(L)osthyveln
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 108 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2017 kl. 20:10 av Björn Jägerstedt.
-
FörfattareInlägg
-
28 mars, 2014 kl. 01:01 #46800
Inlägg av Mattias Rehn på 2014-03-27 19:32
Burbåge hämtad och torrkörd
Men usch, vad är det för något otäckt som står där bakom? Tyskt skräp?
28 mars, 2014 kl. 20:35 #46801Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-03-28 01:01
Inlägg av Mattias Rehn på 2014-03-27 19:32
Burbåge hämtad och torrkörd
Men usch, vad är det för något otäckt som står där bakom? Tyskt skräp?
Japp, tyskt skräp som frugan släpat hem. Vad kan man göra? MEN hon skulle gärna köra en italienare utan tak. Finns alltså hopp.
28 mars, 2014 kl. 20:37 #46802Inlägg av Pierre Veiret på 2014-03-27 23:15
Inlägg av Mattias Rehn på 2014-03-27 19:32
Burbåge hämtad och torrkörd
Coolt, kul garage vi har…två Alfor som har burar liggandes som skall in i bilarna
Absolut kul garage, dessutom står det redan en Alfa där som har en burbåge.
3 maj, 2014 kl. 23:29 #46803Har tyvärr inte blivit mycket tid i garaget, renovering av dotterns rum tog ett par veckor i anspråk. Dessutom så renoverades grabbens speedwaymotor, vilken tyvärr rasade igen efter 3 träningar. Nållagret till kolvbulten kraschade och bitar hamnade ovan kolv. Fick riva motorn igen men börjar få häng på hur en motorcykelmotor fungerar.
Var även en sväng på Skokloster men kom tydligen försent (kl 14,15) vilket innebar tomma gräsmattor. Tre besvikna 11-åringar undrade var alla coola bilar var.
Nu kommer iaf fokus ligga på Losthyveln, om inte speedwaymotorn rasar igen. Att göra innan bil skickas till plåt och lack är fixa fäste till oljekylare, mall för plåt som ska täcka hål vid baksätet, skrapa och slipa bilen ren, renovering av dörrgångjärn. Lite orolig för karossen skick men allt går att åtgärda har jag hört. Kommer att lägga ut bilder fortlöpande.
Såg även att tråden blivit betygsatt, kul.
4 maj, 2014 kl. 18:19 #46804Menar du hålen där de 2 olackade plåtarna sitter på min bil?
Kan ta mina och göra mall av alternativt så har jag plastdetaljerna i en låda borta på min plats som du kan rita av4 maj, 2014 kl. 22:10 #46805Tack Pierre! Tror dock inte att jag behöver dessa men kollar gärna in din låda, vem vet vad man kan hitta för intressant där.
Fick igång grabbens speedwaycykel igår varför Losthyveln fick all uppmärksamhet idag. Har skrapat och slipat utvändigt och kan konstatera att bilen förmodligen burit på 20-30 kg extra i spackel. Har på visa ställen varit spackeltjocklek på 8-10 mm. Anledningen till vissa av dessa spackellager beror på att någon lagat bilen på ett sätt som för mig verkar mindre bra. Till exempel så har man skurit bort bakre skärmkanter och så har man monterat en ny större del av en bakskärm och lagt över den gamla och inte kant i kant som jag trodde man ska göra. För att inte de numera dubbla plåtarna ska förstöra för mycket av de vackra linjerna så har man använt slägga för att massera in den gamla plåten. Sorry om det verkar rörigt, men är lite svårt att förklara.
Är inte supersnyggt gjort. Hade hoppats på att bara behöva byta den nedre delen av skärmarna och inte hela som jag kanske måste göra nu, får se vad plåtkillen kan göra.
Vad kan man säga mer om karossens skick. Hittade bara rost i ett nedre hörn på passagerardörren. Vidare så gissar jag att bilen förmodligen varit rallycrossbil eller som någon i garaget sa; “kanske har bilen tillhört italienska maffian”. Anledningen är kopiöst med små bucklor och repor över hela bilen, även här får plåtkillen försöka slå ut och sen tennspackla.
