Jag har för tillfället ingen racelicens, Har haft ett antal sådana licenser genom åren sedan 80 talet men dom gär ju ut om man inte förnyar dom regelbundet. Kan man anmäla sig till Mantorp A eller B utan dagsaktuell licens och lösa “prova på” eller måste jag vänta på förarkurs till nästa säsong?
Jag har för tillfället ingen racelicens, Har haft ett antal sådana licenser genom åren sedan 80 talet men dom gär ju ut om man inte förnyar dom regelbundet. Kan man anmäla sig till Mantorp A eller B utan dagsaktuell licens och lösa “prova på” eller måste jag vänta på förarkurs till nästa säsong?
För att vara exakt beror det på om licensen gått ut eller är vilande (mindre än fem år sedan man betalade licensavgiften). Har den gått ut går det bra att köpa en prova-pålicens på plats. Är den vilande ska du köpa en engångslicens av SBF (går att göra on-line). Detta för att vara säker på att försäkringen som finns med i licensen ska gälla.
Det enda kruxet med prova-pålicensen är att vi vill att du kör i C-klassen (hänger också ihop med försäkringen).
Okej, bra då vet jag. Har dom senaste åren bara kört “prova på” för att det passat mig under den tiden. Men det har fungerat ändå att köra i A eller B.
Nytt för i år verkar vara att “prova på” enbart gäller i C. Min senaste SBF licens löpte ut för c:a 5 år sedan, så den går nog inte att förnya. Men det är bara att försöka satsa på kurs nästa säsong och putsa vidare på Berlinan.