lätta batterier?

Published by Claes Molius on

Forum Teknik lätta batterier?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Claes Molius
    Deltagare

Hej är det någon som känner till den svenska racing batteritillverkaren som gör lätta och “starka” batterier som går att använda på 4 cylindriga motorer typ Nord?

Jag har för mig att jag sett något om dessa svensktillverkade batterier på forumet?

Det finns ju alternativ som ex. Racing Batteries ifrån UK men vore kul om nån minns denna svenska batteritillverkare som även de tillverkade lätta batterier.

Med vänlig hälsning Claes

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Inlägg av Claes Molius på 2017-08-23 23:18

Hej är det någon som känner till den svenska racing batteritillverkaren som gör lätta och “starka” batterier som går att använda på 4 cylindriga motorer typ Nord?

Jag har för mig att jag sett något om dessa svensktillverkade batterier på forumet?

Det finns ju alternativ som ex. Racing Batteries ifrån UK men vore kul om nån minns denna svenska batteritillverkare som även de tillverkade lätta batterier.

Ja men självklart. Det är ju Per Fohlströms batterier. 070-5927503  Jag köpte ett av de första. Helt sjuka batterier. Känns som leksaksbatteri, 1,3 kg men hur starkt som helst. 

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Stefan Atterhall
    Moderator

Info och kontaktuppgifter finns på http://www.topend.se

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Michael Laajanen
    Deltagare

Här finns massor med batterier betänk dock att dessa lätta är Lithium och får ej laddas vid minusgrader samt man får se upp med laddströmmen så den inte överskrids.

Antingen köper man ett 12V färdigt batteri eller 4 st 3,6V celler och kopplar ihop det hela själv, det finns mer att välja på om man väljer lösa celler.

https://www.ev-power.eu/

Michael Laajanen

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Michael Laajanen på 2017-08-27 22:16

Här finns massor med batterier betänk dock att dessa lätta är Lithium … man får se upp med laddströmmen så den inte överskrids…

Litiumbatterier går att ladda med mycket högre ström än blybatterier, däremot är de kinkigare vad gäller spänning.

Jag är fullständigt Räserskadad

Per Fohlström
    Deltagare

Hej!

Det är jag som sälker och tagit fram dessa rejsbatterier. 

Finns 6,9 och 12 ah, och de har verkligen imponerande prestanda.

En digital voltmätare ingår vid köp, och har även fått tag i justerbara laddregulatorer till bosch gen( gamla modellen)

kolla in på webbshopen eller slå en signal 070-592 75 03 under kontorstid.

mvh / Perra

/Perra

Michael Laajanen
    Deltagare

Dom begär mera ström vid laddning men dom har inte samma “själv reglering” av strömmen som bly, dom får ej hellre överladdas det minsta eller tömmas för mycket.

Speciellt pga av den känslighet dom har för överspänning så är balansering av celler rätt viktigt eftersom om en cell har lägre spänning så får de övriga 3 högre och det är svårt att hindra det i en bil som laddar med max ström hela tiden.

Det första finns det en massa prylar att köpa som fixar, men det senare måste man antingen ha intelligens i batteriet eller separata celler som man själv eller med elektronik övervakar.

Och dom får ej laddas i kyla dvs under 0C 

Dom är kanonbra men krävande alltså.

Michael Laajanen

Per Fohlström
    Deltagare

Inte riktigt rätt, bilens generator laddar inte max ström hela tiden, däremot strävar den mot konstant spänning hela tiden, (det kanske var det du menade)

den laddar alltså mer ström ju lägre spänningen är = desto mer urladdat batteriet är, därför väldigt viktigt att dimensionera rätt storlek på batteriet

En liten, eller väldigt lättstartad motor kan man alltså ha mindre batteri till 

De startbatterier jag tagit fram har såklart inbyggd cellbalansering och jag skickar även med en liten digiltal voltmätare med alla batterier så det inte finns några oklarheter om vilken spänning genarator laddar o.sv

De klarar upp till 14,5 volts laddning , en “normal” bil skall idag ladda 14,2-14,4 volt

mvh / Per

/Perra

Michael Laajanen
    Deltagare

Inlägg av Per Fohlström på 2017-08-31 11:50

Inte riktigt rätt, bilens generator laddar inte max ström hela tiden, däremot strävar den mot konstant spänning hela tiden, (det kanske var det du menade)

den laddar alltså mer ström ju lägre spänningen är = desto mer urladdat batteriet är, därför väldigt viktigt att dimensionera rätt storlek på batteriet

En liten, eller väldigt lättstartad motor kan man alltså ha mindre batteri till 

De startbatterier jag tagit fram har såklart inbyggd cellbalansering och jag skickar även med en liten digiltal voltmätare med alla batterier så det inte finns några oklarheter om vilken spänning genarator laddar o.sv

De klarar upp till 14,5 volts laddning , en “normal” bil skall idag ladda 14,2-14,4 volt

mvh / Per

Nja Bilens generator ger sina 14V och tex 100A sedan är det upp till förbrukarna att begöra ström(låg resistans mycket ström), just Lithium begär mycket mer ström under laddfasen än bly därav att dom kan laddas supersnabbt.

Du får gärna förklara hur balanseringen är gjord på dina batterier, ett problem som jag tänker på är att ev överspänning normalt bränns bort men att denna mekanism kräver att man minskar strömmen betydligt i slutfasen och det kan inte generator hantera.

Ev undersoännings skydd är viktiga också eller att man håller kollem själv såklart och inte glömmer radion på tex

Michael Laajanen

Claes Molius
    Deltagare

Tack alla för era svar!

Björn Ek
    Deltagare

Biltema har väldigt trevliga och prisvärda lithium-batterier som storleksmässigt passar väldigt bra i en räserbil som tidigare kört på mc-batteri. Jag har kört på ett på 5 Ah och 900 gram till min treliterssexa i ett par säsonger och det fungerar väldigt bra.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Claes Molius
    Deltagare

Tack Björn för svar!

Kollar på Biltema också!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.