Ljudbygge – Alfa Romeo 156

Published by Daniel Felton on

Forum Allmänt Ljudbygge – Alfa Romeo 156

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11510
    Daniel Felton
    Deltagare

    Ciao,
    Jag har en 156:a (sedan) och har sedan förra året hunnit med att byta ut stereo och högtalare fram.

    Jag funderar nu på vad jag ska göra i år och vad nästa steg är… finns det någon som har byggt ljud i en 156:a tidigare (utan att tävla i det) för att förbättra ljudbilden och har något bra tips/erfarenheter att dela med sig av? I dagsläget funderar jag på att byta ut de bakre högtalarna eller sätta in 6×9:or i hatthyllan. Har inga planer på att sätta in en baslåda/förstärkare i första taget, utan det blir kanske senare om jag vill ha mer välljud och får pengar över.

    Tacksam för svar!
    Daniel

    Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

    #11511
    Rikard Olson
    Deltagare

    Diskanterna i framdörrarna sitter för lågt vilket gör att förarens vänster arm ofta skymmer ljudet från den. Ljudbilden påverkas mest av diskansterna. Helst bör du flytta diskanterna till tex backspegeltriangeln eller ovanpå själva instrumentbrädan. Om du inte vill modifiera mycket kan du i all fall rikta dem uppåt där de sitter som han gjort i denna bil som fanns på annons på Blocket. http://www.blocket.se/hassleholm/Gr…=2&w=3 Du ser också att han ställt in en baslåda. Det rekomenderar jag starkt framför att göra något i hatthyllan. Högtalare bak är till för passagerarna och dem behöver man ju inte lägga pengar och energi på förrän man har fått bra ljud själv. Det finns smidigare baslådor att köpa men med lite snickeri och mdf kan du bygga an anpassad låda och om den spelar genom skidluckan kommer den att låta bra. Se sen till att justera in allt tillsammans vad gäller nivåer, faser, delsningfrekvenser osv så har du en bruks-stereo som ger spelglädje ungefär som körglädjen från Alfan.

    #11512
    Daniel Felton
    Deltagare

    Tack för tipsen Rikard!

    Diskanterna har jag redan riktat, bakom de gamla kåporna som jag även har borrat upp och satt dit större diskanter i, utan att det syns. Jag har även ringt och pratat med killen på MDS/Linköpings Motorsport idag och han rådde mig till att köpa och sätta dit 6×9:or om jag inte ville ha baslåda, vilket även han rekommenderade. Så det är vad jag kommer att börja med att göra… så får jag se vad som händer i framtiden. Jag är inte ute efter att åka runt som andra killar i min ålder och spela ”DUNKA-DUNKA”, om du förstår vad jag menar?

    Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

    #11513
    Björn Persson
    Deltagare

    Tjena!

     Tipset om baslåda med basporten mot skidluckan/kupén är klockrent, precis så jag löste det. Jag tog dock bort skidluckan helt.

    6×9″ i hatthyllan blir klurigt och jag skippade det, du måste staga upp hela hatthyllan med t.ex mdf-skiva för att montera elementen i.
    Dock fullt genomförbart, jag skippade det och byggde riktigt baslåda istället, valde två 8″ i fulbreddslåda som inte byggde för mycket ”utåt” i bagaget.

    Diskanterna i framdörrarna bytte jag och satte något större och mer riktat mot föraren, jag är inte så lång och upplever inte mig själv som ”i vägen”
    för ljudbilden. Jag fick skära upp diskanthålen i trimbiten en hel del dock.
    I bakdörrarna fräste jag helt sonika upp nya hål i dörrsidorna för att placera diskanterna i.

    Bitchen i bygget var kabeldragningen… *Usch* I framdörrarna så borrade jag upp lediga pinnhål i dörrkontakterna och förde FÖRSIKTIGT igenom
    kabeln genom dessa och gummitutten, 100% osynligt, men ack så tidsödande!
    I bakdörrarna så fuskade jag lite då kabeln omöjligt hade fått plats i den mindre kontakten och drog ett nytt gummiskydd och gick igenom gummit till gångjärnet.

    I övrigt är bilens dörrar ganska så stabila och om du kör med baslåda behöver du inte staga så mycket, jag förstärkte med fogskum på vissa punkter,
    men se upp så rutan går fri bara. Tänk också på att om du ska göra kabeldragningen så satsa på ny skumplast till dörrsidorna, gammal sådan e skör
    och håller sällan tätt efter lagning. Går att beställa ny med färdigt lim via auk. återförsäljare.

    Se också till så att alla ”öron” är kvar i dörrsidans infästning till plåten vid högtalaren, blir fladdrigt och instabilt annars. Nya clips, honor och hanar rekomenderas också.

     

    Om du har frågor så hjälper jag gärna så gott jag kan, jag önskar jag hade haft det när jag byggde!

