(L)osthyveln
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 108 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2017 kl. 20:10 av Björn Jägerstedt.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2014 kl. 21:59 #46816
Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-11 20:41
Funkar det om jag lämnar den den 21/6, eller är det mer bråttom än så?
Jag kan köpa tillbaka den för en 500:- igen när du är klar med den kanske? Den kommer kanske från min Bertone?!
11 juni, 2014 kl. 22:29 #46817Igino: om det blir bråttom så tar jag morsans Skoda Fabia -02 och kommer förbi och hämtar den själv. Men å andra sidan, om du levererar den så kan jag ju krama ur lite tips ang. bakaxelbytet.
Kenneth, låter Igino få första tjing innan jag låter din bakaxel komma hem igen.
11 juni, 2014 kl. 22:44 #46818Mattias: Lugna dig lite med betalningen, jag har nå’t vagt minne av att jag kanske är skyldig Kenneth för den här axeln.
Kenneth: Är ditt minne friskare? Minns du om fått betalt för axeln? Annars blir det: “Very special price, only for you”.Jag är fullständigt Räserskadad
12 juni, 2014 kl. 21:51 #46819Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-11 22:44
Mattias: Lugna dig lite med betalningen, jag har nå’t vagt minne av att jag kanske är skyldig Kenneth för den här axeln.
Kenneth: Är ditt minne friskare? Minns du om fått betalt för axeln? Annars blir det: “Very special price, only for you”.Tror att du o jag har dealat 2 bakaxlar om jag minns rätt, vi kan väl säga att du är oskyldig för den 1’a så kan vi surra vidare om den andra är ungefär min minnesbild….på ett ungefär , men kompisar ska man vara överens med och inte tjafsa med….hur ser du på ovanstående?
12 juni, 2014 kl. 22:42 #46820Härligt med en levande tråd, precis som jag önskat. Nu saknas bara tipsen jag bönade om tidigare. I väntan på dessa letar jag lite roliga annonser.
/Mattias
PS Tror inte jag dyker upp på Kinnekulle DS
14 juni, 2014 kl. 20:38 #46821Tokrycket påbörjades idag med hjälp av barnarbete. En glad Vincent tillbringande dock större delen av dagen på studsmattan.
Två “förstagången” idag, blästring samt släpvagnskörning. Blästring krävde lite inkörning och släpvagnskörning krävde lite övningskörning.
15 juni, 2014 kl. 22:01 #46822Tillbringat dagen i oceaner av sand.
18 juni, 2014 kl. 00:18 #46823Kenneth/Igino, har ni kommit fram till något gällande bakaxeln jag vill köpa. Är fortfarande väldigt intresserad.
22 juni, 2014 kl. 23:25 #46824Fick till en lång dag i garaget idag, sprayat alla muttrar och bultar i framvagn. Ska senare i veckan lätta på alla muttrar/bultar så plåtkillen får det lätt. Skruvade loss casterstag samt byggde om mina styrstag.
Bakaxeln fick sig också en omgång smörj men där har jag även lossat samtliga muttrar/bultar, gick hyfsat smärtfritt. Fick även loss bakaxelbanden och gummistoppen. Tittade även in i ett litet hål i bakaxeln och upptäckte till min glädje 10/41, enligt verkstadshandboken tillval på ett par modeller dock inte på min.(???)
Någon som vet hur man kolla upp vilken modell en speciell bakaxel hör till? Tog foto på några nummer på sidan men lyckas inte få det läsligt, stod gjutet 10. och det ingraverade minns jag inte riktigt men något med 25. Kanske inte ens är siffrorna som avslöjar bakaxelns modelltillhörighet.
23 juni, 2014 kl. 21:19 #46825Inlägg av Mattias Rehn på 2014-06-18 00:18
Kenneth/Igino, har ni kommit fram till något gällande bakaxeln jag vill köpa. Är fortfarande väldigt intresserad.
Du är ju snabb som en iller med ditt projekt! Kan du inte låna bakaxeln av Igino och sedan pyntar jag honom en slant så den kommer tillbaka i mitt garage. Du lär ju bara behöva den över vintern eller så??
