Lampor på 147a som går sönder hela tiden
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 10 februari, 2019 kl. 10:05 av
Fredrik Assarsson.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2019 kl. 02:26 #36136
Robert Hultman
DeltagareMin 147:a (2001 års modell) äter lamporna i parkeringsljuset. ”Left side light failure” eller ”Right side light failure” är vardagsmat som meddelanden.
Det går säkert åt fyra lampor per år. hade jag inte struntat i dessa varningar utan bytt tidigare hade det säkert gått åt fler lampor. Jag har provat att byta till dyrare och förmodat bättre lampor utan att det blivit bättre. Det är pilligt att byta dessutom, tycker jag. Nu drar det ihop sig till besiktning igen och därmed dags att byta dessa lampor.Någon som har en idé om varför detta är ett problem med min bil?
Stockholm
7 februari, 2019 kl. 08:34 #36137Rickard Bergh
Deltagarehar du verkligen rätt sorts lampa i ? det ska vara en H6W lampa som är en speciallampa typ halogen. sätter man i vanliga p-ljus lampor av 5w styrka så går dom mkt oftare. h6w lamporna har förskjutna tappar på socklen som gör att det är bara den lampan som passar. dock har man sett många som satt i vanliga lampor och då tvingat dom i hållaren som kan orsaka dålig kontakt och då går som sönder mkt mkt oftare. sen påverkas så klart dålig kontakt även att dom går snabbare sönder.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 februari, 2019 kl. 09:00 #36138Christer Andersson
ModeratorÄven original går regelbundet sönder. Fick byta typ 1 gång/år på mina 156:or.
Kan bero på ”halogen” och att man måste fingra på glaset för att montera.
Enligt rek ska man aldrig fingra på glasen vid lampbyten… ?
De lyser väl också konstant vid påslaget halvljus? Blir snabbt brinntimmar…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
7 februari, 2019 kl. 13:07 #36139Thomas Sjölin
DeltagareGissar jag haft tur då för jag har bara bytt en gång per sida på de snart åtta år jag haft bilen.
7 februari, 2019 kl. 15:12 #36140Igino Cazzola
DeltagareBörja med att mäta spänningen (den kanske är för hög).
Om den är OK; köp sunk-lampor. Min erfarenhet av fin-lampor är att de lyser bättre, men dör snabbare (The flame that burns twice as bright burns half as long).Jag är fullständigt Räserskadad
7 februari, 2019 kl. 15:14 #36141Igino Cazzola
DeltagareEn annan idé, kan vara att byta till LED.
Jag är fullständigt Räserskadad
7 februari, 2019 kl. 18:19 #36142Thomas Karlsson
DeltagareJag har samma problem på mina 147/156, kör nu oftast med vanliga 5w oftast, bara att fila bort ena piggen. Har provat med led men dom höll inte längre och dom är dyrare och så får man ingen varning om att dom gått sönder. Pilligt att byta är det också. Troligen för hög spänning, man borde montera seriemotstånd på kabeln, då blir det dessutom mjukstart. Min 147 käkar h7 halvljus också, har skaffat seriemotstånd till det som jag ska prova med, 0,15 ohm per lampa, har dock inte klurat ut var det är bäst att montera dom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
10 februari, 2019 kl. 10:05 #36143Fredrik Assarsson
DeltagareJag hade samma problem på min GT Robert.. den tuggade i sig ett par tre uppsättningar sådana lampor per år. Har inget med h6w att göra för man köper ju givetvis bara h6w eftersom att de andra inte passar. Kanske lite för hög spänning eller för varmt lamphus resonerade jag och bytte till besiktning varje år och sedan sket i det.
Provade led också men dels råkade jag köpa led som inte var anpassade för canbus så den varnade alltid för trasig lampa och dels höll de inte bättre. Dessutom så krävdes det så lite ström för att hålla ledlampan tänd att den höll sig lysande i säkert en halvtimme efter att bilen stängdes av vilket gick mig på nerverna.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.