Kylarbyte Alfa 156 GTA
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23 september, 2014 kl. 21:22 av
Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2014 kl. 20:49 #26629
Så då har man fått tummen ur att beställa en ny kylare och börja bytet som jag egentligen borde gjort i somras. Det är rätt trångt att jobba med kylaren om man inte vill skruva bort främre stötfångare(hela plastsjoket) och det vill jag inte.
Luftburk har jag lyft ur, lossat AC kylaren från den vanliga kylaren och gjort det i princip på plats – det är rätt jäkligt då recirkulationsskyddet i plast runt kylaren är fastsatt bakom AC kylaren och därmed måste det hanteras ihop. Undre tvärbalk plockade jag av med så den kan få lite ny färg på sig och det är bra att delvis jobba underifrån. Fläktarna var det första som åkte ur också förresten!
Sedan finns det ett mystiskt plåtrör som går tvärs bilen strax under kylaren – detta är rostigt och behövde fixas ordentligt.
Nåja – det är väl minst en kväll kvar att jobba innan jag blir klar och kan montera ihop det hela!
Men en sak är säker och det är att det var en riktigt dålig kylare som jag lyft ur bilen….fy fasen vad kass den var! Och det var originalkylaren det kan man se på någon tillverkningsettikett som satt kvar.
21 september, 2014 kl. 22:00 #26630Imorgon kör jag på resten av jobbet!
22 september, 2014 kl. 01:30 #26631Den kylaren måste ha haft dålig kyleffekt. Hade du problem med varmgång i sommarens tropikhetta?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
22 september, 2014 kl. 14:08 #26632Röret som du pratar om är inte så vackert på min GTA heller, eller på Granaths som syns på AP.
Om man kikar efter 60677224 så ser man att det finns nya för £62.50 på eBay eller varför inte ett rostfritt på Auto Lusso 😉
Att ta bort rosten och måla på en slitstark och skyddande färg torde vara en bra idé.
156 GTA Sportwagon
22 september, 2014 kl. 21:59 #26633Ja då har man gjort sitt bästa att skruva ihop hela härligheten och det har jag lyckats med.
Det jag dock misslyckats med är att köpa en kylare som är hel. Nu är det en läcka i en gjutskarv i plasten som leder till att det sakta droppar lite lite vatten. Nu får jag chansen att prova Ebay’s reklamationssystem och detta är ju den lite svårare graden då jag ju hävdar att varorna jag fått inte är OK. Undrar hur det ska gå?
23 september, 2014 kl. 07:37 #26634Kylröret under kylaren som går från expansionskärlet till nedre kylslangen är alltid mer eller mindre rostig. Sitter riktigt dumt. Min är bytt två gånger och nu sist tag jag beslut att göra något annat. Jag har satt dit förstärkt slang i stället.
23 september, 2014 kl. 21:22 #26635Diskuterat idag med min leverantör i Tyskland AFL-ricambi och kommit fram en helt OK lösning som även innehåller en snabb leverans av en ny kylare till mig i Sverige. Hoppas nu att den kommer på fredag – men det är nog tyvärr lite för optimistiskt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.