(L)osthyveln

Published by Mattias Rehn on

Forum Projekt (L)osthyveln

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 109 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46785
    Mattias Rehn
    Deltagare

      Grymt Roger, tusen tack.

      #46786
      Igino Cazzola
      Deltagare

        Inlägg av Mattias Rehn på 2014-02-24 21:54

        måste man tex ta bort rattstång innan demontering av instrumentbrädan?

        /Mattias

        Min bil är nyare än din (1971) men där är det väldigt lätt att ta ur instrumentbrädan.
        En skruv i varje A-stolpe (långt ner) och en skruv i vardera defrostermunstycke, se’n är den lös.

        Jag är fullständigt Räserskadad

        #46787
        Mattias Rehn
        Deltagare

          Blev grymt inspererad av alla tips igår så flörtade lite med min underbara fru (fjäsk om hon råkar läsa det här) som åkte tidigare från arbetet och hämtade barnen, vilket innebar att jag kunde åka till garaget och praktisera tipsen.

          Varmluftspistol och stålspackel var en grym kombination, gick hur lätt som helst. Håller dagligen i slipmaskin så ska till helgen testa hur bra och snabbt det går att avverka större ytor med maskin, dammar ju dock mycket så kanske värme och spackel får göra grovjobbet för att avsluta med maskin. 

          Plockade även ut fram- och bakrutor. Hade, som amatör, förmodligen varit lättare om man var två, en på vardera sida om ett hörn. Fann det ganska svårt att komma runt hörnet men när man väl gjort det så var det mycket lättare, fick dock ta i så pass att jag började blöda under tumnaglarna. Gummilisterna sitter också ganska hårt mot kaross så bra om man innan demontering “öppnar” upp dem med något icke vasst. 

           

          Demonterade även bakre sidoglas, gummilister, kromlister samt gummilisthållare runt fönster och dörrar. Vilket plockepinn, har fotat och noggrant märkt varenda del men ytterst tveksamt om det för den sakens skull blir en lätt återmontering. Dessutom satt skruvarna som berget, fick borra ur ett flertal.

           

          Rost, japp fanns lite under lister men inte jätteskrämmande. Nu är jag ju inte så rutinerad gällande rost och bilrenovering men jag har läst många byggtrådar där bilarna haft mycket värre rost än vad jag har på min. Inget är genomrostat och antar att det bara är själva flärpen som ev. måste bytas på framförallt bakre sidorutorna. Vid bakrutan verkar det som det finns lite rost men att den kanske går att slipa bort, hoppas.

          Rost vid bakruta

           

           

          Rost vid förarsidas bakre glas

           Rost vid passagerarsidas bakre glas

           

           

          Angående demontering av instrumentbräda så hittade jag mycket riktigt ett par skruvar vid a-stolparna. Jag tror dock att min instrumentbräda, till skillnad från din -71 Igino, skjuts rakt ut efter att skruvarna vid a-stolparna tagits bort. Hann aldrig demontera idag då det fanns överjävligt med sladdar och kablar därbak, får bli helgens arbete.

          Började att plocka ned innertaket, fick en pinne i huvudet. Antar att den är viktig men förstod inte riktigt var/hur den satt men det löser sig. Fastnade dock på det där konstiga “hålet” i innertaket över baksätet, hann inte riktigt undersöka men kanske sitter uppe med fler pinnar.

           Till helgen planerar jag att plocka ned innertak, demontera instrumentbräda, glas och fönstervevsmekanik i dörrar samt att skrapa ur det sista av ljudmattor i bil och skuff.

          /Mattias

           

          #46788

          Sedär ja!

          Snacka om lämpligt läge att göra något åt rosten innan det blir riktigt allvarligt – ser ut att ha varit i ungefär samma stadie som min GTV när jag plockade ner den nu i vintras. Precis rätt tajming att åtgärda skiten innan det blir riktigt jävligt. Tänk på alla de stackare som man ser på forumet som bygger upp bilarna ur rosthål som Aineland tex hehe

          Kör på – Kul projekt!

          Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

          #46789
          Mattias Rehn
          Deltagare

            Jo Fredrik, verkar som rosten inte tagit ett alltför hårt grepp ännu. Får väl se hur resten av bilen ser ut när den blivit plåtren. Har bla läst Ainelands tråd (tuff kille) och kan skatta mig lycklig över att min verkar vara i skapligt skick trots allt. Har även följt din tråd, jädrans vacker blev den efter lack. Måste vara grymt härligt att få börja återmonteringen.

            /Mattias

            #46790
            Mattias Rehn
            Deltagare

              Tuff dag i garaget idag, inget gick lätt. Innertaket kom ner, ca 12-14 fastrostade skruvar under skumgummi höll upp ramen vid den konstiga försänkningen vid baksätet. Någon som vet vad försänkningen är till för, lågt i tak? Kommer inte att behålla det 49-åriga originalet i alla fall. Gillade att Alfa dragit elen under taket via c-stolpe till a-stolpe, där kommer jag också gömma min el.

