Läckande olja 147

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Läckande olja 147

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Hejsan! 

Har nämligen ett problem med kusinens Alfa.  Sen han köpte bilen har den läckt olja. Först trodde vi det var från ventilkåpspackningen så den byttes men problemet kvarstår, sen trodde vi det var från oljepluggen för den hade ingen koppar packningen men problemet kvarstår….. Har börjat fundera ifall läckaget kan komma från oljetråget? Ser att det inte är en packning som sitter där utan den är “limmad” med packningspasta (ser inte så snyggt ut gjort). Men en tanke slog mig med när jag tittade i påfyllnings locket till oljan, det fanns en vit sörja där så funderar lite ifall det kanske kan läcka från topplockspackningen? Dock så drar bilen ingen vatten. 

Hoppas jag kan få någon hjälp från Alfas experter .

Mvh.

James Edberg
    Deltagare

Polaren har en 147 2.0ts drack en del olja, vid service byttes till 10/40 olja och nu dricker den knappt olja. Var säkert en tunnare olja tidigare, bilen ändå rullat ca 20000mil. Vita klägget i locket, inte så att det mest körs kortare sträckor? Kör en längre tur (5-10mil), så har den säkert försvunnit 😉 .

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

Inlägg av James Edberg på 2015-03-29 15:31

Polaren har en 147 2.0ts drack en del olja, vid service byttes till 10/40 olja och nu dricker den knappt olja. Var säkert en tunnare olja tidigare, bilen ändå rullat ca 20000mil. Vita klägget i locket, inte så att det mest körs kortare sträckor? Kör en längre tur (5-10mil), så har den säkert försvunnit 😉 .

Kanske inte var tydligt nog med vad jag menade när jag sa läcker olja. Det är inte så att den dricker olja utan bilen droppar olja  Jo han kör kortare sträckor och jag kollade under locket för en vecka sedan och torkade bort det sen kollade jag idag igen och då har det bildats ny sörja, känns som en vecka är lite väl lite för att de ska hinna bilas ny kondens så det blir en sådan sörja…..

James Edberg
      Deltagare

fasen missade den detaljen att den läckte, sorry 😉

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

Benny Steen
        Deltagare

det finns ingen packning på oljetråget på 16v ts motorn. vanlig flytande flänspackning funkar fint. 

Det räcker inte att torka rent oljepåfyllningslocket. vattnet är inblandat  i all olja i motorn. man måste också köra betydligt längre än 5-10 mil vid ett enstaka tillfälle för att bli av med vattnet  oljan.  all olja måste vara genomvarm i under flera timmar. 

en oljeläcka lokaliserar ni genom att plocka loss plastkåpan under  och leta med ögonen.

Inlägg av Benny Steen på 2015-03-29 18:00

det finns ingen packning på oljetråget på 16v ts motorn. vanlig flytande flänspackning funkar fint. 

Det räcker inte att torka rent oljepåfyllningslocket. vattnet är inblandat  i all olja i motorn. man måste också köra betydligt längre än 5-10 mil vid ett enstaka tillfälle för att bli av med vattnet  oljan.  all olja måste vara genomvarm i under flera timmar. 

en oljeläcka lokaliserar ni genom att plocka loss plastkåpan under  och leta med ögonen.

Har lyft bilen och tittat under (finns inge plast kåpa på den här bilen) och det var blött överallt runt oljetråget så var väldigt svårt att lokalisera vart det kommer ifrån. Kanske är packningen runt tråget som gett upp trots allt? 

Annie Kärävä
          Deltagare

Ta bensin i en sprej flaska och spruta ner och torka med trasa. Starta bilen på lyften och vänta på att den första oljedroppen syns…

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Inlägg av Annie Kärävä på 2015-03-29 18:24

Ta bensin i en sprej flaska och spruta ner och torka med trasa. Starta bilen på lyften och vänta på att den första oljedroppen syns…

Så simpelt och smart! får ta och göra det, men tänkte höra lite ifall det är något  vanligt ställe som börjar läcka och som går sönder. Kanske borde säga att motorn är en 1.6 120hk.

Bräkklen, bromsrengöring funkar också bra vid felsök av oljeläckagen. Dunstar snabbt, blir supertorrt efteråt.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.