Lambdasond 156 JTS

Published by Alf Hansson on

Forum Teknik Lambdasond 156 JTS

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Alf Hansson
    Deltagare

Tacksam om  någon kan förklara följande felkod: Description: O2 Sensor heater circuit, Location: Bank 1 Sensor 2. Vilken lamdasond avses?

Jag har fått en (kvalificerad?) gissning från en verkstad att det handlar om lambdasonden efter katalysatorn men vill veta lite mer innan jag börjar lägga ut pengar alternativt byta själv.

Min bil är en 156 JTS SW -02, som har 25000 mil på mätaren och som hittills varit i stort sett problemfri.

Alberto Ferrante
    Deltagare

ingen expert men min JTS (2005) haltade en gång och motorlampan lyste. 

Verkstaden släckte den men konstaterade att en lambda före Katalysatorn inte var bra.

Byte rekommenderas efter 16000 mil, min hade då nästan 14500.

Jag bytte båda före katalysatorn och bilen har gått bättre med minskad bränsleförbrukning.

De säger att om lambdasonden före Katalysatorn inte fungerar haltar motorn men om det är den/dem efter katalysatorn tänds bara lampan utan andra symptom. 

Vet inte om det stämmer, jag låter andra som kan det uttrycka sig om det.

Obs! Köpte sonderna på tyska ebay, bosch original, 161€ + frakt. total kostnad för bytet inkl sonderna ca 2500 SEK. endast en sond här i Sverige  kostar 2500 SEK ca.  

Alberto

Alf Hansson
    Deltagare

Tack för svaret. Jag spårade felet så småningom till en kabel som gått av från den  lambdasond som sitter efter katalysatorn (sensor 2) för cyl 1 och 4 (bank 1). Ett enkelt fel med andra ord. Bilen kändes helt OK vid början av provkörningen men sedan gav den bara upp helt plötsligt. Antagligen brott på vevaxeln!! OK – 25000 mil – men ändå lite oväntat. Eventuell följer fortsättning på sidorna för “Alfa säljes”. Bilen är i övrigt i gott skick men ett motorbyte känns för jobbigt för min del. Slutsats: operationen lyckades men patienten dog.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.