Kylarläckage
Published by Solweig Rydmarker on
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 13 augusti, 2018 kl. 22:59 av
Solweig Rydmarker.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2018 kl. 19:57 #35483
Vi har en Alfa Romeo Spider 2.0 1985. Original i alla delar. Hittills c:a 11 000 mil. Vid senaste oljebytet noterade mekanikern mindre mängd kylarvätska i motoroljan. Vad göra? Trolig orsak? Mekanikern (alfa-erfaren f.d. Alfa- verkstad tills större Hedin-dito tog över) verkar tveka till att t.ex. byta topplockspackning…orsak? Risk rasera något vid byte? Vad gör jag? Är det att rekommendera hälla ”tätningsvätska” i kylaren? Kan dessa ”tätningsvätskor” förstöra något? Vad göra annars? Byta verkstad?
Tacksam för råd…
Hälsningar
Solweig31 maj, 2018 kl. 20:58 #35484förlorar ni kylarvätska ? får ni fylla på om inte så är frågan ifall det var glykol i oljan.
blir ni inte av med kylvätska och inte behöver fylla på så har ni inget läckage.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
31 maj, 2018 kl. 21:43 #35485Om vi förutsätter att kylarvätskan minskat i nivå, vilket jag tror, och om vinförutsätter att det var glykol…vad bör vi få göra? Testa ”tätningsvätska” el byta packningen om än omständigt/dyrt…?
/Sven31 maj, 2018 kl. 22:04 #35486få gjort en ordentlig felsökning. håll koll på oljan efter bytet, titta på stickan ofta och se ifall den blir mjölkig vilket det blir om du har vatten i oljan kolla även kylvätskan. se till så den är på max och håll därefter koll på det.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
31 maj, 2018 kl. 22:24 #35487Håller med Rikard. Bör nog undersökas ordentligt innan man river, så det inte görs i onödan. Vatten i oljan kan komma via fodertätningarna. Vet inte hur vanligt det är. Via toppen? Inte 100 men då brukar det bli tvärtom, olja i kylvätskan iom att oljetrycket är högre än trycket i kylsystemet.
Finns säkert mera erfarna här än undertecknad… men kolla mera innan ni river. ?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
31 maj, 2018 kl. 22:27 #35488Hej Rickard!
Tack för snabba kloka svar! Hittills har stickans olja alltid vid regelbunden koll varit helt klar och genomskinlig…men jag följer dina råd! Återkopplar efter hand.
Vänliga hälsningar
Sven31 maj, 2018 kl. 22:59 #35489Kloka ord från dig också Christer! Lite mer research före ”rivning”…flera aspekter att ta hänsyn till inser jag nu.
Will keep in touch!
PS får hanka oss fram med vår vinröda skönhet Alfa GT -05 så länge…medan ”badbilen” vilar…13 augusti, 2018 kl. 22:59 #35490Provade efter ett tag med ”tätningsvätska” i kylsystemet från Alfa-verkstad…efter 3 mån o koll av olja/kylvätska är allt som det ska…och Spidern glider vidare men under noggrann observans…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.