Kullen nästa!

Published by Stefan Atterhall on

Forum Bankörning Kullen nästa!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41905
    Igino Cazzola
    Deltagare

      Inlägg av Benny Steen på 2015-06-02 22:33

      …Dessutom vill jag nog kunna testa nybyggda motorn mera då jag fortfarande inte vet varför tändstiften smälte på gelleråsen…

      Vad hade de för värmetal?

      Jag är fullständigt Räserskadad

      #41906
      Benny Steen
      Deltagare

        Inlägg av Igino Cazzola på 2015-06-03 18:25

        Inlägg av Benny Steen på 2015-06-02 22:33

        …Dessutom vill jag nog kunna testa nybyggda motorn mera då jag fortfarande inte vet varför tändstiften smälte på gelleråsen…

        Vad hade de för värmetal?

        Det är 8  i NKG skalan.  BCR8ES .

        Körde tidigare med 6:or men 2012 bytte jag till 8:or , då försvann tändmissar.  

        Inga direkta andra skador förutom blåst topppackning. jag kör på e85 och Vag COP’ar och 1 bars laddtryck. 

        orginal komp på 10:1 och massor av förtändning. 

        några ideer på vad som ställt till stiften såpass illa ?

        #41907
        Micha Grönvalls
        Deltagare

          Inlägg av Niclas Thorell på 2015-06-02 20:08

          Sådär ja, nu är bilen vagnsbok besiktigad också.

          Sweet, kommer du till start på Kinnekulle?

          Hörde jag någon säga tävling ?

          #41908
          Niclas Thorell
          Deltagare

            Jag kämpar för glatta livet för det.

            #41909
            Niclas Rosengren
            Deltagare

              Benny, jag har sagt det förut.

              10:1 i komp och 1 bars laddtryck är ingen lätt kombination.

              Jag tror det är så enkelt att det blir för varmt och därför ser stiften ut som de gör.

              Du kanske skulle prova med stift gjorda för racing

              #41910
              Benny Steen
              Deltagare

                Inlägg av Niclas Rosengren på 2015-06-05 11:29

                Benny, jag har sagt det förut.

                10:1 i komp och 1 bars laddtryck är ingen lätt kombination.

                Jag tror det är så enkelt att det blir för varmt och därför ser stiften ut som de gör.Du kanske skulle prova med stift gjorda för racing

                Och jag har också sagt det förut 
                En turboladdad BENSIN motor med 10:1 är ingen lätt kombo. Det hade jag inte heller rekommenderat. Kör man med E85 som drivmedel däremot är saken annorlunda.  E85 är mycket mindre spikkänslig och bränslet kyler mera.  bättre tändning behövs också i regel. Men det har jag ju redan.

                Alfas 8V TS motor är inget unikum och konceptet med hög geometrisk kompa + E85 fungerar. Det finns tusentals installationer. Du får bottenvridet från en bra sugmotor + hög effekt. 
                Däremot är våta foder som Alfa TS8v  en nackdel. Men den nackdelen finns ju även när man trimmar motorerna konventionellt och varvar högre.

                Däremot är jag bara byggt ihop motorer från scratch som jag gör nu i 2 år. Och där håller jag fortfarande på att lära mig och skaffa rätt verktyg. Inom det området finns det mycket kvar att lära. Och  för lära sig måste man skaffa sig praktiskt erfarenhet, inte  bara hänga på webforum (även om det är bidrar)

                Ang tändstiften så är racingstift  något jag tittade på 2012 när jag hade tändmissar. Men visade sig vara en kombo av för varma stift och icke resistorstift i kombinationen med COP’ana.  Har man tändkablar så sitter ju resistorn i dom.
                Jag tror inte ens stift av kryptonit hade hjälpt när dom såg ut som sist. 

                 

                #41911
                Dan-Erik Hansson
                Deltagare

                  Shakedown på Lunda flygfält igår. Äntligen få rulla no. 4 längre en meter fram och tillbaka i garaget. Förutom att föraren var kraftigt rattrostig och att den “nya” TS-motorn lade en rökridå över depåplatserna när jag axade ut på banan så flöt allt på och dagens mål uppfylldes:

                  • Nya bromsarna blev inkörda och vilken skillnad i bettet.
                  • Inga prylar lossnade eller gick sönder
                  • Den modifierade framvagnen (original bärarm nu under spindeln) är i princip krängningsfri.
                  • 205/40 17″ blir varma snabbt och är betydligt bitchigare än 205/50 15″
                  • Värsta rattrosten förhoppningsvis bortborstad.

                  Känner att jag inte längre är slagen på förhand inför Kullen, Det kommer att bli en legendarisk drabbning för gröna klass III iaf.

                   

                  #41912
                  Niclas Rosengren
                  Deltagare

                    Inlägg av Benny Steen på 2015-06-05 14:10

                    Inlägg av Niclas Rosengren på 2015-06-05 11:29

                    Benny, jag har sagt det förut.

                    10:1 i komp och 1 bars laddtryck är ingen lätt kombination.

