Läckande avgassystem på tyskimporterad Spider (916)

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Läckande avgassystem på tyskimporterad Spider (916)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Tjena,

Jag har importerat en Alfa Spider (916) 2,0 TS från Tyskland och håller nu på att fixa till den inför den kommande registreringsbesiktningen. I dagarna när bilen hissades upp sågs att avgasröret läckte på ett flertal ställen, så pass mycket att det blir svårt att svetsa igen. Att få igenom en bil i en registreringsbesiktning utan att ha “orginal avgassystem” har jag hört ska vara nästintill omöjligt. Någon som har koll på detta? Alternativt vet var jag kan få tag i ett avgassystem som inte kostar en förmögenhet? Det kanske till och med är så att någon av er har bytt avgassystem och har det gamla till försäljning?

Tacksam för svar! // Jakob

James Edberg
    Deltagare

Ska inte vara några problem. För 11 år sedan togs vi hem min spider med hörmann sportsystem .. Inga problem 

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

Annie Kärävä
      Deltagare

Om bilen uppfyller avgas kraven (med kat om den är heltypgodkänd med kat) ska det inte vara några problem även om det inte är original avgas system.

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Anders Eriksson
        Deltagare

Hej Jakob: 

Om vi ska gå helt efter regelverket har du (tyvärr) rätt. En helfordonsgodkänd bil ska vid registreringsbesiktning vara helt i originalutförande. Avgassystem ska vara original, eller originalliknande eftermarknadstyp.. Dvs helt OK med Biltema eller Mekonomen och liknande. Dock INTE OK med “sportavgassystem”.Sen finns det ju alltid utrymme för tolkningar, vissa tycker ju att en Italiensk bil gärna får mullra lite mer

Mitt tips blir att hitta ett (begagnat) originalsystem eller laga det du har.
          Till årliga kontrollbesiktningar är det dock OK med lite mer buller..

KUL med ytterligare en Alfa i Svenska bilregistret, kom ihåg att du ska ha liten regskylt fram, inte alla besiktningsgubbar som har koll på det. Finns en lista hos TransportStyrelsen med vilka bilar som får/ska ha liten regskylt. 
          Om du finns i närheten av Örebro hjälper jag dig gärna med regbesiktning!!

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Lars Johansson
          Deltagare

Jag har en importerad 916 Spider med V6:a. Den har ett modifierat avgassystem. Bl.a. är en nog en mellandämpare borttagen. Har inte varit några som helst problem med detta vid besiktning. Det låter inte så mycket på lägre varv men det hörs desto mer när man drar på.

larsjoh51

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.