Låg Alfetta Berlina

Published by Magnus Jeppsson on

Forum Teknik Låg Alfetta Berlina

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare

Inlägg av Igino Cazzola på 2016-01-24 22:54

Jag vill nog påstå att bakhjulslagrena inte skall glappa.

Jag vågar nog hålla med. Besiktningen upptäckte det under förra besiktningen och efter byte var det då inte något glapp längre.

Dessutom är det kul att byta bakhjulslager… fniss  framhjulslager till saab 99/900 är identiska och halva priset. Förmodligen huttar du någon här som kan tänka sig att låna ut verktyget för bytet.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-01-25 08:11 

Jag vågar nog hålla med. Besiktningen upptäckte det under förra besiktningen och efter byte var det då inte något glapp längre.

Dessutom är det kul att byta bakhjulslager… fniss  framhjulslager till saab 99/900 är identiska och halva priset. Förmodligen huttar du någon här som kan tänka sig att låna ut verktyget för bytet.

Sorry – du har en Alfetta och då ska det INTE glappa! Du har ett 2 radigt vinkelkontaktlager som ska vara glappfritt – men det är en utmaning att byta. Som Fredrik säger behövs lite grejor för att fixa det – så läs på innan du försöker själv!

Karl Sandler
    Deltagare

Tänker du på den fina 1,8 som brukar vara på skokloster? Det är inte den bilen. 

Det borde vara den här: http://www.bilmarknaden.net/web-listings/alfa-romeo-alfetta-2-0-130hk-5-vxl-nybes/

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Den är det.

Lagret får någon annan byta ?

Magnus i Lomma

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Magnus Jeppsson på 2016-01-25 12:46

Den är det.

Lagret får någon annan byta ?

Ser fräsch ut! Är inredningen Alfa 75 eller såg de ut sådär?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Ingen koll på inredningen men den är fin, gråblå plysch.

Mycket är bra med den. Tanken på en 159 2.2 för kaffepengar läggs därmed på is.

Magnus i Lomma

Helt rätt, det är bara att lasta in pengarna i Alfettan istället. Det är en oerhört smilgivande bil att köra.

Per Wadén
    Deltagare

Inredningen är inte original Alfetta 83 – 84, men ser mycket bra ut på bilderna.

Original inredningen har en förmåga att  bli riktigt smutsig och galonen på sidorna är oftast missfärgad , dörr sidor av papp som fullständigt tappar formen då de utsätts för fukt. QO hade ljusgrå inredning och förgasar modellen hade ljusbrun.

Får nog kolla om man kan hitta en fin 75 inredning till min Alfetta QO, för det är ett av problemen jag har på mitt projekt.

Får nog ta en tur till Lomma och kolla!

PerBerlina

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Det går så bra så, Per

Välkommen till Lomma

Magnus i Lomma

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Uppdatering oljeläckaget.

Jag är inte ofta under huven, jag vet inte mycket om vad som finns där. Idag lyfte jag på locket och fick en chock av hur mycket olja som låg uppe på motorn. Det var nog mätbart i deciliter.

Efter rengöring med papper så såg det “normalsmutsigt” ut igen. Provar att starta med öppen huv och då pulserar oljan ut mellan översta delen och den närmast under, påpeka gärna om min tekniknivå blir för hög 

Trasig packning!? Kan man “bara” skruva av locket (utan att allt därinne hoppar ut) fixa en ny packning och sen skruva ihop allt??

Vad gäller markfrigången så är den nu “tillfredställande”. 

Magnus i Lomma

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inte helt lätt veta vad du menar men jag gissar det är ventilkåpan. Den går lyfta på utan att något ska röra på sig eller lossna. Byta en sådan packning är ingen jättesvår procedur.

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Kalas Thomas, tack.

hittar man en sån packning på hyllan i någon vanlig butik, typ Autoexperten eller Mekonomen, eller måste man handla på nätet?

Magnus i Lomma

Ventilkåpspackningen är smidig att skaffa från alfistiracing här i Sverige så sponsrar du bra entusiastdrivna företag  

Det är bara att lossa de 6 skruvarna på ovansidan och de två 10mm skruvarna med muttrar på framsidan av ventilkåpan och lyfta av den. Nu ser du de mytomspunna dubbla överliggande kamaxlarna som förr i tiden var hetare än Catherine Zeta Jones i wet t-shirt! 

Ha en trasa till hands och plocka bort packningen och torka rent där packningen ska ligga. Återmontera, dra inte snorhårt. Det behövs egentligen bara smita åt lite lagom då packningen gör det tätt och inte din brutala muskelstyrka! Det är lättare att dra åt mer i efterhand om det läcker lite. 

Per Wadén
    Deltagare

Hej Magnus!

Jag har ventilkåps packning på “hyllan”, kan ta med den och titta på din inredning en kväll nästa vecka.

Du kan ringa mig 0708-150193

Per

PerBerlina

Magnus Jeppsson
    Deltagare

Tack för tipset, Fredrik.

Då återstår “bara” att lyckas med ingreppet, packningen är beställd hos Alfistiracing.

Hustrun erbjöd mig pengar till ett bilbyte men jag avböjde  Det blir till att cykla med ungarna till skolan tills “Vrål-Åke” (som den kallas) är körbar igen.

Magnus i Lomma

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.