Ljud Alfa145

Published by Peter Andersson on

Forum Teknik Ljud Alfa145

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Peter Andersson
    Deltagare

Hej.

Jag upplever att 145an har mer oljud (dovt dån) än vad som är brukligt. Ljud är svårt att beskriva men jag ska försöka. Det låter som att det kommer från bakvagnen. Det är ökande med hastighet men gör sig mest påminnt över 70km/h. Om man kopplar ur så är ljudnivån densamma dvs ej relaterat till motorvarvtal. Tycker inte att avgsassystem läcker eller tar emot chassi. Har känt på alla hjullager men kan ej känna något glapp när man “rycker “i resp däck med bilen upplyft. Bromsarna verkar inte ligga på (ej varma).

Nu är ju inte 145an den tystaste av konstruktioner men vilka ideer finns på att kontrollera? Kan hjullager orsaka ljud trots ej noterbart glapp.

Tacksam för tips. /Peter

Peter Braun
      Deltagare

Låter helt klart som ett hjullager.

Tycker också det låter som hjullagar. Låter det mindre om du svänger åt något håll?

Mvh Kristofer

Peter Andersson
        Deltagare

Ok. Jag bytte vänster bakhjulslager för inte så länge sedan. Jag får ta av resp bahjul o känna på lagrena. Har inte tänkt på någon skillnad när man svänger. Vid lågfart och fulla rattutslag hörs inget konstigt. Jag märker ljudet mest vid pendling på motorväg. Tacka för tips!

Tänkte på när man kör 70-80 km och kommer till en kurva. Om oljudet blir tystare eller försvinner helt. Om man svänger vänster och det blir tyst så är höger hjullager dåligt. Sen kan ljudet komma framifrån men låta som bak.

Crister Borg
          Deltagare

Har inte 145orna nån skum bakvagn som kan ställa till det…? Svingarmslagrena tar slut och bilen blir väldigt cambrig bak som sliter mer på hjullagren… Eller så är jag ute och cyklar…

elCrillo Kalmar

Peter Andersson
            Deltagare

Hmm, svänger höger försvinner/minskar ljudet kraftigt, tyder alltså på vänster sida hjullager?
              Återstår att konstatera fram eller bak…

Reine Johansson
              Deltagare

Jag hade faktiskt samma på min 156:a och var på vippen att byta hjullager, men så var “fuldäcken” som tidigare ägare satt på slutkörda så det blev till att byta däck. Till min förvåning tog det helt död på ljudet. Känns bra med italienska däck också (Pirelli P7)

Peter Andersson
                Deltagare

Då var det fixat.

Felet var hjullager bak höger sida. I mitt fall försvann oljudet vid högersväng.

Tack för tips o hjälp. /Peter

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.