Låter inte ok när man växlar Giulietta 120hk
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 32 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 16 november, 2016 kl. 23:29 av Alberto Ferrante.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2016 kl. 18:55 #18678
Hej, har köpt en ny Giulietta 120 hk för ca 5 veckor sedan. Är inte speciellt kunnig när det gäller bilar, men har tyckt att det låter överdrivet mycket nör man växlar och släpper upp kopplingen. Tog bilen till Hedin Bil i veckan och fick den testad. Svaret var att de hörde vad jag hörde, men fick till svar att den kunde vara en egenskap. Dom skulle också skicka in en ticket. Vadå egenskap??? Någon som känner igen mitt problem med växlingen, det väser, skorrar och bopplar liksom. Tacksam för all hjälp, för det känns inte ok att köra omkring med den.
3 juni, 2016 kl. 19:44 #18679Har ingen erfarenhet av det men det skall du aldrig acceptera om det är så illa som du beskriver. Begär att få prova en likadan hos handlaren du köpt bilen av.
Förmodar att du inte blivit informerad att växellådan kan låta lite konstigt eller att det finns beskrivet i bilens instruktionsbok eller liknande ?.
Det är bara att stå på dig, du är kunden!
Nihat Dizdar
5 juni, 2016 kl. 20:20 #18680Tack för tipsen! Precis vad jag tänker göra nu !
5 juni, 2016 kl. 22:37 #18681att dom gör så är inget konstigt. dom gör en diagnos. har dom inte varit med om problemet eller ljudet som du har tidigare så ska man skicka en ticket till teknisk supporten. har jobbat som alfa och fiat mekaniker i många år. det är så idet går till.. det finns inge mekaniker/tekniker som kan allt och kan veta allt utav vad man hör. är det kopplingen. uttrampningslagret eller växellådans innan mäta..
du får allt vara lite tålig. vet av erfarenhet att folk vill man ska ha fixat bilen innan dom lämnar in den. att andra skriver och tycker att du inte ska accepterar en sådan diagnos och uttalande får stå för dom.
jag har haft egen verkstad. specialitet alfa romeo. har jobbat på autoklinik i 6år och vi var auktoriserade alfa och fiat. där jag var alfa och fiat tekniker. jobbar idag på hedinbil i lund, började som mekaniker och är idag reservdels ansvarig. alla mina gånger jag har haft sådana här problem som du har just nu så har jag fått skapa en ticket till våran tekniska support på fiat och alfa. första gången gör man så sen vet man vad det är nästa gång ett likadant problem på en annan bil kommer in. så gången är helt rätt.det hjälper inte att du får prova en annan bil är den ok så har du inte ljudet som du har. det är ett uppenbarligen problem.
dom jag har haft har det varit kopplingen som orsakat ett ljud. på en var det i lådan då den var för hårt schimsad. då fick lådan schismas om i lager stockarna med byte av lager saftigt.är din bil rent ny eller är den begagnad ? är den rent ny o du har nybils garanti så ska man göra i den ordningen. ta in för diagnos. konstatera vad felet är . beskriva det i en ticket till supporten. kan vara ett känna fel som dom jobbar med en lösning i italien. det finns kanske en lösning redan. som dom får reda på genom service news. eller av ett svar från supporten. får man tex svar att byt växellådan det är i den som problemet ligger. då ska man göra en förhandsgodkännande av att få byta lådan. (detta är pga en begränsad gräns på garanti rep utan ok från garanti avdelningen. ) sen beställer man delar och din bil tas in. är bilen inte körbar så ska du ha en lånebil..
det är på detta sätter som man jobbar och ska jobba. absolut inget konstigt.mvh
Rickard
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
6 juni, 2016 kl. 01:50 #18682Förfarandet som Rickard beskriver är naturligtvis helt korrekt, det är inte alltid man vet vad felet är så ibland kan det ta tid. Däremot invänder jag mig mot kommentaren från verkstaden att det skulle kunna vara en “egenskap” att lådan låter som den nu gör i det här fallet och det köper jag inte. Det ska man aldrig acceptera på en ny bil såvida det inte påtalats innan köpet, vilket jag har svårt att tro.
