Läcker servoolja

Published by Mats Elm on

Forum Teknik Läcker servoolja

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Mats Elm
    Deltagare

Behöver råd!
    Min 156 JTS -02, läcker servoolja, jag är nästan helt säker
    på att det droppar ur damasken (som har några hål, nere mot hjulet) som sitter
    runt styrleden, eller vad nu axeln heter som gör att man kan svänga…
    Min gissning är alltså att det läcker från packningen i ”servoenheten”.
    Går det att byta packningen utifrån, dvs utan att demontera

halva bilen

Mvh Mats

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Kenneth Larsson
    Deltagare

Ja det går att byta tätning – men det kanske inte hjälper alltid…

L-G Westling
    Deltagare

Vår tidigare 156:a läckte också trodde jag, men det visade sig att oljan kom via skarven mellan hydralslangarna och hydralrören. Lite nya slangklämmor så var problemet löst. 

lgw

Thomas Bodén
    Deltagare

Det kanske går att testa med en packningssvällare från Omega att hälla i servobehållaren. Det har fungerat över förväntan när jag jag testat på mina SAABar som jag hade “förr i tiden”.

156 GTA Sportwagon

Omegas svällningsguckimuck fungerade super på min 156 när den läckte. Funkat i 4 år och 6000 mil! Drar inte en droppe nu och drog myyycket förut. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Mats Elm
    Deltagare

Jag ställer mitt hopp till Omega 917, den ska blandas 3% av oljevolymen. Någon som vet hur mycket servoolja en JTS -02 har i systemet? Jag hittar inte den informationen i instruktionsboken.

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Någonstans mellan 1 och 2L. Jag brukar köpa två liter VAG/VW gröna servoolja och första flaskan använder jag halva av för att skölja ur efter stt ha tömt ur den gamla. Sedan fyller jag på drygt en L och får en liten slurk över. 

Det är inte riktigt “rocket surgery” så häll i en skvätt balanserat med en nypa kvalificerad gissning och se.  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Karlsson
    Deltagare

Jag har nyligen bytt styrväxel på min 156:a (av samma orsak…) Det gick i ganska precis en liter så det är nog totala volymen. mvh /thomas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.