Skulle funka för mig om det är OK för dig och Iginio!
23 juni, 2014 kl. 22:53 #46826Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-06-23 21:19
Inlägg av Mattias Rehn på 2014-06-18 00:18
Kenneth/Igino, har ni kommit fram till något gällande bakaxeln jag vill köpa. Är fortfarande väldigt intresserad.
Du är ju snabb som en iller med ditt projekt! Kan du inte låna bakaxeln av Igino och sedan pyntar jag honom en slant så den kommer tillbaka i mitt garage. Du lär ju bara behöva den över vintern eller så??
Skulle funka för mig om det är OK för dig och Iginio!
Kenneth, för mig skulle det fungera utmärkt. Väldigt generöst av dig, Igino eller båda (?) att låna ut bakaxeln, behöver den gissningsvis 4-5 månader och då kan jag återmontera min direkt när bilen kommer tillbaka från lack. Bock och tack.
Tog en sväng till garaget för lite slipande. Börjar bli allvarligt trött på slipandet men är bara att bita ihop. Idag var det insidan på bakluckan som fick sig en omgång. Satt någon slags ljudisolering på insidan som i mitt tycke inte var supersnygg.
Lite arbete med skrapa och stämjärn samt rengörning med lacknafta så var ljudmattan borta.
Och efter ytterligare arbete så såg den ut så här:
Nu återstår samma procedur med motorhuven, suck. Är dock jäkligt sugen på att hålborra huv och baklucka, inte för vikten utan för att det är så jäkla snyggt.
25 juni, 2014 kl. 20:42 #46827Från “Catalog Ricambi Originale Rapid” från 1974 kan man utläsa lite om utväxlingen på bakaxeln till dom olika modellerna.
PerBerlina
28 juni, 2014 kl. 21:45 #46828Stort tack för visat intresse Per. Den där katalogen skulle vara kul att ha som kvällslektyr. Hittade dock inte min Giulia Sprint GT men det verkar finnas en hel uppsjö med olika bakaxelutväxlingar på 105-serien. Med härledning av din info Per så verkar det troligast att jag har en 1750 bakaxel eftersom jag tror att 2000 axlarna hade diffbroms och det har jag inte på min, alternativt så har någon bytt kronhjulet på originalbakaxeln.
29 juni, 2014 kl. 00:08 #46829Apropå bakaxel så skedde bytet från befintlig till låne idag. Kom att tänka på på hur tusan jag ska kunna återmontera allt jag skruvat loss på bilen, minne som en guldfisk och ingen som helst kunskap/erfarenhet. Men det löser sig vad det lider.
Jag fick muntlig vägledning av “Kunskapen”, tror faktiskt t.om att han blev skitig om fingrarna idag. Stort tack hur som helst.
I och med att bilen hade “sänkfjädrar” så gick arbetet smärtfritt(?). Någon vänlig själ har dessutom renoverat bakaxeln relativt nyligen, tex så fanns kopparsmörj på bultar, lila bussningar, nya bromsok med etiketterna kvar, friska bromsskivor och ett 10/41 kronhjul.
Däremot så var “T-grejen” udda. Tydligen så ska inte t:et bestå av runda rör, vilket mitt gör.
Har, vad jag tror, beställt allt för renovering av bakaxeln. Alfaholics har skickat diff, packningar, lager mm. Någon som har koll på bakaxelfixarfirma i Stockholmstrakten, eller i närliggande områden?
Hade en diskussion med grabbarna i garaget ang. byte av hjulpinnbultar från vänstergänga till högergänga. Vill ha en modern bil med allt vad det innebär, grabbarna frågade varför vänstergänga på förarsidan är omodernt. Hade inget bra svar på det, bara en känsla av att det känns rätt för mig.
Hann även med lite slipning i kupén idag. Inte jätteskoj, bara bita ihop.
Innertak plåtrent
Allt övrigt som inte ska bytas också plåtrent
Återstår dörrar, motorhuv samt hjulhus.
29 juni, 2014 kl. 08:40 #46830Blir det en diff med spärr i din gamla bakaxel?
GTV 916 3.0 24V -97
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.