Nihat Dizdar
6 juni, 2016 kl. 06:09 #18683Tack för ditt svar Anders. Bilen är helt ny, inköpt på Hedin Bil Malmö Jägerso. Efter att bilen blivit testad, tog ca 1 tim, medan jag satt o väntade. Sen kom mannen tillbaks och sa att man skickat ut frågan om någon hade haft samma ljud el ärende, gissar att det var något internt forum el liknande. Svaret jag fick, var att det förmodligen var en egenskap,(tolkade jag som, om det är det, så får jag accepera det helt enkelt), men att vi skickar ändå in en ticket. Sen fick jag ta bilen och köra vidare. Bilen jag provkörde innan köp, lät definitivt inte så här, då hade det inte blivit affär. Har heller inte blivit upplyst om någon ev “egenskap” innan köp. Jag kanske ska ta vägarna förbi Hedin i Lund, jobbar sen några veckor också i Lund. //Kristian
6 juni, 2016 kl. 11:07 #18684vi har inget internt forum utan det enda som finns är fca teknisk support där ticket skickas in.
Teknikern har tydligen inte hört detta innan då han skapar en sådan och inte känner till det. att det ska vara en egenskap är svårt att säga utan att höra det. troligt är det ett fel men vad.. sedan finns det en viss inkörnings period på en ny bil, alttå att det sa slitas till sig.. tex en växellåda är trög vid växlingar. det brukar leda till sig ju mer man kör, men att det ska finnas oljud från början är inte korrekt.nu har dom öppnat en ticket i malmö så då får dom ha chansen att fixa detta. annars får du gärna komma till lund.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
6 juni, 2016 kl. 16:30 #18685Nu var det nästan otroligt att precis innan jag öppnade forumet här hade jag suttit och surfat en lång tid genom många många inlägg i flera italienska forum för att leta efter svar just till detta “problem”.
Där kallas problemet för “clonk eller clang eller tlock eller tlang” välj själv.
Det är ett fenomen som verkar uppstå på otroligt många Giulietta exemplar med olika motorer fast INTE QV 1750 TBi.
Jag har både en QV 2011 med 6300 mil och en 120 hp 2015 med 550 mil. Min 120 låter när man växlar (1a, 2a, och 3a) och släpper kopplingen men ibland även när man släpper och trycker sedan på gaspedalen.
Inget märkvärdigt tycker jag och inte alltid heller.
Resultatet av letande på nätet blev att problemet eller kanske bättre sagt fenomenet inte har orsakat än så länge större konsekvenser.
Flera i början har fått kopplingen och/eller växellådan och/eller kablaget och/eller svänghjulet bytta men resultatet har tyvärr inte varit det förväntade.
Några nämner en service ticket som Alfa Romeo har tagit fram för att lösa problemet men skriver också att många verkstäder påstår att det har inte hjälpt så mycket och att de inte vet hur “problemet” skall lösas samtidigt som de flesta säger att det är en “egenskap” som man kan och får leva med.
Vissa rekommenderar i sina inlägg att inte göra något alls då ingreppet är ganska relevant och kan ge mer problem än nytta.
Rickard kanske vet mer om service ticket från Alfa.
Att man som verkstad agerar så som man beskriver tycker jag också att det är rätt. Personligt vill jag inte lämna in en bil och låta den stå i flera veckor innan de vet om och vad man skall göra. Komplexiteten i ingreppet kan vara ett bra argument för att inte chansa med olika oprövade lösningar och i st vänta på svar från teknikerna.
Det är inte som en gång i tiden då bilarna och dess komponenterna var både enklare och färre, Visst skulle man vilja ha en verkstad som har ett färdigt svar till alla frågor på en gång men ……….lite för optimistiskt kanske.
Alberto
6 juni, 2016 kl. 16:42 #18686Glömde skriva att vissa hänvisar fenomenet till en “dubbelmassa” svänghjul och/eller motor med tre-axlar system.
Ta dessa ord med en nypa salt, jag gör en grov översättning som inte vet om det stämmer men ni kan mycket mer än jag förstår kanske vad jag menar.
Tänkte på en till sak, om fenomenet har funnits sedan 2010-2011 låter det konstigt om inte Alfa Romeo har byggt bort det i de nyare exemplaren, de tjänar inget att åtgärda felet i efterskott framför allt när garantin gäller så länge som 5 år och ett haveri kan kosta dem både bärgning och en massa annat.
Jag är i alla fall nöjd med bilen än så länge…..trots det “charmiga” oljudet.
