Lite frågor om sänkning.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Lite frågor om sänkning.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Har börjat fundera lite smått på att sänka min 156 2.5 SW -04 lite och styva upp den en aning, mest för att få lite stabilare vägegenskaper men också för att den säkert blir lite snyggare. Frågan är hur jag bäst ska gå till väga. Nya kortare och styvare fjädrar? Såvitt jag har kollat så har jag inte nivomat på min men jag har inte tittat så noga så kan inte säga säkert.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Köpa Eibachfjädrar på Ebay.de ? Kostar inte en förmögenhet.

Paul Svedunger
    Deltagare

Tjena!

Jag har samma ambitioner och köpte rubb och stubb på alfisti.net. Mycket trevliga och rekorderliga att ha att göra med.

Bestämde mig till slut för Eibach Pro-System+Eibach Anti-roll Kit+ Wiechers domstrebe+ smidda koppelstange vorn und hinten. Inklusive frakt från Tyskland landade det på 10 svenska laxar. Så…nu ska Das Gerät monteras också….

Alfa 156 2.0 JTS

Paul

Peter Braun
    Deltagare

Jag rekommenderar att du även köper nya dämpare som “lirar” ihop med fjädrarna. Bilen är ju några år nu och dämparna har ju också blivit slitna. 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jo, jag vet det. Dämparna är 11 år och har gått 11000 mil så absolut, de kommer också bytas i samma veva om det blir av.

Grunnar dock lite på hur mycket som är lagom. Vill inte göra den toklåg så jag inte kommer ner för rampen på jobbet. Redan utan sänkning så är det bara ca centimetern till godo för att ljuddämparen ska ta i när jag kör ner där.

Magnus Berg
    Deltagare

Din bil har säkert sjunkit ihop minst 1cm redan med åldern så titta inte blint på de siffror som står att det sänker bilen. Bättre att försöka söka efter bilder på 156:or med de dämpare/fjädrar du funderar över och se om det ser ok ut.

Detta paket har jag fast för Brera och det kan jag varmt rekommendera. Stabilare än original och faktiskt också bättre komfort, är inte speciellt styva utan snarare en perfekt kompromiss av sportighet och komfort. 

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styl…:5459.html

Thomas Sjölin
    Deltagare

Ser ju helt okej ut och en ganska lagom sänkning. Om jag tolkar rätt ska det funka på min SW, det är bara de fyrhjulsdrivna som det inte passar med?

En väg att gå är att skaffa fjäderben med justerbar höjd, som Bilstein B14. Dock är originalsetupen i det kittet helt åt fanders med stumma bakfjädrar och tokmjuka framfjädrar. Men på rallyshop.se finns mängder med billiga fjädrar att labba vidare med. B14 kostar en hel del nytt, men beggat är det billigt = Jag fick nästan ge bort det till slut, men så var jag rätt ärlig när jag beskrev fjäderavstämningen 

Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.