(L)osthyveln
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 108 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2017 kl. 20:10 av Björn Jägerstedt.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2014 kl. 23:09 #46770
Köpte bilen, Giulia Sprint Gt -65, för snart två år sedan. Körde en sommar för att senare parkeras på en lyft i en kompis garage. Har nu hittat nytt garage med bla ett par Alfor och ett gäng bra killar. Tanken är att renovera och bygga en GTA-kopia, bokat lack- och plåtverkstad månadsskiftet maj/juni.
Uppdatering av spec och tankar kommer senare men nu till mitt problem, jag har aldrig skruvat bil tidigare (därav arbetsnamnet Losthyveln som i engelskans lost). Och då menar jag verkligen aldrig, kan inga facktermer eller begrepp heller. Kommer därför att lägga upp uppdatering, bilder och frågor fortlöpande och hoppas på lite påhejande och råd. Skickar med bild och återkommer snart.
/Mattias
Attachments:
4 februari, 2014 kl. 23:40 #46771Härligt Mattias!
Kör hårt och det kommer definitivt att komma många råd vad det lider om du slänger upp bilder och frågor…Blir som sagt var kul att följa bilens uppbyggnad!!!
Välkommen i träsket!
//Pierre
5 februari, 2014 kl. 07:59 #46772Välkommen in i dimman!
Gamla bilar är relativt enkla att meka med så det bör inte vara några större problem så länge du är envis
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
5 februari, 2014 kl. 08:46 #46773Låter som ett dåligt alternativ om du har en bil i bra skick, får jag föreslå ett byte med ett påbörjat projekt plus en donatorbil? hör av dig om du är intresserad, mvh Torsten
5 februari, 2014 kl. 16:06 #46774Om det är det mekaniska du undrar över; ‘kan du ropa på mig.
Inredning och sån’t däremot; ‘är jag kass på.Jag är fullständigt Räserskadad
5 februari, 2014 kl. 19:31 #46775Hallå och tack för respons.
Pierre, du kommer ju att följa projektet på väldigt nära håll. Förmodligen också handgripligen.
Fredrik, anser mig envis men antar att jag kommer att sättas på prov ordentligt nu.
Torsten, min bil är absolut inte i bra skick som kommer att visas löpande. Vad ska du bygga?
Igino, så fort det kommer till ackermann (googlat stavning) mm så kommer jag skrika mig blå.
5 februari, 2014 kl. 21:35 #46776Sliter gärna ont när jag väl tar mig till garaget
Får bli nästa helg, imorgon dras det till skogarna för Svenska Rallyt så inget garage i helgen (heller) för min del…5 februari, 2014 kl. 22:09 #46777Ok, lite tankar kring bygget. Bilen ska som sagt på plåt- och lackverkstad i slutet av maj och min tanke är att jag ska försöka provmontera lite nya delar innan dess. Tappade tyvärr 5 veckor då jag borrade sönder nerver i vänster hand då jag demonterade grabbens skärmar på hans speedwayhoj men den tiden får jag försöka jobba ikapp. Bilen skall exteriört efterlikna en GTA med fälgar (15 tum), handtag, grill mm. Har ej ännu bestämt mig om tex huv och baklucka skall bytas mot tex glasfiber, känner inte att jag behöver jaga kilon då jag inte kommer att tävla.
Har bla inhandlat 2 liters Nordmotor som har lite högre effekt än original (återkommer när bromspapper är funna), växellåda med GTA-utväxling, diff, kylare, däck och fälg. Ett problem som uppstod var att bilen original har vajerkoppling men den nya växellådan är hydralisk styrd. Kommer att lösa detta genom att använda Spruells konverteringskit. Förutom konverteringen så blir bromssystemet tvåkrets och jag behöver inte bromsservot, pedalerna blir dock stående.
Så här kitet ut, strax färdigmonterat och redo för test.
Här har bilen precis kommit till sitt nya garage.
Ett par lördagar senare så har jag kommit så här långt. Tömt all inredning utom innertak, dörrsidor inkl fönstervev mm och insttrumentpanel.
Tänkte försöka riva ut innertaket och undrar därför om någon kan tipsa mig om hur man går till väga utan att förstöra ev. skenor eller liknande som spänner upp taket. Har även demonterat dörrsidor och ska väl ge mig på dörrmekanismen, återkommer om jag får problem. Däremot så undrar jag om någon har bra förslag på demontering av kromlister runt glas och dörrar. Har försökt men satt ganska hårt och är rädd att skada dem.
/Mattias
6 februari, 2014 kl. 13:39 #46778Har ett påbörjat GTA projekt till salu med en extra donator bil, skall du behålla instrumentbrädan eller är den till salu? / Mvh Torsten
6 februari, 2014 kl. 20:23 #46779Ska behålla instrumentbrädan, så tyvärr inte till salu. Mvh Mattias
23 februari, 2014 kl. 20:41 #46780Igår var jag ut till garaget. Inte så många saker kvar att demontera på bilen så jag beslutade att demontera lacken.
Fick bort det mesta av senaste lackeringen inkl spackel. Cirka 8-10 timmar senare.
Gissar att bilen varit silverfärgad när den lämnade bandet 1965. Ska prova färgborttagningsmedel på platser där färgen inte lossnade. Är sugen på att provslipa men får vänta lite. Var förbi och måttade lite idag för att beställa “vagga” för att kunna skrapa under bil lite lättare. Hade ursprungligen tänkt blästra bilen men kanske bara behöver blästra motorutrymme, hjulhus samt under. Några erfarenheter, råd eller tips gällande att få plåtrent!
/Mattias
23 februari, 2014 kl. 22:01 #46781Mitt spontana tips är att demontera rutor, handtag och annat innan du fortsätter. Det gör det lättare att komma åt rosten du kommer hitta där…
Sen vet jag inte om det är nödvändigt att få varenda mm plåtren, det viktigaste är väl att få det slätt (Nu får gärna alla lackerare avbryta mig).
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
24 februari, 2014 kl. 11:12 #46782Jupp, jag skulle också rekommendera att plocka ur rutor. Det kommer finnas någonting att göra i ordning under lister, fråga är bara hur mycket eller lite.
Angående tips för att få bort färgen – Varmluftspistol och skrapa! Fungerar helt suveränt men se till att värma lagom så att inte lacken bubblar bort på andra sidan plåten också. Värm lite lätt och skrapa så ska du se att du får bort det.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
24 februari, 2014 kl. 21:54 #46783Tack för respons. Siktar på demontering av rutor, kromlister och ev. dörrhandtag till helgen, önskar dock fortfarande tips på demontering av kromlister runt vind- och bakruta. Har sökt på forum mm utan att få klarhet i hur detta görs. Listen har som en hulling vilken är instucken i gummilisten vilket gör det svårt att få ut utan att bända sönder den. Funderar på blomspruta med vatten och diskmedel, återkommer om det fungerar.
Färgen sitter inget vidare så provar din metod Fredrik. Återkommer med resultat.
Har en verkstadshandbok men är inte något vidare. Önskar därför tips på demontering av instrumentbräda och värmepaket, måste man tex ta bort rattstång innan demontering av instrumentbrädan?
/Mattias
24 februari, 2014 kl. 21:59 #46784Mattias. Kromlisterna runt fram och bakruta tar du bort när gummilisten och glaset är ute, då går det smidigt. Kräng gummilisten inifrån över karosskanten så får du ut allt.
GTV 916 3.0 24V -97
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.