Lite nytt från Genève

Published by Magnus Berg on

Forum Allmänt Lite nytt från Genève

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15093
    Magnus Berg
    Deltagare

    Här är lite info om nya Fiat 124 Spider men längst ner finns även intressant info om Alfa Romeo. De tidigare planerna på att helt lägga ner mindre modeller som Mito och Giulietta verkar inte längre aktuellt. Marchionne säger t.om. att Giulietta skulle kunna bli en bakhjulsdriven bil i framtiden. Bra att dom ändrat sig där tycker jag. Känns inte så strategiskt att ta bort småbilarna inte minst med tanke på vilka modeller som säljer mest på deras egen hemmamarknad. 

    http://www.autoexpress.co.uk/fiat/9…fiats-mx-5

    #15094
    Robert Hultman
    Deltagare

    Fiat MX-5 verkar ju högst rimligt. Med tanke på hur mycket snack (och förmodligen också arbete) som förekommit  om Alfas Mazda-samarbete är det rimligt att det tas tillvara på något sätt. Tycker man.

    Om det är en bra nyhet att Giuliettan kanske blir bakhjulsdriven och att MiTo:n lever vidare kan man kanske fundera över.  Inte för att jag har något emot de båda modellerna. Men antyder det att man sänker ambitionsnivån när det gäller nya bilmodeller?

    Stockholm

    #15095
    Magnus Berg
    Deltagare

    Varför skulle det sänka ambitionsnivån att låta mindre modeller vara kvar? Om en Giulietta ska göras bakhjulsdriven så är det en helt ny bil jämfört med vad vi har nu. Vem vet hur den blir? Kanske görs den på en kortad variant av plattformen som nya tipo 952 byggs på?

    Alla konkurrenter har bilar i samma storleksklass som dessutom säljer mycket. Dessutom finns inget i vår historia som stärker att vi ska utelämna bilar i lilla körglada småbilssegmentet. De vore rent korkat. Känns ju som att det jobb som görs av Alfa Romeo just nu försöker anknyta till historia och gamla glansdagar av racing i första klass osv. Allt detta känns oväntat klokt och genomtänkt. Så låt oss då hoppas att Fiat låter Mito och Giulietta vara en del av den nya genomtänkta era där dom tar Alfa Romeo tillbaks till rötterna. 

    #15096
    Magnus Berg
    Deltagare

    Halleluja!  

    #15097
    Peter Svensson
    Deltagare

    Jag är lite allergisk mot återanvändande av gamla namn. Fiat 124 Spider är en klassiker, och ett namn som jag har svårt att förknippa med en modern Miata-variant, oavsett hur bra den bilen kommer att bli. Å andra sidan har det funnits många modeller av Alfa Spider och GTV som inte har ett dugg med varandra att göra rent tekniskt, för att inte tala om Giulietta. Eller för den delen Fiat 500 och Fiat Panda.

    Nåja, man vänjer sig väl. Tycker ändå att de kunde hittat på något nytt namn.

    #15098
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Magnus Berg på 2015-03-06 20:05

    Varför skulle det sänka ambitionsnivån att låta mindre modeller vara kvar?

    Min tanke var mycket enkel. Att ta fram en ny modell är ett utslag av en högre ambitionsnivå än att bygga om en existerande. Sen är det ju, som du mycket riktigt påpekar, fråga om en mer eller mindre ny modell om man bygger om för bakhjulsdrift.

    Stockholm

    #15099
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Klart det skulle bli helt nya modeller! Skulle bli vråldyrt att göra om nuvarande MiTo/Giulietta till bakhjulsdrift. Är nog inte ens teoretiskt möjligt att peta ner en längsmonterad motor med mer än två cylindrar – för att inte tala om allt annat.

    Går det så går det...

    #15100
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Vad han säger är nog öppet för tolkning. Det går tolka som att han menar att nuvarande modell kan leva vidare men det kan också tolkas som att han menar modellnamn och storlek på bilen gör det men att det blir en helt ny. Jag tror inte man ska dra allt för stora slutsatser av dylika uttalanden. Det jag tycker är positivt är att man har ambitionen att märket ska utvecklas och leva vidare och att det ska hållas italienskt. Vad det sedan resulterar i återstår att se.

    #15101
    Peter Braun
    Deltagare

    Det jag har hört är att Giuliettan kommer få en efterträdare. Denna kommer självklart ha en ny platta med möjlighet till RWD. Att lämna detta segment vore bara dumt. Tänk hur mycket BMW och Mercedes tjänar på detta med sida 1-serie och A-klass. Mindre kompakta premiumbilar är högst intressant och inne. Många behöver eller vill inte ha större bilar än dessa men samtidigt få ut något lite extra ändå. Mito däremot är jag mer tveksam till om det blir någon efterföljare. Fiat vill ju själv bli lite mer ”premium” och skulle då kanske krocka för mycket med nya Punto.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.