Laddningsproblem 156 2,5 V6
Published by Peter Gidlund on
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 31 juli, 2015 kl. 20:52 av
Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2015 kl. 22:12 #29361
Peter Gidlund
DeltagareHej kamrater och glad sommar!
Förra veckan tändes laddningslampan på min 156:a V6 från -99 och efter spänningsmätning över batteripolerna kan vi konstatera att ingen laddning kommer fram till batteriet.
Kan det vara något annat än generatorn eller tillhörande laddningsregulator? Finns det fler felkällor, någon som har erfarenhet? Bilen har gått 13500, vilket man kan tycka att en generator borde palla……
Om det nu är generator eller regulator, så ser den ju måttligt rolig ut att byta, har någon lyckats med det hemma i carporten eller är det expertverkstad som gäller?
/Peter
31 juli, 2015 kl. 08:19 #29362Fredrik Assarsson
DeltagareTyvärr är den hemsk att byta själv i 156 med V6.
Det är fysiskt möjligt att göra det på pallbockar men de jag läst har gjort så har skrivit efteråt att drt inte varit värt det… jag lämnade in min bil för det jobbet eftersom att hjulupphängningen måste lossas i någon av sina infästningspunkter och sedan måste hela subframen ner. ca 6000kr fick jag ge för det efter att ha bett om fast worst-case-scenario pris.
Renoveringen av generatorn gick lös på 500kr för mig haha.. bytet kostade som sagt en smula mer!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
31 juli, 2015 kl. 08:25 #29363Thomas Sjölin
DeltagareTill att börja med skulle iaf jag kontrollera att alla kablar är okej och sitter där de ska, att det inte är allt för mycket oxidering på såväl kabelskor på batteriet, kopplingar på generator samt på jordflätan. Utöver det skulle jag kolla så att batteriet verkligen är friskt. Alltså göra alla enkla kontroller först.
31 juli, 2015 kl. 11:33 #29364Fredrik Assarsson
DeltagareProblemet med att kolla kontakter på generatorn i 156 v6 är att det är så otroligt trångt och svårt att ens få in en hand där.
men visst, kontrollera först – byta sen, är ju att Föredra
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
31 juli, 2015 kl. 20:02 #29365Peter Gidlund
DeltagareTack för tipsen.
Batteriet och pluskabelskon bytte jag för en månad sedan och jordflätans anslutningen rengjorde jag nu i eftermiddag, men problemet kvarstår. Fick i alla fall en provtur…..
Ser ut att bli ett fall för Bengt på MGRA i Linköping.
trevlig helg kamrater!
31 juli, 2015 kl. 20:52 #29366Thomas Sjölin
DeltagareInlägg av Fredrik Assarsson på 2015-07-31 11:33
Problemet med att kolla kontakter på generatorn i 156 v6 är att det är så otroligt trångt och svårt att ens få in en hand där.
men visst, kontrollera först – byta sen, är ju att Föredra
Vet mycket väl hur trångt det är på en 156 V6 då jag själv har en sådan. Vet också att det ibland är enklare fel som man kan åtgärda, eller åtminstone undersöka, själv. Jobbar själv på en bilverkstad så jag vet att det snabbt drar iväg kostnadsmässigt om man inte gör de grundläggande kontrollerna på egen hand.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.