Kylvatten cirkulations schema 1750 TBi
Published by Patrik Jansson on
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23 februari, 2017 kl. 17:11 av Göran Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2017 kl. 10:34 #33181
Någon som har ett shema eller en bild på hur kylvattnet cirkulerar i 1750 Tbi motorn från kylaren genom motorn och värmepaketet ? Är väl troligen samma på alla TBi motorer oavsett bilmodell men jag har en Alfa Spider 2010.
Räcker egentligen om någon vet vilken av slangarna till värmepaketet som är inlopp och vilken som är retur då jag skall montera en motorvärmare som skall sitta på retursidan ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198816 februari, 2017 kl. 20:28 #33182Jag har inte svar på din fråga, men borde gå att klura ut. Tryck borde utgå nånstans runt vattenpumpssidan/topp & retur där vattenpumpen suger.
Har också funderat i liknande banor inför ett ev köpa Giulia. Ser att det bara finns kontaktvärmare.
En annan sak… är du 100 på att värmekranen står öppen vid avstängd motor?
Kolla också att du har bra flöde “genom pumpen” när den är avstängd. Om inte så tappar du värme i bilen vid vanlig körning. Det gjorde iaf jag på 80-talet när jag monterat 12V cirkpump på några av mina 116-alfor. (För att få bättre värme i kupen vid körning. )
Det bästa är nog att koppla den i anslutning till motorn kylslangar, men kan nog bli knepigt “hur” samt att man inte stör cirkulationen…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
16 februari, 2017 kl. 23:21 #33183Har min på slangen till värmepaketet, märker ingen skillnad på värmen/cirkulationen. Dock på en 155TS 8v.
17 februari, 2017 kl. 19:15 #33184finns ingen värme kran. det är fullt flöde i värmepkt hela tiden.
värmen regleras med ett spjäll som styr luftens väg genom värme elementet i värme pkt.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
18 februari, 2017 kl. 13:27 #33185Sitter ju 2 slangar in till värmepaketet den ena kommer fån vattenpumpssidan och den borde väl vara inloppet och den andra går till andra sidan på motorn torde väl vara retursidan från värmepaketet eller ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198818 februari, 2017 kl. 16:58 #33186Det låter logiskt. Kan kolla lite på min till veckan, om jag kommer ihåg. Är ledig då…
Sökte igår på nätet efter scheman eller bilder på detta men hitta inget vettigt på värmeslangarna.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 februari, 2017 kl. 08:02 #33187Ja det kan vara så det är men är ju inte säker. Har också sökt på nätet men inte hittat nåt alls på den motorn!
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198823 februari, 2017 kl. 17:11 #33188Inlägg av Patrik Jansson på 2017-02-18 13:27
Sitter ju 2 slangar in till värmepaketet den ena kommer fån vattenpumpssidan och den borde väl vara inloppet och den andra går till andra sidan på motorn torde väl vara retursidan från värmepaketet eller ?Jag skulle säga tvärtom. Varmt vatten från motor till värmepaket, retur=kallare vatten till vattenpump.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.