För cirka ett år sedan fanns det en tråd som behandlade lacksläpp på kofångare på 159. Letade efter den och såg att den verkat falla för åldersstrecket. I alla fall kan jag ta en kort sammanfattning på mitt ärende.
Köpte en 159 begagnad hösten 2013 med en del lacksläpp på kofångare fram och lite på bak. Var hos Auto Lounge i Kungsbacka för besiktning om det skulle kunna gå på garanti men det gick inte på grund av att det hade tillkommit på grund av yttre påverkan. Tidigare denna höst var jag tillbaka i ett annat garantiärende, dels tempgivare till turbon och dels bärarm och hjullager, där det först blev avslag för de sistnämnda grejerna men efter kontakt med AR i Stockholm löste sig allt till belåtenhet. Frågade då även AR om jag kunde få en ny bedömning av annan auktoriserad verkstad på lacksläppet då AL hade tabbat sig angående bärarm och hjulager. Visst inga problem och sagt och gjort åkte jag till Västra Varla Bil i Kungsbacka som jag anlitat sedan tidigare för service både av Alfa och andra bilar. Fick idag besked att lackgarantin går in och täcker släppet på båda kofångarna.
Tråkigt när det verkar bero på vilken verkstad man kontaktar hur utslaget blir på garantiärenden.