Lite info om Giulia mm

Published by Micha Grönvalls on

Forum Allmänt Lite info om Giulia mm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 367 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17367
    Micha Grönvalls
    Deltagare

    Egentligen borde jag väl göra det här till en artikel i KB men tiden finns inte.

    Hur som helst så var jag ned till Turin för en månad sedan i affärer och där fick jag besöka lite låsta rum inne på Abarthfabriken. Jag fick inte ha med telefonen så tyvärr blev det inga bilder. Där inne fick jag se bland annat nya Tipo, Abarth 124 Spider och det faktiska Nurburgringexemplaret av Giulia. Fick även sitta i och klämma och känna. Det är ingen idé att jag berättar hur fantastiskt det var eftersom ni redan vet eller har bestämt er för det själva men jag kan ju säga att jag fortfarande låg med huvudet under Giulian med anteckningsblocket i hand när de tyckte att det var dags att släcka lyset och gå.

    Det jag ville berätta var att QV blir tillgänglig direkt efter Genevemässan i mars. Snacket om förseningar är felaktigt. I sommar släpps sedan en diesel och ytterligare en bensinmotor. Man kan alltså köpa sin Giulia ganska snart.

    Micha

    Hörde jag någon säga tävling ?

    #17368
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Perfekt! Då finns det ordentligt hopp om en Alfa när det är dags att byta tjänstbil om snart ett år!

    Giulia 20 Super

    #17369
    Peter Braun
    Deltagare

    Kul att höra att det är på gång. Kul att även normalare versioner är på G. Vad tyckte du om de andra bilarna som stod där inne?  Sa de något mer om kommande Alfa modeller?

    #17370
    Nihat Dizdar
    Deltagare

     Hurra! Det kallar jag för en riktig nyårspresent. Hoppas bensinaren blir 250 eller 280hk versionen. Bara att boka tid hos handlare nu då!

    Skulle vara intressant och veta hur många av oss i klubben planerar i handla en Giulia?

    Nihat Dizdar

    #17371
    Peter Svensson
    Deltagare

    Spännande! Jag är dock fortfarande lite tveksam till designen. Kan inte påstå att den har mognat i mina ögon. Måste nog se Giulian live innan jag ens funderar på ett köp. Förhoppningsvis blir de ”normala” versionerna lite mer stilrena än QV-modellen, och därmed kanske mer attraktiva rent utseendemässigt.

    #17372
    Peter Braun
    Deltagare

    Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en om ca 2år när man inte längre har barnvagn. Alternativt är att man satsar på den nya sport SUV:en. Hur som helst så kommer steget från en Giulietta och framförallt Mito vara oändlig mot en Giulia så den nya faceliften som kommer på de äldre mindre modellerna måste vara väldigt omfattande. 

    #17373
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Jag kommer nog köpa giulia diesel på 280hk efter 2 till 3 år när priserna har gått ner.

    #17374
    Nihat Dizdar
    Deltagare

    Frågan är varför vissa väljer diesel före bensin? Kör du långmil dvs minst 2500-3000 mil eller mer om året så är det motiverat men annars???

    Nihat Dizdar

    #17375
    Magnus Berg
    Deltagare

    Inlägg av nusret ljevo på 2015-12-31 13:16

    Jag kommer nog köpa giulia diesel på 280hk efter 2 till 3 år när priserna har gått ner.

    280hk är bensinaren, 210hk har dieseln med högst effekt enligt den info som kommit hittills  

    #17376
    Magnus Berg
    Deltagare

    Inlägg av Peter Svensson på 2015-12-30 22:08

    Spännande! Jag är dock fortfarande lite tveksam till designen. Kan inte påstå att den har mognat i mina ögon. Måste nog se Giulian live innan jag ens funderar på ett köp. Förhoppningsvis blir de ”normala” versionerna lite mer stilrena än QV-modellen, och därmed kanske mer attraktiva rent utseendemässigt.

    Jag törs nästan lova att du kommer ändra dig när du får se den på riktigt. Jag kände lite som dig tills jag såg och provsatt den på mässan i Frankfurt. Jag och min sedan tidigare ickefrälste vän passade på att uppdatera oss på konkurrenternas bidrag i leken och konstaterade att Giulia har så otroligt mycket mer spännande design in och utvändigt än 3-serie, A4, C-klass, och Jagga XE. Närmast att väcka någorlunda liknande känsla som Giulia är enligt mig Jaggan men inredningen i den är mycket tråkigare än i Giulia. 

    Min ickefrälste vän va väldigt impad av vad han såg. Sättet Alfa har integrerat infotainmentsystemt är döläckert. Där har de tyska konkurrenterna förlorat matchen helt med sina blaffiga skärmar som sitter som en klump mitt på instrumentpanelen. Känns obearbetat som om någon i sista stund kom på att dom ju måste ha ett infotainmentsystemt också. 

    #17377
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Även om du kör i stadstrffik så är det billigare med diesel än bensin.För 25l diesel kör jag i 7dagar i vecka,vilket skulle aldrig hända med en bensinare som har 170hk.Jag kör inte bara stadskörning utan motorvägen och varje sommar åker jag till Bosnien och Kroatien med runt 2 tankar på 230mil enkel.När jag hade 159 1.9jts så tog den 4 tankar på 230mil vilket är skillnad.

    #17378
    Nihat Dizdar
    Deltagare

    Självklart Nusret, dieseln är snålare på bränsle men dagens senaste bensinmotorer är faktiskt inte långt efter. Att jämföra gamla JTS-motorn är inte riktigt relevant längre men hur som hellst det finns andra värden och då menar jag känslan. En bensinare är ju milsvidder behagligare att ratta än en diesel. Det gäller inte bara Alfa utan även BMW som Audi och Merca. Det är ju naturligtvis min åsikt och alla får självklart tycka vad de vill.

    För mig blir det med största sannolikhet en bensinare, helst en 280hk men troligtvis en 250hk då plånboken fått säga sitt.

    Nihat Dizdar

    #17379
    Besar Jashanica
    Deltagare

    Jag är väldigt allergis mot diesel, och det skall mycket till om jag ska ha diesel, typ att jag kör >3000 mil/år!

    Jag har kört ett antal gånger ner till södra europa själv runt år 2000, några olika VAG Tdi, BMW diesel, och sen bensinare. Trotts att man fick tanka dubbelt så mycket med bensin så var det fan värt det.

     

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    #17380
    Peter Braun
    Deltagare

    Håller med om att en bensinare rent generellt är trevligare än en diesel. Men åker man långt och t ex mycket autobahn där man vill köra på så är diesel att föredra om man även samtidigt vill hålla nere förbrukningen. Du får även ett trevligare vridmoment med dieseln på landsväg och motorväg. Det som inte är lika trevligt är ljud, varvigheten och gångkultur. Samtidigt så försvinner ljudet även från bensinarna då det blir mer och mer fyror med turbo. 

    #17381
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Jag har inget emot bensinare,utan jag köpte en diesel för ekonomi skull.Bensinare är helt klart trevligare och låter vackert.Tex alfa 159 1750 tbi är ok,men den drar mer soppa än de flesta andra bilmärke i sin klass och det är fel tycker jag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 367 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.