Var produktiv, endast halva taket och bakre plåt under baklucka kvar att slipa plåtrent sen ger jag mig på kupén, bagagerum och motorutrymmet.
6 maj, 2014 kl. 22:24 #46806Tror ta mig tusan att jag lägger till ett m helt enkelt.
11 maj, 2014 kl. 22:55 #46807Ruskigt omotiverad kämpade jag mig igenom ett par timmar.
Bara sura ytor kvar
Sjukt ryggknäckande i bagaget
Måste komma ihåg kameran så jag får bättre bilder, samt lära mig fota.
11 maj, 2014 kl. 23:50 #46808Riktigt bra jobbat Mattias!
Snart har du bara det roliga kvar, att skruva ihop den när den kommer tillbaka från plåt/lack!12 maj, 2014 kl. 23:32 #46809Medan jag letade en annan sak på datorn hittade jag denna, då har du något att peta med när den riktiga är på spa…
Är lite pillrig
Tror den kommer från någon på gamla hemsidan eller alfapower, någon som “sträcker upp armen”?10 juni, 2014 kl. 23:53 #46811Efter en vecka i Ryssland och en långhelg i undersköna Österlen kändes det som det var hög tid att titta till Losthyveln. Ägnade fyra effektiva timmar åt att titta till den underifrån. Slipat och skrapat ca 60-70 % av undersidan, bara växellådstunneln och lite hörn kvar att avverka. Dumt att inte använda mössa eller dylikt, fick använda Brake cleaner för att få ut skiten ur håret.
Det berömda tokrycket körs i helgen, då bilen ska vara helt plåtren överallt. Men jag behöver lite råd, verkligen. Alla hjulupphängningar sitter ju kvar, plåt- och lackgubben ville ha de så. Men för att komma åt och rengöra överallt så undrar jag om det finns delar som kan demonteras. Idag tog jag tex bort en skruvad masonitskiva(?). Vad mer kan tas bort? T-staget, banden runt bakaxeln, gummistoppen, fjädrar, toe-in/out staget(?)mm? Ni förstår säkert, vill demontera så mycket som möjligt. Bilen ska ju bara lastas på kärra och hänga med de 15-20 mil vi har till verkstaden. Så kom jättegärna med förslag, tips, råd, synpunkter, för- och nackdelar, pepp, ris och ros, kritik. Och tänk gärna på att tala om ifall någon övning kräver specialverktyg eller att ingreppet är förenat med livsfara.
Har funderingar på att köpa en annan bakaxel och montera den under lackarbetena så jag kan renovera min befintliga under tiden. Lägger ut en köpesannons också.
Min farhågor om att behöva döpa om projektet till (R)osthyveln besannades dess bättre inte. Fast med tanke på alla fusklagningar så kanske (R)osthyveln hade varit att föredra.
/Mattias
11 juni, 2014 kl. 09:16 #46812Minnesanteckning till mig själv: En kväll på rygg under bilen på bar asfalt ger svåra sömnsvårigheter. Kom ihåg madrassen till nästa session.
11 juni, 2014 kl. 20:07 #46813…undrar därför om någon har en bakaxel i riktigt kasst skick…
Jag har en bakaxel över, som tyvärr inte är kass, men den kostar en femhundring (inkl. frakt) så den kanske kan va’ ett alternativ, om du inte hittar nå’t sämre.
Jag är fullständigt Räserskadad
11 juni, 2014 kl. 20:34 #46814Igino, tack. Det är taget, du får en femhundring och en puss på pannan. Ang. frakten så vet du var bilen bor, vi ses.
/Mattias
11 juni, 2014 kl. 20:41 #46815Funkar det om jag lämnar den den 21/6, eller är det mer bråttom än så?
Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.