Alberto
6 juni, 2016 kl. 18:28 #18687Ciao Alberto, jättetack för ditt inlägg. Känns lite bättre att det finns ett “känt” problem, gör dock inte mig gladare när det inte verkar finnas nån lösning än. Jag tycker inte att det är lika “charmigt” dock. Problemet är exakt som du beskriver, men hos mig är det 2,3 o 4:ans växel, släpper kopplingen och ibland när jag gasar. Hoppas att man snart har en lösning. Tycker dock det är lite konstigt att Hedin Bil inte hört någonting om detta innan. Men vad vet jag, alla andra kanske tycker det är charmigt, så man har inte brytt sig. //Kristian
6 juni, 2016 kl. 20:30 #18688Ciao Kristian!
Här kan du läsa två inlägg som pratar om bl a detta fenomen, de är på italienska men man kan låta Chrome översätta dem:
http://forum.clubalfa.it/threads/giulietta-rumore-cambio-marcia-info-utili-nel-primo-post.65619/page-25, http://forum.clubalfa.it/threads/giulietta-cambio-manuale-frizione-impressioni-piccoli-problemi.43341/page-214
Jag har inte orkat läsa 214 sidor men läst cirka 100 st och lämna in en kommentar med en fråga om den eventuella lösningen och servicen.
Jag har inte kollat på de engelska och tyska forum men man skulle kanske göra det.
Vi får se men som sagt, det skulle låta verkligen konstigt om under mer än fem år hade man låtit problemet stå kvar.
Alberto
7 juni, 2016 kl. 09:38 #18689Jag lägger en liten uppdatering efter morgonkörningen.
Jag tycker att “klank eller klonk eller tlonk” hörs lite hela tiden när man släpper både koppling och/eller gasen på 1a och 2a, mycket mindre om inte alls vid 3a.
Det låter som om t ex motorn snurrar en liten stund innan det får kontakt med drivlinan, typ som om det är lite “spel” eller glapp någonstans.
Det skulle kunna vara växellådan lika som diffen eller någon annan komponent, t o m axlarna kanske. Väldigt konstigt med tanken på att bilen är så pass ny (550 mil).
Ja, jag kanske får ringa till Alfa Infomore och öppna en ticket men skulle vilja att min verkstad här i Borlänge (Kroons) kollar det först. De är inte aukt. Alfa men kan bilarna och innan man får åka till Uppsala vill jag gärna checka med dem.
Alberto
7 juni, 2016 kl. 19:29 #18690Ja, mer än när man släpper kopplingen blir det sånt clonk när man släpper gasen och trycker den igen.
Testade mer i morse och ringde sedan till customer service, de sa att de inte visste något om det men man måste lämna in bilen för en diagnos hos aukt. verk. som kommer att öppna en ticket.
Ringde till min närmaste verkstad (Västerås) och de kollade men kunde inte se om det fanns en service åtgärd för det……man få veta det bara när de öppnar en ticket p g a ett konstaterat fel.
Skall det bli ett ärende för Assistans?
Alberto
7 juni, 2016 kl. 20:35 #18691ett ärende för assistans är det ju inte då din bil är fullt körbar. assistans ska du bara utnyttja när bilen inte startar tex. den rasar i koppling. bromsarna lägger av så du inte kan stanna osv. inte för detta felet. du får läsa i boken vad som gäller med assistansen.
service news ser dom om det finns något klart utan o skapa en ticket. men är det något som dom jobbar med i italien för att
finna en lösning så får man besked om detta först när en ticket är skapad och teknisksupport inte har någon lösning på det utan vänder sig till
fabriken för hjälp..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 juni, 2016 kl. 16:23 #18692Ja Rickard,
det är helt logiskt också att det inte blir ett Assistance ärende, jag kan köra bilen ner till Västerås, hoppas att det blir en lånebil i alla fall om det skall ta tid.
Jag tycker att man borde kunna se vilka “kända” service eller åtgärd finns innan kunden lämnar in sin bil för att öppna ett ticket. Som du själv säger kan det vara så att bilen uppfattas helt körbar och användbar till det är dags för inlämningen för reparationen.
Jag förstår om man skall först komma dit med bilen och låta verkstaden göra en konstatering av problemet men när man har väl gjort det skulle det vara fullt möjligt för verkstaden att kolla om det finns en service för det och preliminärt boka en tid med kunden i väntan på att tillverkaren skickar ett eventuellt godkännande.
I alla fall det är inte det kanske som är det stora frågan.
Du med din erfarenhet har säkert provkört flera Giulietta med denna motor/växellåda, är fenomenet något du har varit med någon gång eller är det bara vi som har det?
Bilen går annars fantastiskt bra måste jag säga, jag hade inga stora förväntningar då man har en QV också i familjen och frma till för två veckor sedan en GT men jag tycker att den är rolig att köra och pigg.
Alberto
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.