Larmet går igång när kupevärmaren startar

Published by Gunnar Sundgren on

Forum Teknik Larmet går igång när kupevärmaren startar

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Gunnar Sundgren
    Deltagare

Hej

Larmet i min Alfa 166 -04 startar när kupevärmaren går igång, kan alltså inte låsa bilen med kupevärmaren på??

Någon känslig sensor??

Gunnar Sundgren 

Martin Sipek
    Deltagare

Du måste koppla bort kupescannern som sitter under taklampan fram.

Crister Borg
    Deltagare

Gjorde samma grejj på min 156a…! Ut i kallingarna 3 på morgonen/natten i snöblasket när larmet gick – men inga huliganer. Samma sak dan efter, tur att larmet skrämde dom. Men, det va ju bara mina fotspår runt bilen… Hm. Vid 3 så slår tiduret och kupefläkten igång och jag har en lufttrycksensor i bilen. 1+1 och nu stänger jag av larmet vintertid…!

elCrillo Kalmar

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Gunnar Sundgren på 2014-11-07 14:36

…Larmet i min Alfa 166 -04 startar när kupevärmaren går igång, kan alltså inte låsa bilen med kupevärmaren på?? Någon känslig sensor??…

Du har precis fått lära dig hur en billig ”rörelse”detektor fungerar. Den mäter inte rörelse, den mäter temperaturförändring.

Jag är fullständigt Räserskadad

Lars Söderman
    Deltagare

Hade samma problem i en Audi. Prova att rikta om kupévärmaren. Löste problemet för mig.

Frank Pino
    Deltagare

Inlägg av Gunnar Sundgren på 2014-11-07 14:36

Hej

Larmet i min Alfa 166 -04 startar när kupevärmaren går igång, kan alltså inte låsa bilen med kupevärmaren på??

Någon känslig sensor??

Gunnar Sundgren 

Min verkstad löste det på hightechnivå; de tejpade över sensorena med eltejp:-)

Det var på rekommendation från OlleOlson-bolaget (de var ju generalagent för Alfa ett tag) och enligt dem så var det också ett väldigt vanligt problem även på deras Mazdor, så de löste problemet med gaffa-tejp:-)

Alfapino

Gert Bergh
    Deltagare

Den sensorn går att koppla ifrån med nyckeln!!! 

Det behöver man inte åka till verkstad för att fixa och tipset från OOB bevisar ju vad det var för generalagent  (0 Koll)

Du trycker på larmknappen som vanligt när du ska låsa MEN håller knappen nere i ca 5 sek  då hörs några snabba pip och den sensorn är avaktiverad.

Det får jag göra på min titt som tätt speciellt nu när höststormarna sätter in för den reagerar for dom vibrationerna oxå.

Har skrivit om detta i ett tidigare inlägg på gamla hemsidan och har för mig att vi då kom fram till att det funkade likadant på 156an om den hade originallarmet.

166ans larm är väldigt smart för när du larmar av ska du hålla koll på den lilla lampan som blinkar för har det hänt något blinkar den ett antal ggr som motsvarar det som hänt och jag tror det är upp till 10 olika. 5 blink motsvara just den sensorn som beskrivits här och nu och kan t.ex vara  en parkeringsskada eller att någon som stött till bilen lite för hårt.

Eller en luft och bullermaskin kört förbi och dragit på gas mitt för bilen så utlöser larmet pga vibrationerna i plåten.

Vad dom övriga blinken motsvarar finns i instruktionsbibeln.

// Gert

Gert Bergh
    Deltagare

Hej

Hur har det gått har du fått ordning på larmet eller du har inte testat ännu?

Kunde ju vara trevligt att veta om tipsen leder till något positivt.

// Gert

Crister Borg
    Deltagare

Inlägg av Gert Bergh på 2014-11-08 00:18

Du trycker på larmknappen som vanligt när du ska låsa MEN håller knappen nere i ca 5 sek  då hörs några snabba pip och den sensorn är avaktiverad. 

Har skrivit om detta i ett tidigare inlägg på gamla hemsidan och har för mig att vi då kom fram till att det funkade likadant på 156an om den hade originallarmet.

// Gert

Intressant! Då ska jag alltså kunna stänga av bara sensorn i kupen på min 156a med en knapptryckning och ändå ha bilen larmad…!?

Kom på: måste man göra det varje gång man låser? Hur kopplar man i den igen om den inte gör det när man låser upp?

elCrillo Kalmar

Gert Bergh
    Deltagare

Hej Christer

Jag kommer inte ihåg vem som testade när jag skrev förra gången men jag har för mig att det funkade på 156an oxå.

På min 166a funkar det så att jag måste göra likadant varje gång jag låser och larmar annars funkar det som vanligt och sensorn är i drift.

Det är ju enkelt att kolla när det bara handlar om ett lite längre  knapptryck, om det fungerar likadant på din 156a.

Lycka till med testet.

// Gert

Crister Borg
    Deltagare

Japp, funkar på 156 också! TACK Gert!

elCrillo Kalmar

Gert Bergh
    Deltagare

Härligt jättekul att få bekräftat att tipset funkade

// Gert

Gunnar Sundgren
    Deltagare

Bra tips, ska testa när jag kommer hem.

Tack för hjälpen
    Gunnar S

Gert Bergh
    Deltagare

.det är ganska enkelt att testa.

När du låser håller du knappen nertryckt tills du hör ett antal pip i stället för ett pip som är normalt.

Sen kan du testa om du vill genom att klappa till med handen på dörren och då ska inte larmet gå igång.

Det är en väldigt finurlig sensor för den känner av både lufttryck och vibrationer så om någon kör förbi bilen med ett bullrigt fordon och drar på mittför eller någon slår sönder en ruta eller som i ditt fall värmefläkten startar så startar larmet pga vibrationer i karossen eller förändring av lufttrycket i kupen.

Lycka till.

// Gert

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.