Likheter GT/147 och 156?

Published by Kristoffer Fransson on

Forum Teknik Likheter GT/147 och 156?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Hej alla,

Pga halkan i tisdags så sladdade jag av vägen med min GT. Jag har inte hunnit undersöka skadorna då bilen blev bogserad till verkstaden. Bland det värre jag hann se var att ett bakhjul stod 10 grader snett. Jag funderar därför på hur stora likheterna i bakvagnen är på en GT/147 och en 156a, det skulle göra det mycket enklare att hitta delar på skroten om de delade dessa delar. Någon som vet?
    Sedan undrar jag om det finns en bra sprängskiss någonstans på bakvagnen så att man kan bekanta sig lite med vad som väntar. I och med att bilen är så pass billig var den bara halvförsäkrad så det blir nog till att försöka laga den själv.  

Tack på förhand! Kristoffer

Thomas Sjölin
    Deltagare

Bakvagnarna är identiska på samtliga 147/156/GT såvitt jag kan se.

Lars Träff
      Deltagare

Men tusan Kristoffer, det var ju bättre när du körde en Spider (sommarbil), hoppas att du klarade dig oskadd. 

I garaget just nu
        En svart Alfa Romeo Spider 1985
        En vit Mercedes E350 Cabrio 2010
        En grön Mercedes C220 Kombi 2019
        En Silver/Orange Fiat Burstner Husbil 2007

147 och GT är samma och 156 är bara en version med längre bottenplatta men annars identisk. 147 och GT är väääldigt lika så du bör kunna välja och vraka mellan delarna de emellan. 

Det kan vara så enkelt att de tunna tvärstagen i bakvagnen böjts vilket får hjulen att peka åt alla möjliga håll. 

Kostar typ 300kr. 

Lycka till och se till att rädda den där GTn. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Hej,

Tack för infon. Det låter lovande. Då borde jag kunna hitta delar billigt och kompetens.

@Lasse – Tack för frågan. Båda i bilen klarade sig oskadda och jag har kommit till insikt att man bara bode köra på sommaren.

Kristoffer

Nu har jag hämtat bilen från en riktigt “originalverkstad” i Södertälje. Det var taversstagen (?) som behövde riktas om. Nu behöver jag bara lacka om kofångarna fram och bak så ska den vara som ny. De gjorde jobbet innan de stämt av priset med mig vilket var sådär men det var kanske bekvämt att slippa göra det själv.

Jag blev hämtad i en GTV 3.0 vid pendeltågsstationen av damen på verkstaden vilket var en mycket bra service!

Var det bara de tvärgående tunna stagen i bakvagnen som jag gissade på? I så fall grattis, tur som en tosing som det heter på skånska!

Rikta kan vara svårt att få till 100% så det kan vara värt att investera i ett gäng nya. 2+2st hö/vä sida och de kostar bara ca 300kr/st. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Jag tror det var dessa, ja.

Låter som en bra idé att byta dem (även om jag tycker verkstaden borde gjort det när de är så billiga men de kanske inte köper från ebay eller ebspares). Ska nog hissa upp allt i helgen och kika hur der ser ut.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.