LMM/Spjällhus/Turbotryck 159 TBi

Published by Mats Elm on

Forum Teknik LMM/Spjällhus/Turbotryck 159 TBi

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Mats Elm
    Deltagare

Godmorgon, här kommer en lång historia, hoppas några orkar läsa och komma med några goda råd!

För för 2 månader sedan började bilen bete sig mycket märkligt, turbotrycket varierade på ett sätt som inte är normalt. Plockade bort sensorn som sitter innan insuget och såg att det blänkte lite om givaren/oljefilm. Tog bort hela röret upp till insuget och torkade ur det noggrant, vid insuget fanns det lite olja som jag torkade bort.

När jag torkade bort lite olja vid insuget, öppnade jag också spjället försiktigt för att se/torka om det var någon olja där, satte tillbaka röret, bytte givaren och dit med ett nytt luftfilter, jösses vad glad både bilen och jag blev, helt övertygad om att flera hästar som legat och slumrat vaknade till!

Visade en bild på insuget, den oljan som jag torkade bort för en kille som är mer bilkunnig än mig, han sa att jag inte skulle öppnat spjället för hand, det skulle i kunna göra att spjället hamnar i fel position, men eftersom bilen går bra så hade du nog tur.  Han sa också att det lilla olja som fanns där är helt normalt på en 10 år gammal bil.

Andra jag pratat med tror inte att det gör något att öppna spjället, hur eller hur gick bilen väldigt bra, och har gjort så ca 150 mil, tills nu.

Körde på motorväg, helt plötsligt försvann allt turbotryck, helt kraftlös, toppade ca 60 och flera felmeddelande blinkade…??

Det fanns nu 2 felkoder som handlade om Trottle, det märkliga är ju att motorn fungerat helt perfekt i två månader sedan jag öppnade spjällhuset.

Lämnade bilen till en verkstad som också konstaterade samma felkoder och att spjällhuset behöver bytas, ett original spjällhus är inga billiga saker…

Tog en chansning och körde hem bilen, (7km) den är nu oerhört kraftlös, gick bara att köra i 20 km/h och befarade att jag skulle få gå hem, plötsligt vaknar motorn till och kommer nu upp i 60…

När jag kommer hem läser jag av felkoderna igen, samma som innan både som jag sett och som verkstaden konstaterat, dvs felkoder som handlar om spjällhuset.

Lossar nu röret vid insuget, helt rent inte ett spår av olja som fanns lite av för 2 månader sedan, (det som var så lite så jag borde inte ha brytt mig som en sa till mig) tryckte försiktigt på spjället och får spontant en känsla av att det sitter fast lite grann när jag trycker upp det med fingret.

Förstår att givarna både innan och efter insuget är känsliga för smörmedel men tar en chansning, pris för nya givare är ingenting i jämförelse med ett spjällhus…hittar en burk elektroniksmörjmedel hemma (2-26) sprutar försiktigt lite på spjällhuset och tar tar med fingret och stryker ut runt själva spjället/”klaffen”.

Startar bilen, fortfarande många felmeddelande, sladdsystem/hillhold mm varnar den för, men den startar den startar, motorn går jämnt, men något är fel, kopplar in datorn, nu finns det ingen felkod för spjällhuset länge, däremot P0101, LMM tycker nu inte livet är roligt..

Har nollat koden flera gånger, provat med att göra bilen strömlös, denna kod kommer tillbaka igen, efter 10-15 sekunder efter motorn startats, är motorn igång kommer felkoden direkt, raderar, samma felkod osv.

Följer jag denna procedur så kommer inte felkoder för sladdsystem/hillhold mm: Har motorn igång, nollar felkoden P0101, stänger av direkt. Nu finns ingen felkod sparad, gör bilen strömlös, sätter på tändningen, nu finns inget varningsmeddelande från sladdsystem/hillhold/tankmätare visar rätt mm, det verkar inte hända något ting, alltså så som det ska vara även om tändningen är på en längre stund.

Startar, efter ca 10 sekunder, kommer felkoden från LMM, varningsmeddelande från sladdsystem/hillhold, tankmätaren slutar fungera.

Hur i h-vete kan detta hänga ihop…!?

Från att ha varit felkoder från spjällhuset, (inga felkoder från spjällhuset efter jag smorde lite), är det nu felkod från LMM. Bilen går nu mycket bättre än innan jag smörjde “klaffen” i spjällhuset (som jag tyckte satt fast lite, skulle kanske inte torkat bort oljan tidigare..). Men turbotrycket är inte som det ska vara, och LMM skickar hela tiden felkod. Visst kan det vara så enkelt att LMM är kass, men märkligt att detta händer samtidigt, när felkoder från spjällhuset slutat, även om jag förstår att dessa komponenter jobbar tillsammans.

