Låter inte ok när man växlar Giulietta 120hk
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 32 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 16 november, 2016 kl. 23:29 av Alberto Ferrante.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2016 kl. 21:55 #18693
jag har varit med om lite olika fenomen i växellåda symptomet. det är jättesvårt att få en bild av hur du beskriver det. man måste tyvärr köra och få känna hur det känns, höres, låter och beter sig.
ja dom ser alla service news som finns och är släppta. dock ser vi inte det som dom jobbar med som lösning i italien. det släpps ingen service news gällande en lösning förens den är prövad ett tag. dom måste ju konstatera att det fungerar det som dom gjort med tillverkaren av växellådan. fiat eller alfa vänder sig vidare till tillverkaren av växellådan och deras super tekniker.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 juni, 2016 kl. 22:45 #18694Jag förstår, det är inte lätt att göra en diagnos “på distans”.
Jag har som sagt läst massor med sidor på de italienska forumen och det du säger kan stämma d v s att de (Alfa) inte är säkra på lösningen och kanske inte på problemet heller om det är ett sådant.
Som jag skrev har några fått växellådan eller diffen eller annat bytt men i flera fall verkar det som problem har kommit tillbaka och i vissa har det till och med fått andra biverkningar. Andra (väldigt få vad jag har kunna läsa) har fått en förbättring.
På distans vet jag inte heller om de andra har samma fenomen som jag eller om det handlar om annat.
Mitt fenomen består av olika “oljud”. Ett litet när man släpper kopplingen (kanske normal när växel och motor kommer i kontakt) inte så oroväckande tycker jag och ganska vanligt. Ett annat ljud är det man hör och “känner” när man släpper gasen och trycker man på den igen, då känns det och låter som om det är glapp mellan växeln och motor innan de kommer i kontakt. Som sagt skulle man kunna tro också att det är glapp vid axeln eller som om motorn rör sig lite för mycket. Kanske är detta “glapp” eller spel helt rätt i denna motor/låda (flera axlar låda av modell C635).
Bilen går annars jätte bra och om det är bara ett “kosmetiskt” problem har jag egentligen ingen lust att låta någon dra ner växellådan med risken att det blir sämre.
Alberto
9 juni, 2016 kl. 19:48 #18695Det med att du känner något när du först släpper gasen (motorbromsar) och sen gasar igen tycker jag låter som att det kan ha med dubbelmassesvänghjulet att göra…om bilen nu har ett sånt
9 juni, 2016 kl. 19:56 #18696Om man tar en såndär liten motor som 1,4 L och klämmer ut 120 Hk och vill ha köregenskaper, segdragning, låg bränsleförbrukning etc etc så blir det nog en del specialgrejor som ska till för att få det att funka. klonk och mysko ljud får man nog se som “egenskaper” och inte defekter när det finns några mil under bältet på bilen. Annars kan man säkert lägga en massa pengar på att hålla helheten i nyskick!
Det är säkert bättre komfort och silkeslen gång i en gammal Busso med 15.000 mil!
9 juni, 2016 kl. 21:16 #18697Tråden handlar om missljud från koppling växellåda. Förstår inte varför en volymmässigt mindre motor skulle orsaka mer missljud där, de dimensioneras ju ändå efter effekt/vrid i motorn.
I detta fallet handlar det dessutom om helt nya bilar. Helt oacceptabelt med den typen av ljud ni beskriver i en flång ny bil. Tror inte Alfa hade sålt särskilt många Giulietta om köparen visste när man skriver på kontraktet att man riskerar att få stå ut med missljud från drivlinan direkt man kör ut bilen ur hallen.
Nybilsgarantin gäller, kan dom inte lösa det hade jag krävt en ny bil. Och kan dom inte ta hand om sina kunder och sköta sin garanti så tror jag åtminstone inte att jag tänker köpa en nya Alfa i framtiden.
9 juni, 2016 kl. 23:08 #18698Inlägg av Magnus Berg på 2016-06-09 19:48
Det med att du känner något när du först släpper gasen (motorbromsar) och sen gasar igen tycker jag låter som att det kan ha med dubbelmassesvänghjulet att göra…om bilen nu har ett sånt
Det du beskriver (dubbelmassesvänghjulet) är förklaringen som flera ger också på de italienska forumen. Även växellåda med flera axlar anges som en faktor. Om det kan klassas som egenskap vet jag inte, faktum är att det känns olika från gång till gång, idag kändes t ex mycket mindre och kan lova att det är väldigt roligt att köra denna bil. Jag är faktiskt överraskad.