     

    Mitt system:

    Baslåda: 2X Kicker Comp R 8″
    Slutseg basar: NXD 1000.1
    Egen design med slutstegen infasade i ovankant:

    Högtalare: 4X Kicker KS 6.5′ (kit)
    Slutsteg högtalare: Kicker IX500,4

    Strömkabel till block: 50mm
    Från block till steg: 30mm
    Högtalarkabel: 4 mm

    Overkill or no kill!

    #11514
    Daniel Felton
    Deltagare

    6×9:or kanske blir klurigt (kablar är redan fördragna från fabrik)… och jag vet att jag måste stadga, men inte hela hatthyllan verkligen? Hade hoppats på att bara behöva stadga runt högtalarna och sedan klä in rubbet med svart läder och sy lite röda sömmar runt.

    Skumplasten var lite dålig på höger framdörr, men det löste jag med silvertejp. Annars verkade alla clips vara i bra skick, så det är nog lugnt.

    Tack så mycket för erbjudandet Björn! Det blir nog ingen baslåda, för jag kör bana ibland och då måste det sitta ordentligt… inte i år i alla fall, kanske i framtiden om jag skulle ändra musikstil och börja spela ”DUNKA-DUNKA”. 

    Mitt system:
    • Huvudenhet – Pioneer DEH-8400BT (MOSFET 4x50W)
    • Högtalare (fram) – Pioneer TS-E170Ci (260W)
    • [KOMMANDE] 6×9:or (hatthylla) – Pioneer TS-E6902i (360W)

    Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

    #11515
    Rikard Olson
    Deltagare

    En baslåda innebär inte med automatik dunka dunka. Det avgör du genom justering och vad du spelar för musik så klart.
    6×9 är ett enkelt sätt att få mer bas i en bil men du måste ju också spela dem såpass högt att de kommer att påverka ljudbilen inom övriga frekvenser så det kan bli som att vända scenen ryggen om man säger. Jag gjorde ett riktigt snikbygge en gång eftersom det redan satt högtalare i hatthyllan och kapade helt sonika bort mellanregister och diskant på högtalarna där och det blev bättre men inte nära en baslåda.
    I Tyskland är det förbjudet att göra åverkan på plåten i hatthyllan och det måste du nog göra för att få dit 6×9. Nu bor vi ju förvisso i Svea rike men det blir ju faktiskt en försvagning av bilen som inte gör att den går bättre på bana. En smart monterad baslåda lastar man ur på 2 minuter med slutsteg och allt medan 6×9 blir kvar hela banmötet.
    Det finns ju minibaslådor som går att sätta under handskfacket som gör jobbet minst lika bra som 6×9 och dit blir det enklare kabeldragning än till bagaget. Fördelen med dem också är att ljudet kommer framifrån. Kolla på de här http://www.brl.se/sv/artiklar/focal-bus20.html, http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-sub800.html

    #11516
    Daniel Felton
    Deltagare

    Okej, men min hatthylla består inte av någon plåt utan mer av någon form filtklädd pappmassa… pratar vi samma bil?

    Vad gäller baslåda frågade jag även killen som jag pratade med igår om en diskret aktiv baslåda som får plats under passagerarstol, baksäte, handsfack mm… men det var inget han rekommenderade att förbättra ljudbilden med. Nu säger jag inte att han vet bäst och jag har inte sökt runt i detta ämne jättemycket än, så jag kan bara konstatera delade åsikter samt att jag fortfarande vet lika lite som innan.

    Om det finns någon i Östergötland som gjort ett ljudbygge ni är nöjda med och har möjlighet/tid/lust att visa upp detta för mig är jag mer än intresserad.

    Alla tips är välkomna och tas emot med glädje!
    Daniel

    Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

    #11517
    Björn Persson
    Deltagare

    På min sedan fanns inget vettigt att fästa 6×9 i hatthyllan, utan de ”locken” man ser i ovankant var blinda och rymde bara dämpvadd under. Har fått för mig
    att de kanske var förberedda för annat ljud från fabrik i andra marknader eller avsedda ljud till GTA’n.

    Kablarna från fabrik funkar. Dom är dock något underdimensionerade om man har mer kräm och slutsteget i bagaget. Risk för att kablarna blir väldigt varma då.

     ”platta/slim” – lådor funkar nog ganska bra beroende på hur kräsen man är, har ingen erfarenhet av dem själv, så kan inte uttala mig där.

    Det där med bas framifrån och bakifrån spelar mindre roll, eftersom bas och låga bastoner spelas i mono och inte kan riktningsbestämmas.
    Däremot kan man få bättre bas ur vissa vinklar, men det funkar i praktiken bättre i ett rum hemma än i en bil. De flesta slutsteg för basar brukar dessutom ha en 180 graders faspotentiometer, upplever man basen som ur fas kan man alltid prova att justera där. Dock blir det såklart mindre förluster och man behöver inte samma effekt för att skapa en hygglig nivå om man har basen närmare lyssnaren.

