Ljudtortyr

Published by Jimmy Jönsson on

Forum Teknik Ljudtortyr

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Jimmy Jönsson
    Deltagare

Jag och min kära maka köpte en begagnad giulia av årsm 2019. Det mekaniska är sin ordning, bortsett från att styrningen känns “död” jämfört med 159:an och äldre alfor.

Denna sjunde alfa vi införskaffade har ett ljudsystem, som är rena tortyren att behöva höra på. T.o.m. P1 eller ålandsradion är jobbigt att lyssna på. Det kommer inga lägre frekvenser ur högtalarna. Ljudet är nästan metalliskt. Försöker du lyssna på musik, låter “originallåten” som en dålig cover. Vi stängde av ljudet efter 15 minuters färd (till vår äldre sons förtret, det gick ju att para ihop mammas finska mobil med bilen så att han kunde spela musik från nätet, obegr datamängd) från landstigningen i Grisslehamn.

Eftersökningar på nätet ger magert resultat och det är inte heller bara att byta ut högtalarna eftersom de ingår i bilens blipp & plingsystem.

Verkstaden kunde inte förstå att vi vill kosta på 159:an en så dyr rostlagning. Nu på morgonen, när jag har besökt dem kommer de förstå varför. Kanske kommer boken “A car hackers handbook” från NoStarch till nytta, inhandlad för några år sedan.

Linuxnörd, seglare och alfaägare sedan 35-år. Numera även ålänning.

Jimmy

JimmyJ

Det lät tråkigt att du inte är nöjd med vissa saker. Gick själv från 159 till Giulia -17. Tycker styrningen känns likartad på båda. Kvick och direkt. Men i Giulia lite svagare servoverkan i läge D.

2017 fanns det 3 alternativ för ljudsystem. Jag vet inte hur det såg ut -19? Jag har iaf det enklaste då jag valde att lägga pengarna på prestanda/sportpaket när bilen beställdes. Jag tycker att det låter ändå hyfsat, men inget värstingdisco eller hårdrockskonsert. Nu var det länge sedan jag pillrade med inställningar för stereon. Tror det fanns inst för bas/diskant i menysystemet. Förbättrar nog upplevelsen ngt.

Visst går det byta högtalare… Har läst på Giuliaforums om de som gjort det. Frågan är väl om det också krävs en bättre förstärkare? Har du HK, starkaste alternativet räcker det kanske?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Sven Malmberg
      Deltagare

Men har du verkligen gått igenom alla inställningar som finns? Kan ju vara så att tidigare ägare mest lyssnat på ljudböcker eller liknande och sänkt basen. Det finns inställningar för precis allt, om du inte gjort det ännu så börja med att gå igenom dem.

Giulia Veloce Q4 2020

Martin Atterhall
        Deltagare

Högtalarna går definitivt att byta – det är förstärkaren som är integrerad med CAN-bussen. Här är ett exempelpå uppgradering från italienska Audison: https://audison.com/configurator/alfa-romeo/giulia/2016-2022-base/alf-spk-01/

Vill man ha ännu mer är det fullt möjligt att bygga värre system, Googla på “sound install Alfa Giulia” så finns det hur mycket inspiration som helst!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.