Kylare till Alfa 156 Sw v6 -01

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Kylare till Alfa 156 Sw v6 -01

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Hej,

Märkte idag när jag parkerat bilen att det rök ur motorhuven, öppnade och såg att det läckte en hel del vatten/kylarvätska ur kylaren, det sprutade t.om ut vatten precis där en fläkt sitter.

Det verkar alltså vara kylaren som är paj och inget läckage i någon slang (Eftersom det droppade från hela kylaren samt sprutade).

Nu till min stora fråga, är det samma kylare på en v6 och t.ex en t-spark? Och finns den billigaste kylaren på skroten tror ni? 

Tacksam för svar!

Mvh Anton

Thomas Bodén
    Deltagare

Jag tycker du ge dig ut på det stora ebay och kika…. Denna http://www.ebay.de/itm/301348408158 gör inte att jag känner det motiverat att leta en begagnad kylare faktiskt.

156 GTA Sportwagon

Jag skulle inte satsa på en beg kylare då de brukar ha dålig livslängd.
    Lägg hellre ut lite mera pengar och få en hel och “ren” kylare. Sedan är det ju rätt mycket jobb och trångt att byta den.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Kenneth Larsson
    Deltagare

Man byter kylaren bäst underifrån på en V6. Det finns en supermysko koppling på undre slangen till vänster sett i bilens färdriktning. Denna är svår att få ordning på – läs på innan du börjar ! Är en slags snabbkoppling som INTE följer med kylaren! man pressar med fingrarna på de 2 rostfria öronen som sticker ut från plasten så släpper kopplingen från kylaren om du lirkar försiktigt. 

Sedan finns ett tvärgående plåtrör under kylaren som ofta ser hemska ut och behöver pysslas om! 

Om du har A/C är AC kylaren skruvad med 4 skruv i kylaren på framsidan och den behöver du lossa i samband med att du lyfter ur kylaren. Du behöver inte lossa AC slangarna utan det går bra ändå.

Du fäller kylaren bakåt och då kommer du åt de 2 skruvarna i överkant och sedan får du ta ner kylarbalken under kylaren och ta de 2 skruvarna som är kvar underifrån. Kräver en del tålamod! (framför allt när det ska återmonteras)

Undre kylarbalken rostar också som attan om man inte har plastskyddet kvar under motorn.

Lycka till!

Frank Pino
    Deltagare

Jag köpte kylare för en månad sedan hos bildelaronline24.se, kostade då endast 550 kr. Frakt 68 kr! Tog mindre än en vecka att få hem. Det som du måste kolla är att måtten stämmer och att det ser lika ut m.a.p anslutningspunkter, ofta finns måttskisser med artikeln. Har både tidigare och senare handlat av bildelaronline24.se och är väldigt nöjd. Det finns oftast en mängd olika fabrikat att välja på, allt från de billigaste till OEM. Alla delar jag fått via dem har varit väl emballerade och det har aldrig saknas något.

Precis som Kenneth skriver är det en “ovanlig” anpassningsbit mellan kylaren och slangen som måste flyttas över innan montage. Jag bytte förövrigt kylaren uppåt, så uppenbarligen går det åxå:-) Det fenomen jag fick efter bytet är att motortemperaturen har svårt att komma upp i rätt temperatur, troligtvis är termostaten defekt och det märktes först efter att en ny kylare med rätt flöde monterats. Så ett tips är att beställa en termostat samtidigt:-)

Lycka till!

Alfapino

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.