Löst skydd ingående axel koppling 116

Published by Per Almroth on

Forum Teknik Löst skydd ingående axel koppling 116

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Per Almroth
    Deltagare

Hej!

Jag letar efter ett missljud jag tror kommer från transmissionen på min 116 GTV 2.0. Det är ett skramlande-skallrande ljud, som främst uppstår då kopplingen trycks ner, och snabbtomgången (choken) är aktiverad, eller man har varvat ur innan man kopplar ur innan växling. Vid normal körning, acceleration eller konstant fart, märks ingen obalans eller oljud. Dock visst missljud vid motorbroms.

Är det någon med erfarenhet som skulle kunna peka mig i rätt riktning? Vad är det mest troliga felet?

När jag la mig under bilen så märker jag att skyddet (nr 7 – shield) i bilden sitter löst, och går att rucka på. Ska det verkligen göra det?

//Per

Igino Cazzola
    Deltagare

Det sitter en STOR mutter som håller nummer 6. Det är ganska vanligt att den släpper.

Jag är fullständigt Räserskadad

Per Almroth
    Deltagare

Jag antar att mitten sitter i centrum av 6? Så lossa kardan för komma åt att kolla om mitten släppt?

Mats Berg
    Deltagare

Jepp, kardan måste bort för att åtgärda men du kanske kan kicka in mellan Hardyknuten och medbringaren för att se om muttern är lös.
    När det hände på min bil så var jag tvungen att sänka ned framänden på växellådan, ganska mycket skruvande för det men inget jättejobb.

Inget är svårt om man kan det.

Per Almroth
    Deltagare

Tittade in mellan hardy och medbringare och ser muttern. Svårt att säga om den är lös eller inte utan att demontera. Den går inte att rucka på med en mejsel i alla fall.

Hur är funktionen på skyddsbrickan egentligen? Ska den klämmas bakom medbringaren och rotera med samma varvtal som kardan?

Mats Berg
    Deltagare

Posted By Per Almroth on 29 jul 2018 12:35
    Tittade in mellan hardy och medbringare och ser muttern. Svårt att säga om den är lös eller inte utan att demontera. Den går inte att rucka på med en mejsel i alla fall.

Hur är funktionen på skyddsbrickan egentligen? Ska den klämmas bakom medbringaren och rotera med samma varvtal som kardan?

Precis, den ska klämmas bakom medbringaren.

Mats Berg
    Deltagare

Dubbelpost

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.