Laddning

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Laddning

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30830

    Jag har en Alfa Romeo GTV 3,0 24v. Jag mätte upp laddningen på den och fick 12,5 volt. Bytte batteri och kabelskor. Laddningen blev 14,58 vilket är bra. Men laddningslampan blinkar till ibland när jag kör över ett gupp. Någon som vet vad det kan vara för fel. Sen lyser airbag lampan….Hur släcker jag den eller fixar felet. Jag har obd2 och en app för alfa. Vet någon var obd2 uttaget sitter på en gtv

    #30831
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Vilken årsmodell har du ?

    Jag har en -98 och där funkar inte OBD2 utan det är ett äldre protokoll och det finns 2 st 3-poliga diagnosuttag. Det ena är en lös kabelstump som hänger på vänster sida vid passagerarens fötter (mot “kardantunneln”) eller bakom täckningen som sitter där. Den till Airbag sitter under baksätet och är en likadan kontakt.

    #30832
    Rickard Bergh
    Deltagare

    laddningslampan som blinkar till tyder på slitna kol i generator , lös kabel eller en dålig lödning tex..

    inget du kan släcka med obd.eller andra sätt. får du upp felkod på det så säger det kolla kablar i felsökning eller byt generator typ..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #30833

    Tack för svar. Hur byter man lättast kol. Är det mycket att demontera innan man kommer åt generatorn.

    #30834
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    På dessa tror jag man bygger bilen runt generatorn…..man kan se den om man anstränger sig. Hur man får ut den har jag ingen aning om tyvärr.

    #30835
    Lars Söderman
    Deltagare

    Har bytt generatorn på min 2.0TS. Det var ett skitgöra som tog en hel dag. Antagligen inte lättare på V6. På TS kan van välja att ta den underifrån (som är det som beskrivs i verkstadshandboken), då får man demontera främre delen av avgassystemet. En annan variant är att demontera insuget och ta den ovanifrån.

    Beroende på om du har en Fas1 eller Fas2 GTV så sitter OBD-uttaget på olika ställen:
    Fas1 har inget centralt utan olika uttag till olika ECUer som Kenneth beskriver. Uttaget till airbagen sitter då bredvid airbag-ECUn under baksätet. Du behöver då ett KKL-interface och en adapter till den trepoliga kontakten. Multiceuscan klarar  alla airbag-ECUer, medan AlfaOBD inte klarar 60625181.

    • Fas2 har ett OBD uttag för alla ECUer bredvid säkringsdosan, men de olika ECUerna ligger på olika pinnar i kontakten så du behöver ett KKL-interface med en omkopplare för att koppla mot olika ECUer, alternativt får du löda in en bygel. Multecuscan eller AlfaOBD klarar alla airbag-ecuer i fas2.

    Det finns också en gratismjukvara som heter DnECUdiag men den hara jag inte någon erfarenhet av.
    https://dnecudiag.codeplex.com/

     

    #30836
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Det är nästan så att man börjar misstänka att Lars vet vad han pratar om. 

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #30837

    Jodu. Han får gärna fixa min bil. verkar veta vad han pratar om. 

    #30838
    Martin Sipek
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-01-29 19:15

    På dessa tror jag man bygger bilen runt generatorn…..man kan se den om man anstränger sig. Hur man får ut den har jag ingen aning om tyvärr.

    Fick samma känsla på min 166:a 3.0 när laddningsrelät la av för några år sedan. Bestämde mig då att aldrig mer köpa en framhjulsdriven bil. Jävla idiotkonstruktion. Meken sa att han brukade lyfta motorn lite för att få ut generatorn. Jag lossade krängningshämmaren på passagerarsidan så gick den att få ut. Generatorrenoveraren hade dock inte Alfa:s laddningsrelä hemma och då jag var på semester I Tjeckien fick det bli den till Mercedes där kontakterna sitter lite annorlunda men det funkar. Audi kör tydligen också med samma generator.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.