Låg Alfetta Berlina

Published by Magnus Jeppsson on

Forum Teknik Låg Alfetta Berlina

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Magnus Jeppsson
    Deltagare

När jag sålt 156 GTAn så blev det en Alfetta Berlina.

Blå med vita fina fälgar men även rejält sänkt, alla farthinder är stora hinder att forcera, och med lite oljedropp (hustrun tycker att det rinner ur den).

Alltså 2 små dilemma jag behöver hjälp med:

Hur höjer jag enklast en sänkt bil? Den har gula Koni och säkert något mer som sänker.

Var läcker en 2.0 nordmotor oftast/mest?

Mvh

Magnus

Magnus i Lomma

Fram är det “bara” att flytta om torisionsstavarna nån kugg. En lite komplicerad beräkning enl. vad jag läst i forumet.
    Bak måste du byta till originalfjädrar då det säkert sitter kortare/grövre där.

Oljeläckaget kan vara O-ringarna i toppackningen på avgassidan. Kolla bakom grenröret om det inte “rinner” olja ner efter blocket. Var iaf vanligt på mina Nordmotorer att det började tränga ut olja där då de gått XX-tusen mil. Hettan från avgassidan som gjorde det? Kan också vara trågpackningen.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Oljedropp kan mycket väl vara.. överallt? Halvmånepackningarna bakom ventilkåpan, främre och bakre vevaxeltätning, tråget. Finns många ställen, börja med att köpa en burk engine vlean från CRC och spraya motorn så du får den ren och torka allt så får du se var det börjar fukta olja igen.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-01-04 22:20

Oljedropp kan mycket väl vara.. överallt? Halvmånepackningarna bakom ventilkåpan, främre och bakre vevaxeltätning, tråget. Finns många ställen, börja med att köpa en burk engine vlean från CRC och spraya motorn så du får den ren och torka allt så får du se var det börjar fukta olja igen.

+1 på det förslaget men skippa CRC, Mekonomen säljer bromsrengöring för 25 kr burken. Det är helt beroendeframkallande, köpte ett tolvpack idag…

Mitt tips är bakre vevaxeltätningen, den läcker två minuter efter att du bytt den! 😀

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Björn Ek
    Deltagare

PS Dämpare påverkar inte höjden på en bil, det är bara fjädrarna du behöver tänka på.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Nu har jag “fulfixat” bilen med distanser i gummi. De fick sitta i fjädrarna bak för jag hittade inga fram ?. Sa jag att jag absolut inte kan men gärna vill meka.

Lite högre blev den ju från framhjulen och bakåt, nu klarar jag några farthinder.

Torsionsstavarnas bakre infästning hittade jag också, hela undersidan ser förresten nybehandlad och hel ut. Det kanske blir ett försök till våren?! När det är cykelsäsong så klarar jag mig utan bilen hela veckan.

Nästa grej blir oljedroppet, nu ligger där en plåt, med låga kanter, från köksspisen, säg inget till hustrun ?

Det blir nog Rolf på Deltabil som får leta läckage o åtgärda.

Alfettan blir nog en keeper om oljan blir fixad.

Jag älskar snöiga vägar 

Magnus i Lomma

Björn Ek
    Deltagare

Ett annat sätt att höja en Alfetta är att fixa till avgassystemet. Orginalsystemet hänger väldigt lågt och oftast är det just det som skrapar i.

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Avgassystemet ser mest ut som ett vältuggat sugrör under/just bakom motorn.

Måste man modifiera/byta delar av systemet eller kan man byta ut upphängningsgummina till stramare modell?

Magnus i Lomma

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Vid operationen med att montera gummidistanser i fjädrarna bak så upptäckte jag även att höger bakhjul glappar om man ruckar på hjulet med händerna klockan sex.

Är det hjullagret som håller på att ge sig, eller finns det något annat som orsakar det? Hjulmuttrarna sitter som de ska…

Magnus i Lomma

Kenneth Larsson
    Deltagare

På dessa bilar är det kullager i bakaxeln så det finns alltid ett visst glapp!

Björn Ek
    Deltagare

Jo, det brukar vara rätt plattbankat direkt efter kröken… 

Du behöver bygga om lite om du ska gå den vägen, ta bort flamdämparen och hitta på ett sätt att montera hela systemet närmare golvet (inte garagegolvet). Ta ett snack med din verkstadsgubbe och se om han har några idéer.

Är det Patriks Alfetta ifrån svegtrakten som var till salu tidigare? 

Som Björn säger så är det gärna flamdämparen (som liknar en kort knubbig ljuddämpare) som ligger och nosar mot marken som en nyfiken labrador. Min var väldigt tillplattad trots att min GTV har adekvat höjd om än något sänkt. Trots hygglig markfrigång tog det alltid i vid nerkörning från de minsta av kanter. Räckte med 3-4cm trotoarkant så skrapade jag i när bilen neg till. Så bygg om avgassystemet lite så du ersätter flamdämparen med ett rör så får du ca 4-5cm mer markfrigång. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Glappet finns bara på höger sida. Vänster är “stum”. Inget att fundera över då?…

Flamdämpare?? Jag lär mig något varje dag på den häringa beroendeframkallande siten . Får läggas till på “nice-to-have” listan. Jag planerar att nästa åtgärd för att höja bilen blir däck med profil som närmar sig originaldiametern. Nu är det några % som saknas.

Bilen är köpt hos en handlare i Malmö som har många roliga bilar från 60- 70- & 80-talen. Bilmarknaden.se. Min bil ligger fortfarande kvar på till salu listan Han säger sig ha köpt den Östersund.

Idag såg jag att den har stålomspunna bromsslangar, en räserbil, alltså.

Magnus i Lomma

Svårt att bedömma glapp/spel på 650 Km avstånd….rimligen bör det vara ungefär lika. Men det kan ju med vara olika gamla lager ?

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag vill nog påstå att bakhjulslagrena inte skall glappa.

Jag är fullständigt Räserskadad

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.