Kylarläckage Busso 164 QV 24v

Published by Annie Kärävä on

Forum Teknik Kylarläckage Busso 164 QV 24v

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24030
    Annie Kärävä
    Deltagare

    Bakgrund.

    Kylare bytt. Ca 1 år efter sommar förvaringen (2013) finner jag 164 tömd på vatten.

    Fyller på vatten och bilen går ca 1 månad. Plötsligt förlorar den stora delar vatten igen. Kylaren trycksätts och ett litet läckage upptäcks vid en klämma (byter klämma) och vid nivåmätarlocket (sätter dit en O-ring).

    Allt frid och fröjd. Tyvärr återkommen från semestern i torsdags då bilen ståt 2 veckor har den tömt sig på vatten igen!

    Va fan tar vattnet vägen hur kan jag finna läckaget? Det indierar inget läckage när den kylarsystemet tryckprovas… men någonstans måste det läcka?

    Förslag?

    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

    #24031
    Rickard Bergh
    Deltagare

    kolla under mattorna i bilen låter som det kan vara värmepkt inne  bilen..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24032
    Annie Kärävä
    Deltagare

    Nope, inte en droppe inne i kupén

    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

    #24033
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Vattnet har ju i princip 2 vägar att försvinna ur kylsystemet: Antingen ut på golvet under bilen (det brukar ju bli en fläck från glykolen) och man kan se vid slangar etc var det läckt i så fall – även om det kan vara svårt att hitta om det tex är i underkant kylare så kan det ju öppna en glipa när motortemp är normal men vara tät när den är kall.

    Andra vägen vattnet kan försvinna är ju in i oljan (syns alltid på oljestickan!) och in i förbränningsrummet – men då ryker ju bilen som attan när man kör, vilket bilen iofs kan göra ändå på vintern. 

    Men genom motorn försvinner ju inte vattnet när bilen står i garaget!?

    Men är motorn ”helt tom” dvs du kan fyllla i 4 liter – eller bara expansionskärlet? På min GTA så trycker den ur vatten så att expansionskärlet bara har 50% vatten även om jag fyllt upp det till 80%. Så det har jag gett upp på nu.

    #24034
    Annie Kärävä
    Deltagare

    Det är glykolblandat  vatten på asfalten under bilen men inte mycket, men det går inte och se var det läcker ifrån. Syns ingenstans i motorutrymmet uppifrån direkt och under bilen kan vattnet vandrat ibland är fläcken på vänstersida en annan gång högersida på marken. När expansionskärlet provtrycks så läcker den inte utan är tät. Sist stod den under test 24 timmar inget läckage men ändå läcker den om bilen står parkerad mer än ska vi säga 7 dagar.

    Inget vatten (brungegga) i oljan och avgaserna ser normal ut. Vatten nivån läcker aldrig helt ut utan det finns alltid lite kvar i botten av expansionskärlet.

    Jag börjar tro att någon slang eller expansionskärlet är tät när bilen är startad med tryck i kylarsystemet men läcker när den inte har tryck, Jag menar trycket är som en ballong tätar under tryck, utan tryck drop drop sakta, sakta så du inte kan se direkt .

    Någon som haft problem med läckande expansionskärl? Vad var symptomen?

     

     

    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

    #24035
    Rickard Bergh
    Deltagare

    det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är en slang som är sönder innifrån och när ni provtrycker så gör trycket att det tätar sig själv.

    men med kall motor så släpper det igenom. bara o gå igenom och över alla slangar och slanganslutningar. det ska finnas en dränerings plugg på blocket. den är kanske inte tät så det sipprar ut. vattenpumpenkan stå o släppa igenom det och blir tät vid provtryckningen… under expansions kärlet finns en T koppling till dom smalare slangarna . sen har du även röret eller rören som går från termostast huset över till motorns sida vid växellådan. där är bara oringar som tätar och dom kan läcka igenom om dom blir hårda o torra.. finns mångao olika möjliga ställen..vet inte om det finsn spärmedel typ det som man har i ac system frö att kunna konstatera läckage med tex uv lampa.. det hade variit kanon..

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24036
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Har du vatten på asfalten som smakar glykol (är ju sött) så läcker det ju tyvärr. Man måste nog kika underifrån på bilen – uppifrån brukar man sällan bli så klok. Sedan kan det vara slangen mellan expansionskärlet o kylaren som är kass kanske – det har jag tex problem med på min båt. När du ska fylla på vatten går det typ bara i en halv liter då i expansionskärlet? I så fall har det ju bara läckt där tycker jag – dvs läckaget är inte från den egentliga kylkretsen? Bara expansionsdelen? och du är säker på att det kärlet är åtminstonde halvfullt när bilen parkeras ? och en vecka senare är vattnet borta? Byt slangarna där då – det är ju rätt enkelt. 

    #24037
    Annie Kärävä
    Deltagare

    Fullt upp med att flyllt i vattten och leta efter läckage. Har bytt locket med övertrycks slangen (lånad för utesluta otäthet). Demonterade luftburken för att se på slangarna från expansionskärlet men det är det renaste stället på bilen vi anslutningen, bull så måste det isåfall vara vatten röret mellan blocken? Fann grönt vatten där..

    Men vad vi upptäckte när vi letade var att slvacylindern också läcker bromsolja, gummi bälgen var helt trasig så jag övertalade min nyfikna man att byta den åt mig 🙂  men så kom inte bromsslangen loss utan gick av.. så bara vänta tills vi funnit en ny slang innan jag kan testa kylslangarna igen..

    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

    #24038
    Dennis Mollberg
    Deltagare

    Du känner ingen med avgastestare som du kan svänga förbi och kolla om det är avgaser i vattnet?

    Ibland kan toppackningen vara lite gången så det knappt märks.

    Mvh

    #24039
    Annie Kärävä
    Deltagare

    Avgastestare en sån vill jag ha, sökt på nätet men ingen lycka med att finna en, förtydliga.

    Nu till uppdatering, ny slavsyliner på plats, min Per utförde jobbet,  jag inte ens kunde hjälpa till hade dålig kraft i händerna och allt satt fast.

    Tack Rickard Berg för alla tips och push att göra jobbet själv

    Lånat nytt lock för att prova läckage i packningen i påfyllnads locket till expantoinskärlet, kört två veckor och inget läckage.

    Hoppas att det ännu en gång är duktiga vänners råd att koll de enkla billiga lösningarna först!

    Tack Allan du är 164 guru!

     

    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.