När felkoden från LMM skickas, slutar tankmätaren att fungera??

Har bilen på tomgång, läser av felkoden P0101, info får Trottle position är då 0.0%, betyder detta att klaffen är stängd? Ska den vara stängd/visa 0,,0% på tomgång, det känns fel.

Jag jämför med felkoder jag läste av för ett par år sedan, det verkar vara så att % talet för Trottle position är betydligt lägre nu, vid ungefär samma varvtal, kan det var så som en vän sa att jag inte skulle öppnat klaffen för hand, när jag smorde den öppnade jag ju den igen och nu hade tur att den kommit i en “bättre” position kontra någon givare som borde hålla reda på var klaffen befinner sig?

Det går alltså att köra med bilen nu, hem från verkstaden gick det inte att varva mer än ca 2500, nu turbon laddar ytterst lite under 3 000 varv men, motorn går inte ojämt/dåligt känns bara att ca 100HK inte finns, över 3000 fungerar bensinmätaren igen, och då även turbotrycket normalt, tills jag släpper gasen.

Det är inget fel på batteriet, har ett nytt batteri som är fulladdat.

Det kanske är så enkelt att det behövs både ett nytt spjällhus och ny LMM, men den slanten vill jag inte lägga i onödan, det känns inte rätt att redan ge upp… det känns heller inte logiskt att båda är kass samtidigt och så som bilen betett sig. Innan detta hände var jag så oerhört nöjd med hur bra den gick särskilt efter servicen jag gjorde för att par månader sedan. Bilar kan frestar på tålamodet, men Alfa viruset är starkt..hoppas på input från kompetensen på detta forum, tackar på förhand!

Trevlig helg

Mvh / Mats Elm

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Jag har ingen aning om spjällhistorien däremot hillholder – tankmätare. Verkar vara ett larm som kommer vid olika problem.

Min 11 hade detta larm, kom och gick med nån månads mellanrum. Bytte batteri enl tips men ingen bättring. Var inne på en lokal verkstad, kunnig på bil-el men just då fanns ingen felkod. Han rengjorde en multikontakt vid ABS enheten. Samtidigt kopplade jag bort min Novitek-trimbox. Efter detta körde jag i över ett år utan att fekoden återkom, sedan såldes bilen. Så… kan ha varit trimboxen eller annat som satte fekoden…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Claes Johnsen
      Deltagare

Försök rengöra sensor-tråden inne i LMM försiktigt med en tops med t ex kemiskt ren bensin eller alkohol eller nått, kanske även spray:a med elektronikspray. Böj inte sensor-tråden, så försiktigt-försiktigt. Böj även tillbaka mycket försiktigt(kan gå av) om sensor-tråden är typ böjd.

Jag lyckades så(rengöring) flera gånger med en 164 V6-97, vet ej om LMM är lika som 159  1.8 TBi.

Min brukade krångla typ var 2-3 år, sen rengöring och funkade i 2-3 år och sen rengöring igen…

Mats Elm
        Deltagare

Tack för input, intressant Christer att du också hade larm med tankmätare och hillhold, luskar vidare. Provade för några dagar sedan att rengöra LMM, jag har tänkt att behålla bilen länge så beställt en LMM, är inte det felet, så är det bra att ha en i reserv, förr eller senare behöver den ju bytas igen. Jag bytte LMM för ca 2,5 år sedan, då hände något märkligt, bilen gick väldigt bra, för bra, märkte vid en omkörning att bilen levererade minst 50 HK mer, hur mycket turbon laddade vet jag inte men mätaren gick i botten, 1,6 bar, så hade jag utnyttjat den kraften en längre stund så hade den nog blivit riktigt dyrt. Felet på den LMM är att tempmätaren inte fungerar och skickar info om att temperaturen alltid är -39,8, även när det är sommar. Har testat med den LMM nu också, då blir det 2 felkoder, dels den om att temperatur i sensorn inte är ok, och samma felkod som den nuvarande LMM ger.

Felkoden som hela tiden kommer upp är ju just LMM, men från början 2 felkoder från spjällhuset som jag skrev om tidigare, mycket märkligt. Ett annat fenomen som jag märkt nu, när turbon börjar fungera, (vilket den av okänd anledning nu börjar göra över 2500-3000 varv, samtidigt börjar tankmätaren fungera), är att fortsätter jag inte accelerera utan håller jämn fart, laddar ibland inte turbon mer om det senare behövs, men byter jag växel, då laddar den på som vanligt.