                    Jag tror det är så enkelt att det blir för varmt och därför ser stiften ut som de gör.Du kanske skulle prova med stift gjorda för racing

                    Och jag har också sagt det förut 

                    En turboladdad BENSIN motor med 10:1 är ingen lätt kombo. Det hade jag inte heller rekommenderat. Kör man med E85 som drivmedel däremot är saken annorlunda.  E85 är mycket mindre spikkänslig och bränslet kyler mera.  bättre tändning behövs också i regel. Men det har jag ju redan.

                    Alfas 8V TS motor är inget unikum och konceptet med hög geometrisk kompa + E85 fungerar. Det finns tusentals installationer. Du får bottenvridet från en bra sugmotor + hög effekt. 

                    Däremot är våta foder som Alfa TS8v  en nackdel. Men den nackdelen finns ju även när man trimmar motorerna konventionellt och varvar högre.

                    Däremot är jag bara byggt ihop motorer från scratch som jag gör nu i 2 år. Och där håller jag fortfarande på att lära mig och skaffa rätt verktyg. Inom det området finns det mycket kvar att lära. Och  för lära sig måste man skaffa sig praktiskt erfarenhet, inte  bara hänga på webforum (även om det är bidrar)

                    Ang tändstiften så är racingstift  något jag tittade på 2012 när jag hade tändmissar. Men visade sig vara en kombo av för varma stift och icke resistorstift i kombinationen med COP’ana.  Har man tändkablar så sitter ju resistorn i dom.

                    Jag tror inte ens stift av kryptonit hade hjälpt när dom såg ut som sist. 

                     

                    Då borde ju allt vara frid och fröjd

                    Hur många motorras har du haft de senast 5 åren

                    #41913
                    Benny Steen
                    Deltagare

                      Inlägg av Niclas Rosengren på 2015-06-09 04:53 

                      Då borde ju allt vara frid och fröjd

                      Hur många motorras har du haft de senast 5 åren

                      Inga motorras alls. Någon toppackning kanske men det är inte samma sak.  Du kan ju fråga din motorkille var en toppackningen sitter någonstans. 
                      Är man rädd att göra fel så kan man göra ingenting.  Då sker inga misstag heller.

                      Niclas du kan sluta kommentera mina inlägg. Jag är inte  intresserad av dina negativa spydigheter. Det finns andra ställen på nätet om du är road av sådant.  Vill du istället bidra med kunskap  är du välkommen tillbaka. 

                      #41914
                      Stefan Atterhall
                      Moderator

                        21 anmälda – det ser ut som att det kan bli trångt på Kullen! Vädergudarna verkar le mot oss också.

                        Tur att jag precis hämtade upp två fälgar till så att jag kan ha med en uppsättning hårda däck som tål lite värme!

                        I/utanför garaget:
                        - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                        - 156 Sportwagon 2.5 V6 -02
                        - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                        - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
                        - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                        - Alfasud TI 1.7 8V -78

                        #41915
                        Igino Cazzola
                        Deltagare

                          Inlägg av Benny Steen på 2015-06-03 22:29

                          Inlägg av Igino Cazzola på 2015-06-03 18:25

                          Inlägg av Benny Steen på 2015-06-02 22:33

                          …Dessutom vill jag nog kunna testa nybyggda motorn mera då jag fortfarande inte vet varför tändstiften smälte på gelleråsen…

                          Vad hade de för värmetal?

                          Det är 8  i NKG skalan.  BCR8ES …

                          I sonens motorcykel, som har ungefär den litereffekten du siktar på, ‘sitter det 10:or.

                          Jag är fullständigt Räserskadad

                          #41916
                          Micha Grönvalls
                          Deltagare

                            @Benny

                            Säkert annorlunda eftersom du tycker det är roligt att labba och bygga motor medan jag är lite allergisk mot att riva isär och sätta ihop något flera ggr. Vi är många som vandrat trimgatan upp och själv har jag betalat med ett antal topplockspackningar, ett block, en topp, en turbo mm.

                            Du har säkert tänkt tanken men skulle du inte kunna köra med en snällare inställning och labba mer, mäta, testa, åtgärda det som dyker upp, tex kylproblem, sotade stift, för hög avgastemp etc allteftersom du uppar effekten.

                            Då får vi ju nöjet att ha dig på banan också. I övrigt, kör hårt! Plötsligt händer det och vem vill inte se ett 600 hästarsekipage på banan

                            Hörde jag någon säga tävling ?

                            #41917
                            Sune Svensson
                            Deltagare

                              o ja har lastat suden med sina ynka 132 hp ur 1712 cc

                              #41918
                              Stefan Atterhall
                              Moderator

                                GTAn är redo för att lastas imorgon, har fått fungerande ABS igen och är skodd med hårda Kuhmo istället för medium Toyo. Vi får se hur det funkar då jag har en känsla av att det kommer att gå åt en hel del framdäck…

                                I/utanför garaget:
                                - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                                - 156 Sportwagon 2.5 V6 -02
                                - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                                - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
                                - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                                - Alfasud TI 1.7 8V -78

                                #41919
                                Dan-Erik Hansson
                                Deltagare

                                  @Stefan
                                  Nice, men skall inte de vita fälgarna sitta bak? Estetiken är viktig och ger ger ännu mer fart än dekaler!

                                  Själv har jag redan hållit på och packat ett par timmar redan, det märks att man är lite rostig. Lastning av bil i morgon och avfärd i god tid den här gången. Nån gång skall de ju hända, kanske.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.