Kupébuller i 940 Giulietta

Published by Micke Werkelin on

Forum Teknik Kupébuller i 940 Giulietta

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Micke Werkelin
    Deltagare

Hej. Har haft min Giulietta 2,0 JTDM 140 hk sen den var ny. Nu har den gått 11500 mil. Jag har förut stört mig på kupébuller från däcken, men nu har det tilltagit markant. Ljudet är som ett mycket störande sjungande ljud som låter som mest i 40 60 och 90. Felet efter jag bytt till Dunlop däck, vilka funkade bra i början, men inte efter några hundra mil. Ljudet var kvar, men kanske något bättre, när jag satte på vinterdäck. Det gör att jag inte är säker på att däcken är boven. Finns det nån isolering som jag kan ha tappat? Jag kan tillägga att det kommer från bakvagnen. Kan det bero på att bromsskivorna är slitna??? Tips mottages tacksamt. Det börjar bli olidligt!!

Thomas Sjölin
    Deltagare

Om det är ett dovt muller kan det vara ett hjullager som är slut. Är det skivorna brukar det låta mer gnissel och skrap. Du kan dock känna på bromsarna efter en stunds körning, blir det varmt har du anliggning på bromsarna. Om så är fallet är det troligt att något sitter fast eller att oket inte är friskt.

Det borde inte bli något missljud av slitna skivor om allt annat på bromsarna är friskt, inte under körning iaf.

Micke Werkelin
    Deltagare

Jag får kolla lagren. Trodde det skulle gnissla mer, det här är ett relativt dovt ljud och det påverkas inte av olika typer av asfalt. Det påverkas inte heller i kurvor eller om jag bromsar. Tack för tipset och mottar gärna fler tips innan den ska på service. Tror felet är svårt att hitta. 

Åke Nyberg
    Deltagare

Vad är det för fälgstorlek och däckdimensioner på bilen ?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Micke Werkelin på 2016-04-28 21:22

Jag får kolla lagren. Trodde det skulle gnissla mer, det här är ett relativt dovt ljud och det påverkas inte av olika typer av asfalt. Det påverkas inte heller i kurvor eller om jag bromsar. Tack för tipset och mottar gärna fler tips innan den ska på service. Tror felet är svårt att hitta. 

På din beskrivning låter det som det kan vara ett hjullager. Har du möjlighet hissa upp bilen så hjulen blir fria att snurra på är ett bra sätt testa att du sitter i bilen med dörrar och fönster stängda och lyssnar samtidigt som någon annan snurrar på ett hjul i taget. Det märks ganska omgående om ett lager är dåligt på det sättet. Det hörs mycket bättre inne i bilen än det gör utanför.

Jörgen Hagö
    Deltagare

På min giulietta var det hjullagret som höger bak som gav upp redan efter 4000 mil, började först som svagt missljud som hördes endast för de som satt i baksätet för att sedan komma fram till förarplatsen. Varierande ljud när man svängde höger vänster .

. Jörgen

Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

Micke Werkelin
    Deltagare

Stort tack för alla tips. Jag har under alla mina mil i bil aldrig varit med om att ett hjullager pajar. Men det verkar vara det som skett, vänster bak. Hissade upp bilen och sonen snurrade på hjulet: dån i kupén! Höger bak OK. Det märkliga är att jag kört med det i ett halvår och det fortfarande håller. Onödigt lidande …. Stort tack!!! Får fixas i samband med servicen snarast.

Hallå Micke,
    Kul med bekanta ansikten  , Välkommen!
    Hoppas det ordnar sig med lagret!
    Själv har jag lite mer än så innan det är dags för att åka..

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.