Läckage växellåda Alfa 1300 GTj

Published by Tor Wereen on

Forum Teknik Läckage växellåda Alfa 1300 GTj

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Hallå,

För pass 10 år sedan fick jag min växellåda renoverad. Funkar bra, men nu har den börjat läcka och jag tror att det är i skarven mellan de olika halvorna. Läckage är det ju alltid, men jag uppfattar att det är mer än vanligt….

• Någon som har tips på hur man skall dra hop dem och hur man kommer åt de skruvar som inte är direkt “lättnådda”?
      • Vilket moment skall man dra dem med?
      • Något sätt man inte skall försöka på?

Tänkte inte ta ut låda och motor från bilen i år, det är svets av A-stolparnas nederdel och främre delen av trösklarna som tar tiden i vinter….

Tor

Igino Cazzola
      Deltagare

Är du säker på att det är växellådsolja du ser?
        Att växellådan läcker är ovanligt, nå’t som däremot är väldigt vanligt är att bakre vevaxeltätningen läcker.
        Den oljan kan sedan följa med luftströmmen under bilen och hamna på växellådan.

Jag är fullständigt Räserskadad

Tor Wereen
        Deltagare

Du har helt rätt här, jag är absolut inte säker på att det är växellådsolja, bara antog det eftersom det finns under lådan. Men, om det är bakre tätningen så måste man väl ta ner lådan, och får bort tätningen på något sätt, eller blir det att lyfta ut motorn. Jag är lite lat och hoppas ju på att slippa det….

Tips på hur jag vet att det är motorolja eller växellådsolja?

mvh

Tor

Igino Cazzola
          Deltagare

Om du har använt traditionell växellådsolja, går det att känna på lukten. Växellådsolja luktar blää, motorolja luktar knappt alls.
            Ett annat sätt är att kolla på svänghjulets framsida. Om den är blöt är det sannolikt vevaxeltätningen.

Jag är fullständigt Räserskadad

Tor Wereen
            Deltagare

Hallå igen.

Smart trix med att kolla på svänghjulet. Skall göra det när jag fått ner SAABen från liften. Lite för lat för att krypa in under Alfan.

Tor

Niclas Enell
              Deltagare

Var på växellådan får du oljan lite mer precist?

Enell

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.