Lomhörd
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 18 oktober, 2015 kl. 22:23 av
Mattias Rehn.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2015 kl. 08:43 #17007
Hej!
Efter några längre resor med min Giulia från -67, så har jag kommit fram till att bilen behöver isoleras mot ljud. Symptomen som uppstår är att likna vid de gungningar man kan känna på land efter varit på sjön ett par dagar, jag hör bil(o)ljudet ett par dagar efter dessa längre resor.
Undrar därför om någon har erfarenhet eller tips på åtgärder, hörselkåpor borträknat.?
Mvh
Mattias
17 oktober, 2015 kl. 09:10 #17008Jävla förbannade skitsida!!!! Här skrev man ett bra svar och långt ovh utförligt dessutom men funkade det? Nä!!
ok en förkortning då: dörrlister, tätningar – tejpa! Kontrollera ljud med arbetsmiljöverkets dBmätande bullerapp! Studsande luft genom lister glr en tröttare än motorljud.
Kom ihåg att dB skalan inte är linjär, 79dB är avsevärt mycket mer än 77dB.
själv har jag kommit ner till ca 75dB en vindfri dag jämfört med 80dB förr och det är enorm skillnad.
Glöm inte att vibrationsdämpa dörrarnas insida heller, det är nästa steg för mig.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
17 oktober, 2015 kl. 13:58 #17009förutom brus från vind, däck och motorljud kan man även få undertryck i bilen, nåt som jag upplever i nån av gammelbilarna och det är klart besvärande för skallen. Löses genom att veva ner några millimeter på både hö o vä sida. Om man letar efter en quickfix. Men alla dina alfor tenderar ju att gå mot racestuket och då får man väl tåla lite oljud??
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
17 oktober, 2015 kl. 17:24 #17010Lite intressant att läsa innan du bestämmer dig för hur du skall dämpa: http://www.vibilagare.se/reportage/ljuddampningsprogram-var-bluff-39682
Jag har själv med bra resultat ljuddämpat en Fiat Tempra för ca 20 år sedan med en blå gocka som sprayades på ytor som inre dörrsidor, inre golv, inre hjulhus, ja kort sagt överallt där det var lackad men naken plåt. Kommer dock inte ihåg vad gockan hette, men det var en svensk uppfinning av någon ingenjör / doktor på KTH, den bestod av något cellulosamaterial…
Alfapino
17 oktober, 2015 kl. 18:47 #17011Vad har du för bakaxelutväxling? Har du dom fabriksmonterade ljuddämparplattorna kvar under golvet? Om bilen är renoverad och man har tagit bort original ljudisolering så ersätt med ny lluddämparmatta, den tunna svarta kompakta modellen. Den plockar bort resonans, vilket låter troligt att du råkat ut för..
17 oktober, 2015 kl. 19:50 #17012Åker du på R-Däck ? Kom förbi så kan vi prova min Giulia. Har du trattar eller luftburken kvar ?
jag har ljudisolerat ett par av mina bilar med bra resultat. Bor i Täby. 0708 – 407 407
18 oktober, 2015 kl. 22:23 #17013Hej,
och tack för alla svar.
Fredrik, sitter nya lister runtom dock kan man ana brus genom framförallt ventilationsrutorna.dessutom kan det väl hända att tex dörrpassningarna inte är perfekta och då kan det väl läcka in där. När du skriver tejpa, menar du vid tex rörgenomföringar mm?
Jag brukar faktiskt alltid, när det är möjligt, köra med nedvevad ruta. Förutom att jag tycker det låter mindre så tycker jag även att det klär bilen. Dock uppskattas inte nedvevad ruta av funktionärer på banmöten, fick en svart flagg som bekräftade det.
Tack för intressant artikel Frank, inget vidare resultat uppnådes. Skulle vara intressant att veta vad det var för spray du använde, låter smidigt.
Är ganska säker på att original bakaxel sitter på, så visst är det ganska höga varv på motorväg. Båda ljuddämparplattorna sitter kvar, samt originalisoleringen. Kan det vara möjligt att montera den tunna isoleringen på/över den gamla? Finns väl lite olika tillverkare av ljuddämpning, tips mottages gärna på inköpsställen och tillverkare.
Japp, Giulian rullar idag på R-däck och det sitter trattar på motorn. Jag hör gärna av mig Åke, tack.
Antar att man även får gå igenom och kolla avgasröret, kom nu på att jag sköt ut krullet ur ljuddämparen på Kinnekulle Ring. Har även läst på lite om de sk ljudämpande materialen, dessa ska ta bort vibrationerna och på så sätt minska resonansen. Montera lite sånt på insida dörrar och upp på torpedväggen kanske kan vara ett bra alternativ.
/Mattias
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.