Jag vet inte om jag trots detta hade valt att köpa bilen i alla fall om man hade fått veta det innan men om någon kan försäkra mig att detta inte kommer att generera andra problem och det inte blir sämre då lever jag gärna med “problemet”. Kalla mig dum om ni vill men så är man ibland……..hjärtat är inte hjärnan
Alberto
9 juni, 2016 kl. 23:22 #18699Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-06-09 19:56
Om man tar en såndär liten motor som 1,4 L och klämmer ut 120 Hk och vill ha köregenskaper, segdragning, låg bränsleförbrukning etc etc så blir det nog en del specialgrejor som ska till för att få det att funka. klonk och mysko ljud får man nog se som “egenskaper” och inte defekter när det finns några mil under bältet på bilen. Annars kan man säkert lägga en massa pengar på att hålla helheten i nyskick!
Det är säkert bättre komfort och silkeslen gång i en gammal Busso med 15.000 mil!
Är det verkligen en stor grej att “klämma” ut 120 hk från en 1.4 lt turbomotor numera? Vanliga 1.6 har haft nästan 120 (TS motor t ex).
Jag är ingen expert men med tanken på att TS motor kom ut i början av 90-talet är det ingen stor sak med 120 hk på en turbo 1.4. Dessutom har man lyckats få ut 170 hk med Multiair alltså mer än 40% till från den vanliga 1.4 TB.
Det kanske är som du säger men det skulle kännas i så fall mera som om man har varit tvungna att rätta till ett fel projekt men en del efterkorrigeringar i efterskott. Då undrar man: är det värt då för en tillverkare att leva med alla negativa konsekvenser (garantiärenden, reparationer, byte, nya delar, etc) under så många år i st för att skaka fram en ny motorvariant eller åtminstone nya komponenter med kanske lite sämre prestanda?
Alberto
10 juni, 2016 kl. 17:44 #18700hallå nu får ni ge er. nu är ni helt utan för ämnet i tråden. det är sånt här jäkla tjafs o skit som gör att sidan blir trist o tråkig. kan ni se till och hålla er till vad tråden handlar om. sen är det för många bror duktiga som säger en massa om hur det ska göras osv. han har gjort rätt. verkstaden har gjort enligt alla konstens regler. det är inte bara till att byta en jäkla massa grejor som vissa tror bara för att det är en garanti på en bil. det finns ett tillväga gångs sätt för oss verkstäder och det jobbar vi efter. så lägg nu ner allt ert snack ni som tror hur det ska gå till och bilen ska bytas ut osv osv. killens bil har fått en diagnos och dom jobbar på det. varför är det så jäkla svårt att fatta..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
10 juni, 2016 kl. 20:17 #18701Inlägg av Kristian Wernbecker på 2016-06-03 18:Svaret var att de hörde vad jag hörde, men fick till svar att den kunde vara en egenskap.
Jo jag överreagerade helt klart en aning Rickard. Lite onödigt, men jag blir så förbannad när sånt här sköts så klantigt. Varför ens säga så som dom gjorde till Kristian, att det kan vara en egenskap?…innan de ens fått ett svar på någon ticket. Känns ju galet att Alfa, som dessutom vill bli “premium” säljer bilar där personalen kallar missljud i transmissionen för en egenskap, eller?
10 juni, 2016 kl. 20:50 #18702Jag tror att även personalen på verkstäderna hör och läser det som skrivs på de olika forumen och ryktena sprids snabbt över ländernas gränser via nätet samt har kanske hört av någon från teknisk support som också har hört eller läst något, så det förvånar mig inte om någon svarar att det kan vara en “egenskap”. Dessutom är så många kanske mer Alfa vana verkstäder i Italien har svarat sina kunder.
Det kan väl vara så även om vi som kunder kanske undra om det är ok med såna “egenskaper”.