               Skumgummit år ruskigt geggigt.

              Innertaket var det lätta idag, värre var det med dörrglas och fönstervevsmekanismen mm. Tillbringade större delen dagen av att klia mig i håret över detta, helt obegripligt att förstå, krävdes en italienare för att förstå det ologiskt italienska (tack). Önskar jag kunde delge demonteringsprocessen men har bara bomull i huvudet när jag försöker minnas. Tog bilder och märkte upp delarna iaf. Kommer nog montera sliding-windows för att slippa få spelet när det är dags att återmontera. Avvaktade med att demontera handtag då jag kommer byta/renovera gångjärn innan plåt/lack.

              Blev även lite lackborttagning med värme och spackel. Rensade även isoleringen i kupén. Finns visst lite av det bruna där, kanske inte direkt en överraskning.

               

                /Mattias

              #46791

              Har för mig att försänkningen av innertaket bak hade att göra med att få bilen klassad som fyrsitsig. Snyggt är det iallafall.

              Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

              #46792
              Mattias Rehn
              Deltagare

                På väg upp till Åre så fick barnen se bilen idag och de verkade ju inte alltför besvikna.

                #46793

                på väg upp till Åre? Var håller du hus någonstans med bilen, inte är det i närheten väl?

                Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                #46794
                Mattias Rehn
                Deltagare

                  Jo Fredrik, bilen är kvar i Stockholm men jag sitter på Kastrullen i Åre och äter suveränt god lunch och dricker en kall. Så bilen är väl på samma avstånd som tidigare men jag är nog väsentligt närmare Östersund.

                  /Mattias

                  #46795

                  Alright, det hade varit skoj ifall bilen fanns att beskåda i närheten men tjura på i stockholm du..

                  Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                  #46796
                  Mattias Rehn
                  Deltagare

                    Haha, ska bara njuta av lugnet, den friska luften och de vackra vyerna innan jag åker hem och tjurar i Stockholm. Men allt är relativt, så du är alltid välkommen att kolla in bilen.

                    #46797
                    Mattias Rehn
                    Deltagare

                      Bilen fick vädra morgonluft, och fick lite även lite manikyr.

                      Kul att slipa, häftigt när plåten kommer fram och man kan se de olika färglagerna. 

                       Har tömt kupé och motorrummet på allt utom styrning. Funderar på någon slags lösning där ackermanstaget kan monteras direkt på framvangsgrejerna så man kan ta bort styrhus och hjälpstyrarm. Har provat att svänga hjulen med bara handkraft och det var inga problem alls så ska försöka hitta en fungerande lösning, eller kanske någon har uppfunnit ett sätt redan.

                       

                      Demontering av instrumentpanelen och värmepaketet var grymt jobbigt. Att ta bort kabelhärva, instrumentpanel och värmepaket dröjde 5,5 timme varav själva arbetet tog ca 1 timme. Att ha en aning gör susen, har beställt Cardiscs workshop manual på DVD vilket jag förstås borde gjort innan jag började skruva i en bil. Men för tusan, jag skulle nog skatta förhållandena till: 50% askul och 20% “faan, jag kan!!” 20% “vad faan håller jag på med” och 10% satan i gatan. Tomt i kupén är det i alla fall nu, har till och med skrapat all ljudisolering.

                       

                      Har även fått upp bilen på pallbockar och påbörjat lite pill och utforskande av hur en bil ser ut på undersidan. Fick bort handbroms, bensin- och bromsrör samt avgasrörsupphängningar. Sitter en värmeskyddsplåt under baksätet. Någon som vet om den behövs om man inte ska ha ett baksäte? Främre krängningshämaren fick också lämna bilen, bak hittade jag ingen. Tror inte jag ska demontera hjulupphängningar riktigt ännu, ska nog provmontera motor och lite annat först men kunde inte hålla mig från att kolla in casterstaget lite grand.

                      Känns som det är dags att börja lite provmonteringar. Hade tänkt motor, nya pedalstället, bensintank. Planerar att köpa renoveringskit till dörrgångjärn, nya ytterspeglar, GTA-grill, GTA-handtag samt huvlås som plåtis kan tänkas behöva för sitt jobb. Tar gärna emot tips på annat som kan vara bra att testmontera innan jag skickar på plåt- och lackfix.

                       

                      /Mattias

                      #46798
                      Mattias Rehn
                      Deltagare

                        Burbåge hämtad och torrkörd

                         

                        #46799
                        Pierre Veiret
                        Deltagare

                          Inlägg av Mattias Rehn på 2014-03-27 19:32

                          Burbåge hämtad och torrkörd

                           

                           

                          Coolt, kul garage vi har…två Alfor som har burar liggandes som skall in i bilarna

                        Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 109 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.