    Mitt bygge spelar säkerligen ganska högt, jag har inte provat.. Det jag var ute efter var öppet mellanregister, kontrollerad distinkt bas en diskant som inte blir ”skrikig” allt till någorlunda vettiga pengar. Hade jag haft pengarna hade det nog blivit DLS eller Focal istället

    Bor tyvärr i skåne, så har ingen möjlighet just nu att ”visa upp” Har en del bilder från bygget dock som jag kanske kan lägga upp i dagarna (:

    Overkill or no kill!

    #11518
    Joel Rosén
    Deltagare

    Kikade lite på garaget och hittade denna 156: Kanske lite inspiration?

     

    http://www.garaget.org/?car=125245&image=1206199

    GTV 2.0 V6 TB

    #11519
    Daniel Felton
    Deltagare

    Björn, jag har inte ens några ”lock” på min hatthylla… så jag har tänkt att såga ut 2 st hål och sedan stadga undertill att fästa 6×9:orna i. Min bil kommer för övrigt från Danmark och har t ex inte något armstöd heller som många svensksålda 156:or är försedda med.

    Tur att jag inte har något slutsteg än då. Jag får väl ta och byta ut kablarna om jag bygger ut ljudet, i framtiden istället.

    Vad gäller ”space saver-låda” som Pioneer kallar det, är jag fortfarande sugen på att köpa en när ekonomin tillåter. Jag tror att de kanske kan vara så bra att det är något som många ljudbyggare underskattat, eller förhoppningsvis så uppfyller de mina förväntningar.

    Jag är ute efter samma ljuduppbyggnad som du skulle jag tro. För mig är rent och tydligt ljud viktigt, det ska kunna gå att urskilja alla register och samtliga instrument som spelas. Som en bra LIVE-konsert skulle man kunna säga.

    Du får jättegärna lägga upp bilder på ditt bygge Björn. Det är säkert andra än jag som är intresserade.

    Kul bild Joel, men mitt bagage ska kunna användas fullt ut… med andra ord ingenting där, ifall jag vill åka på semester och inte åka med packningen i knät.

    Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

    #11520
    Rikard Olson
    Deltagare

    Nu har även jag blivit med 156:a, en SW:

    Ljudet som sitter i är okej för att vara originalmonterat. Förmodligen är Pioneerspelaren med CD-växlare eftermonterad men i i övrigt med 6,5 tums kit i framdörrarna, 6,5 tums koaxialer i bakdörrarna och baslåda med en 6,5 tums bas i vänstra flygeln. Ljudbilden fram är bara bra om man placerar sig mitt över växelspaken eftersom diskanterna inte har så bra spridning. Ljudklangen är ganska klar och har skaplig upplösning. I baksätet är ljudbilden inget vidare eftersom allt ljud kommer nere från 6,5 tummarna.  Pioneerstereon är kopplad med högnivå till baslådan och inställningarna blir lite konstiga eftersom det påverkar bakhögtalarna hur man ställer filter osv. Bäst bas blir det om man ställer in så att att även bakhögtalarna bara spelar bas under 100 Hz , dessutom slipper man att de grumlar ljudbilden fram då.

    Nästa steg kommer bli bättre diskanter fram och köra med lågnivå till baslådan. Ändå nästa steg blir en annan större bas i samma låda. Som det är nu är det lite leksaksbas jmf med riktiga baslådor och så måste man spela ganska högt för att fram den.

    #11521
    Rikard Olson
    Deltagare

    Jag har testat att ta bort original baslådan och ta ut det lilla slutsteget ur lådan koppla in det på en riktig baslåda. Det är en låda med två 12-tummare i fyra ohm som jag parallellkopplade till 2 ohms last. Jag ställde den riktad bakåt i bilen och med fasvändningen som finns inbyggd i stereon gick det lätt att få basen att spela tillsammans med framsystemet. Det blev väldigt mycket bättre och det lilla slutsteget gjorde jobbet utan att gå varmt eller så. Däremot är det inte riktigt linjärt på högre nivåer eftersom det ger för lite effekt. 156:ans bagage är ju inte stort så nu jag återställt till original men har planer på att bygga om orginallådan med ett större element tex en 10-tummare.

    #11522
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Jag har själv en 156 Sw och upplever att både fram- och baksystem inte riktigt hänger med. 

    När och om det blir att jag kommer byta ut ljudet i den har jag tänkt Amega Q-Comp 6 fram, Q-Cox 6 bak och troligen en 10″ bas i formgjuten låda förhoppningsvis på originalplats. Drivningen tänker jag mig med ett femkanals Genesis steg. Huvudenheten får oxå bytas till en Alpine från rätt tidsera. 

    Jag tror det kommer svänga bra. 

    156 GTA Sportwagon

    #11523
    Rikard Olson
    Deltagare

    Min Pioneerspelare har delningsfilter så jag spelar inte framsystemet under 80 Hz. Det gör att man kan spela mycket högre innan det distorsionen kommer.

    Men det är klart jämfört med en investering på 8-9000 kr så låter mitt inte bra.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.