Kylfläkt ur funktion, 156 2.5 -04

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Kylfläkt ur funktion, 156 2.5 -04

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36160
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Var ute och körde en sväng ikväll och upptäckte att kylfläkten inte verkar gå igång när motorn börjar bli lite varm.

    Fick ett par felkoder i fredags som jag raderade idag, bifogar screenshot.

    Var ute och körde en bra stund och felkoderna har inte kommit tillbaka. Jag undrar ändå om det är relaterat, kylfläkten fungerade innan detta hände så frågan är om det är tempsensorn som är problemet vilket felbeskrivningen till koderna indikerar?

    Har inte provat så vet inte om det går tvångsstarta fläkten från MultiEcuScan, om man kan göra det och det går igång så borde rimligen allt fungera och det borde indikera att det är tempsensorn, eller tänker jag fel?

    Tempen gick en bra bit över var den normalt sett brukar starta när jag var och körde på lite smågator. Den går igång på lågfart ibland vilket styrs av AC’n, jag vet dock inte hur de båda fläktarna är konfigurerade, ifall ena styrs enbart av ACn och den andra av motortempen eller hur det fungerar?

    Tillägg: Inget har märkts på hur motorn gått efter att felkoderna kom, de kom när jag stod på tomgång vid ett trafikljus. Inget märktes i övrigt och bilen gick precis som vanligt och gör så fortfarande.

    #36161

    Fläktarna har motstånd som sitter på kylaren. En högst upp i mitten och en längst ner. Oxiderar otroligt och bör bytas för ofta.

    Men du kan som du säger tvångsstarta fläktarna via ecuscan. Första steget är väl typ 93gr och nästa är runt 100gr.

    Om det funkar via ecuscan så är det åtminstone inget tok med styrningen av fläktarna utan som du säger lutar det då åt givarrelaterat.

    Har för mig ecuscan har fläktarna under ”parameters” eller liknande. Du hör tydligt om högfarten funkar, det flåsar på!

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #36162
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Får testa imorgon, lite för mörkt i garaget nu.

    Var sitter givaren om det nu är den som det är fel på?

    #36163
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Felkoderna kom tillbaka idag så tror det får bli en sväng till Powercar för utredning, detta är lite över mitt huvud tyvärr.

    #36164

    Givaren sitter på termostathuset typ.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #36165
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Ah, inte så svårt komma åt då.

    Har iaf provat köra fläkten från datorn och den går utan problem på båda hastigheter när jag gör så. Pratade dock med Niklas på Powercar och han antydde att felet troligen ligger på insugssidan, att det är luftflödet som är problemet. Det förklarar dock inte varför kylarfläkten inte går.

    Det ska visst vara samma tempgivare för motorstyrning som tempmätare i instrumenteringen och den har jag inte noterat visa något annorlunda mot tidigare så frågan är vad tusan det kan vara då.

    Det är inte otroligt att det suger in luft via luftslangen som är trasig, får försöka fixa den igen då jag inte lyckats få tag på en ny, så det kan bli fel i luftflödet jämfört med vad LMM säger. Det kanske kan förklara felkoderna. Har dock svårt tro det är orsaken till att fläktarna inte startar som de ska.

    #36166

    Funkar fläktarna via ecuscan så är de troligen inget att oroa sig över.

    Trasig luftslang säger du? Inte konstigt då att du har felkoder på bränsleblandning.
    Täta läckande slangen
    Kvarstår felet prova ny LMM
    Kvarstår felet kontrollera avgaset för läckage alternativt byt lambda.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #36167
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Slangen har varit trasig länge och har “lagat” den förut. Tänkte inte på att det kunde vara det förrän jag pratade med Niklas så ska försöka fixa den bättre.

    #36168
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Tog loss slangen, min “reparation” har gett med sig så det var fritt fram där så då är nog det problemet löst. Tog in den för att försöka göra en bättre och stadigare reparation av den. Ska dock höra med Powercar om det går få tag på en ny, det är ju egentligen bara sista kröken som behövs. Köpt lite vulktejp för att se om det funkar.

    Såg dock en pöl på golvet som inte varit där förut och när jag skruvat loss luftslangen ser jag ganska tydligt att det droppar från kylaren så dags byta den också då. Tror inte den är bytt förut så den har levt rätt länge. Frågan är om det hjälper med kylartätning, inte som permanent fix utan som tillfällig så att jag kan ta en sak i taget.

    Bara så trist att saker och ting ska komma samtidigt. Jag behöver byta länkarmar och troligen stötdämpare runt om också.

    #36169

    Bälgen finns hos autolusso som silikonslang med uttag för vevhusventilation. Ny finns inte som bara gummibälgen.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #36170
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Får överväga en sådan om min lite mer ambitiösa reparation inte håller.

    #36171

    Det gör dom inte, tyvärr..

    Finns grejer på do88.se också för att fixa själv.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.