Lackering Spider -84
Published by Ulf Johansson on
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 13 januari, 2016 kl. 12:51 av Ulf Johansson.
-
FörfattareInlägg
-
28 december, 2015 kl. 20:14 #48665
Hej
Äntligen har jag blivet ägare till en Alfa. Hittade en Spider från 1984 med under 6000mil på mätaren. Perfekt skick (förutom lack) mekaniskt och ingen rost.Stått varmt av tidigare ägare som dessutom köpte bilen ny. Men jag behöver lacka om bilen, förra ägaren spillde ut batterisyra på en framskärm, klarlacken blek på några ställen samt några pyttesmå bucklor av nedramlade verktyg i förra husses garage. Nu till mina frågor,jag mekar mest MC så bilar är komplicerade för mig.1-Hur tar man bort PininFarina märken(bakskärm)och de små blinkers-ljusen på framskärmarna. Är det bara att pilla in något tunt försiktigt och “lirka” ut dom. Kommer ju inte åt inifrån någonstans. 2-Bakre kofångare har ett främre fäste, hur får man loss det. Eller skjuter/drar man på kofångaren på detta fäste.3-Luftintaget vi vindrutetorkarna, hur taga bort.4-Det kromade lilla fästet för något (eller vad det nu är till) mellan baklucka och hardtop, 2 skruv i varje, bara att skruva? Eller faller något tungt till marken då.5-Lister och sånt runt hardtopen/rutor är väl bara att försiktigt pilla/skruva bort. Eller…..Kanske lite dumma frågor, men det är första bilrenovering för mig, bättre och fråga en gång för mycket tycker jag.Eller är det overkill att ta bort lister, märken osv, fixar en billackerar detta genom att maska.Tacksam för svar.
7 januari, 2016 kl. 14:14 #48666Om lackeraren är omsorgsfull så kommer han oftast att lyckas maskera runt diverse krafs så att det NÄSTAN är osynligt att prylen suttit på plats medan han målat.
Om han är bra och du betalar vettig timpeng kommer han att plocka bort de prylar du lämnat kvar före lack.
Men som tumregel skulle jag rekommendera att du plockar bort ALLT som du inte vill ha färg på, handtag, emblem, lister runt fönster, osv osv. Då blir målaren glad för ett enkelt jobb när du kommer med bilen på släp, du har bra möjlighet att diskutera pris, och kanske framförallt ger det antydan om vad du har för förväntning på slutresultat.
såna prylar du inte kommer på hur du får bort utan stor risk att de går sönder lämnar du kvar, målaren har tagit bort 100-tals motsvarande prylar i sin karriär och vet hur det ska göras utan att de går sönder. Men säg förstås gärna till om att du vill att han tar bort dem före lack.
emblem sitter oftast bara limmade eller med dubbelsidigt tejp, så bara att skära bort med lång, tunn mattkniv. I undantagsfall sitter de med plugg i hål i plåten, men det märker du när du börjar pilla med kniven. Gör en mall som du sparar omsorgsfullt av målartejp från hörnet på bakluckan eller var nu emblemet sitter förrän du avlägsnar emblemet så får du tillbaks det på samma ställe sen.
Övriga frågor kan jag inte säga nåt vettigt om då jag aldrig ens sett en 80tals spider med egna ögon, men det är nog bara att ta 100 foton på hur det såg ut före och hur grejer är monterade och sen skruva isär med så litet våld som möjligt så brukar det nog gå bra att få ihop igen.
7 januari, 2016 kl. 17:55 #48667Hej Ulf,
På min tidigare, lite äldre Spider, så var det bara att skruva bort fästena för hardt-topen, inga konstigheter.
Luftintaget ska du nog försöka ta bort efter att först lyft bort hela plåten som den sitter i, för att göra det behöver du lirka loss krom-listen vid nederkanten på vindrutan (två skruvar i vardera ände). sedan är det två skruvar under överkanten på mortorhuven, och så behöver du ta loss vindrutetorkarna. (obs – detta gäller 70-talare, osäker på 80-talare)
Pininfarinamärket sitter allra troligast med dubbelhäftande tejp, du kan försöka “såga” med en fiskelina, det kan gå ibland.
Lycka till!
Kristoffer
7 januari, 2016 kl. 21:52 #48668Tips för limmade emblem: häll väldigt varmt vatten över det i ett par omgångar så blir limmet mjukare för demontering.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
13 januari, 2016 kl. 12:51 #48669Hej
Tack för tipsen. Lämnar listerna runt HT kvar åt lackeraren.
Någon som vet en BRA Alfa-lackerare iÖstergötland.
Mvh/Ulf
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.