Hittade en tråd i ämnet där även jag dök upp med mitt problem..

felkoder 159 sportswagon ti

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Mats Elm
          Deltagare

Bra länk, det är alltså flera som haft samma felkoder, eftersom jag har nytt batteri som är full laddat, ställer jag mitt hopp till LMM. Är det någon som vet om det går/hur man går tillväga för att mäta om LMM är kass?

Lars T Andersson
            Deltagare

Kanske går att kontrollera med en multimeter eftersom det är trådarnas resistans som indikerar massflödet genom LMM. Men kolla Wiki, Flow Mass Sensor och ännu bättre tyska sidan, Luftmengenmesser, för där beskrivs symptom på försmutsade LMM som kanske passar in på dina.

Lars T

Mats Elm
              Deltagare

Jag hoppas en ny LMM snart anländer och hoppas verkligen att det löser allt, men jag har tyvärr en känsla av att enbart det inte kommer räcka även om jag nu bara har felkod från LMM, när bilen började krongla var det bara felkoder från spjällhuset… Angående kolla LMM, vi är inne på samma linje där Lars, att mäta. Att turbon nu börjar ladda efter ca 2500-3000, där kanske LMM är inblandad, det som jag tycker är än mer märkligt än detta och alla felmeddelandena är att ibland blir det inte mer laddtryck vid gas pådrag även då jag vet att turbon är “igång”, växlar jag då upp finns fullt laddtryck.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av Mats Elm.

Igino Cazzola
                Deltagare

…Är det någon som vet om det går/hur man går tillväga för att mäta om LMM är kass?

Med motorn igång: Läs ut Live Data. Där borde det finnas:
                  Air Flow, kommer från LMM.
                  Calculated Air Flow, baserat på varvtal och spjäll-läge/MAP.

Jag är fullständigt Räserskadad

Mats Elm
                  Deltagare

Tyvärr är det inte LMM som är kass, i alla fall inte signaler som skickas därifrån, monterat en ny, den skickar samma felkod P0101 som den LMM som satt i bilen innan gjorde.

Nytt batteri

Generatorn laddar på tomgång 14V, 13V med AC och full fläkt och vindrutetorkare på, 12V när motorfläkten också går igång, (har inte decimaler på mitt Fluke, men dessa värden ger ju en indikation om att generatorn verkar vara, ok om jag förstått det rätt.

Kört några mil nu och försökt förstå vad det är som händer… turbon kommer igång vid ca 2500-3000 varv, då fungerar också tankmätaren, nollade P0101 i farten, körde drygt en mil på drygt 3000 varv farthållaren inkopplad, ingen felkod. Ökade till ca 4000 ca 5 km ingen felkod, gick ner i varv till ca 3500 då skickar LMM P0101. Gick ner till lågt varvtal, fortsätter köra, kommer upp till knappt 3000, turbon går igång, raderade den lagrade felkoden, farthållaren igen ca 3000 varv körde 5 km ingen felkod. När inte denna felkod ges fungerar turbotrycket, oftast som det ska… gasade på några gånger, då fanns fullt turbotryck, släppte gasen och åkte vidare på farthållaren, det verkar som när det blir stora skillnader i varvtal och varvtal under ca 2500, så skickas felkoden. Vid stadskörning när varvet ofta går ner under ca 2500 varv kommer felkoden hela tiden, den ligger kvar men ökas varvtalet närmare 3000 vaknar turbon (och tankmätaren…) till igen. För att krongla till det ytterligare så laddar den inte som den ska vid gaspådrag, ibland, även att turbon är “vaken” om jag kört en stund på samma varvtal, trycker jag ner kopplingen och fortsätter på samma växel eller växlar upp finns trycket igen.

Någon som har en bra idé om hur det kan vara möjligt att fullt turbotryck finns tillgängligt efter att kopplingen tryckts ner?

Trodde jag skulle bli klokare efter kvällens runda, men så blev det inte, på väg hem så slocknade också belysningen i turbomätaren, bara den mätaren, men jag såg att visaren rörde sig i takt med att turbon jobbade, bilelektronik…

Kan det finnas en återkoppling till LMM från givare innan eller efter spjällhuset?

Mats Elm
                    Deltagare

Godkväll!

Fortfarande turboproblem och felmeddelande…., felkod från LMM, men den är OK.

Någon som vet om det går att byta styrenheten rakt av utan programmering eller är den nuvarande styrenheten programmerad/kodad till bilnyckel/andra komponenter?

Mats Elm
                      Deltagare

Något som vet var alla jordpunkter är placerade på en 159 TBi?

Darijo Sandic
                        Deltagare

hej har du hittat felet P0101 Hälsningar Darijo

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.