Jag förstår både om man överregerar lite och Rickards reaktion till det och……..snälla ni som älskar Alfa Romeo, låt lite av den varma italienska stilen i stämningen och debatt flöda på detta forum, så länge vi håller oss inom respektfulla gränser kan det inte skada med lite känslofulla åsikter
Alberto
10 juni, 2016 kl. 22:48 #18703vad säger att det är klantigt skött. det är kanske en egenskap. du har ju inte ens hört ljudet och kört bilen för att känna vad det är . det är just såna här diskussioner och massa besserwissrar som vet allt o lite till som gör att det blir skit för märket. låt verkstäderna sköta det. dom har gjort helt rätt. punkt slut. jag har skrivit så många ticketar själva o letar så mkt info själva o gör så många diagnoser på alla tänkbara sätt under alla mina år som mekaniker , både för alfa. fiat o alla andra märke jag jobbat med. detta är inte första tråden på detta forumet som spårar ut totalt. det är så jävla tråkigt när man inte kan hålla sig till ämnet.
vi får inte bara byta ut en växellåda för det är ett ljud i den. det ska göras teknisk diagnos. ev så ska man riva ner lådan tex och demontera den för att se hur det ser ut invändigt. kan tom bli så att man ska byta vissa delar. eller helt enkelt så får man beskedet att beställa en renoverad utbytes låda. eller vad det nu är som är trasigt.
är det ett uppenbart fel så det syns, det har gått sönder. bilen går inte att köra. ja då är det bara o köra men man ska ändå kontakta teknisk support. detta måste man göra för att det ska komma in statistik till dom som dom kan skicka till italienarna och tillslut så får dom så många av samma fel så dom börjar forska i det och hitta en lösning, det kan ta flera månader innan det är en lösning för ett problem.så verkstaden gör rätt att skriva ticket. detta problem o fel måste dokumenteras och delges till fabriken så dom ser om det mkt problem som är samma.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
11 juni, 2016 kl. 00:24 #18704Lugnt Rickard, jag tror inte att “klantigt” var ett så starkt ord i Magnus mening, jag tror att han menar att man kan ge kunden ett intryck på osäkerhet och du vet själv hur vi kunder är, man önskar att så fort man kommer till verkstaden och frågar man något eller lämnar man in sin pärla då löser sig allt på någon minut.Mna förväntar sig att de som jobbar där kan allt och lite till
Det är samma för alla även när man kommer till en läkare eller lämnar man in en ansöka om bygglov o s v.
Vi är inget annat än människor med våra egna förväntningar och vi tror att just vårt lilla problem är det viktigaste på hela jorden. Så är vi bara och jag är säker att du också helt omedvetet har kanske agerat så någon gång.
Nu vill jag inte stå här och låta moderator och tror inte att Magnus behöver hjälp för att förklara vad han menade, jag ger bara min tolkning och vill så gärna att man fortsätter med debatter på detta forum och att man inte låter bli att skriva i framtiden eftersom man blir dumförklarad.
En sak kan du kanske hålla med (och det säger en som älskar Alfa Romeo sedan han var 5 år gammal d v s 50 år) det känns lite konstigt att man har känt ett problem (så framgår när jag läser andra forum) i 5+ år och inte kommit fram eller beslutat sig om det handlar om en egenskap eller ett problem som borde under så lång tid fått en slutgiltig lösning.
Jag upprepar att jag kan mer än gärna leva med fenomenet och är ganska övertygad att det inte är något att bekymra sig för men är bara orolig att det skulle kunna bli sämre och det kan få bilen att haverera. Får jag ett “lugnande besked” genom ett någorlunda officiellt svar är jag nöjd.
Just nu har jag bestämt mig för att fortsätta att köra (och njuta av) bilen ett tag till men skall hitta en passande tid för att åka iväg 15 mil och låta en expert kolla på det.
Alberto
11 juni, 2016 kl. 09:20 #18705Så het man kan bli.
“Besserwissern” kommer nyfiket följa hur denna egenskap tas om hand. Trevlig helg på er!
16 juni, 2016 kl. 16:08 #18706@ Kristian: hur går det med bilen och “oljudet”? Jag har kört en 100 mil till och känner inte att det blivit sämre kanske lite bättre (med radion på
Alberto
29 augusti, 2016 kl. 20:31 #18707över 1000 mil körda nu och…….ingen skillnad varken sämre eller bättre men det är fortfarande roligt att köra bilen trots en liten 120 hp motor.
Skall på service nästa vecka i………Västerås från Falun. Hade gärna lämnat in på Kroons i Borlänge men de kan inte köra eventuella mjukvaruuppgraderingar.
I Framtiden blir det bara riktiga entusiaster som vi som kommer att äga en Alfa norr om Dalälven. Men……vad gör man inte för kärlekens skull?
Alberto
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.