Läckande bränsleslang fuelrail Alfa 75 V6

Published by Robert Lindblom on

Forum Teknik Läckande bränsleslang fuelrail Alfa 75 V6

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35373
    Robert Lindblom
    Deltagare

    Har fått en läckande bränsleslang längst bak på fuelrailen (se bilder).
    Hur gör man för att byta den? Den verkar sitta fastmonterad i själva railen.
    Tacksam för hjälp.

    #35374

    Fixade till bilderna så man ser dem på direkten.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #35375
    Robert Lindblom
    Deltagare

    Kanon! Tackar för det!
    Har inte lärt mig dom tricken ännu.

    #35376

    Det kan vara så enkelt att du kan sätta en slangklämma på’n och nypa åt där slangen i dagsläget egentligen är pressad.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #35377
    Robert Lindblom
    Deltagare

    Tror tyvärr det inte går, då det är en metall..hölje runt slangen längst ned där den är inpressad.
    Man ser det på den andra bilden om man tittar längst ned så är det metall längst ut. Men det hade varit en trevlig lösning.

    #35378

    Mm men slangen är nog trädd på en rörstump på ca 15mm och sedan pressad i slutet så prova först med slangklämma.
    Fixade nyss ett läckage så på samma ställe nämligen

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #35379
    Magnus Åberg
    Deltagare

    Du får skära upp den gamla slangen. Nippeln på fuelrailen har skarpa hullingar/räfflor för att slagen inte ska kunna pressas av pga bränsletrycket. Den lösa stålhylsan längst ner är en säkring så att slangen inte ska kunna “gäspa” och hoppa ur. Högsta kvalitet på armerad bränsleslang är absolut nödvändigt särskilt som slangstumpen är böjd (och under stress).

    #35380
    Robert Lindblom
    Deltagare

    Aha… tackar för tipsen!
    Då ska jag försöka skära upp den gamla och se om jag kan lura dit en ny med slangklämma.
    Ska se till att köpa kvalitetsslang. Vad är det för dimension som gäller?

    #35381
    Robert Lindblom
    Deltagare

    En uppföljning.
    Skar upp gamla slangen genom att använda en lödkolv. Låter galet men fick reda på att det var det sättet som beskrivs i mekanikerhandboken. Och det fungerade bra. Efter slangen var borta kunde man även ta bort skyddsringen längst ned, och då var det lätt att sätta dit ny slang plus slangklämma.
    Det svåraste var att få den övre delen av slangen att sitta, då pipen den ska sitta på är lite taperad och halkig. Så när man drog åt slangklämman gled den av.
    Löste det genom att hålla fast slangklämman med ett buntband. Inte den snyggaste lösningen men det fungerar.
    Men vore najs om man kom på ett bättre sätt att hålla kvar bränsleslangen.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.