(L)osthyveln
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 108 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2017 kl. 20:10 av Björn Jägerstedt.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2015 kl. 22:16 #46846
Nu händer det lite iaf. Skönt det, har hängt lite med läppen ett tag men nu känns det hoppfullt igen.
Nya golv på passagerarsidan, vet ej vad den ledsna biten är för något men ser ju ut att behövas byta.
En trist bit till
Lite fler bilder:
Nytt dörrskinn i aluminium
Nu hoppas jag på fortsatt bra tempo från plåtkillarna. Själv får jag ta tag i sånt som kan göras utan bil i garaget, vilket är ganska mycket.
5 mars, 2015 kl. 19:09 #46847Ledsna biten är tvärbalken mitt under bilen ungefär. Vid det ovala hålet sitter ett plåt tvärs kardantunneln på undersidan som matchar en likadan balk också med ovalt hål.
Jag vill inte riktigt veta hur min tvärbalk ser ut om man skulle skära loss den. Fasen vad jag skulle behöva en karossrenovering…..
6 mars, 2015 kl. 12:17 #46848Det skall bli kul att se bilen/karrosen när den kommer tillbaka. Ser bra ut det här
Du är vad du åker.
6 mars, 2015 kl. 20:47 #46849Kenneth, tack för upplysningarna. Som vanligt saklig och informativ. Men vad snackar du om, din bil ser ju kanon ut.
Jocke, känns tryggt när det kommer från norra Europas petigaste Alfa-renoverare. Känns ännu lite bättre när jag tänker på att jag är garagegranne med dig och på all den kunskap som jag kan snylta till mig.
8 mars, 2015 kl. 19:54 #46850Inlägg av Mattias Rehn på 2015-03-06 20:47
Kenneth, tack för upplysningarna. Som vanligt saklig och informativ. Men vad snackar du om, din bil ser ju kanon ut.
Jocke, känns tryggt när det kommer från norra Europas petigaste Alfa-renoverare. Känns ännu lite bättre när jag tänker på att jag är garagegranne med dig och på all den kunskap som jag kan snylta till mig.
Eller hur
Du är vad du åker.
8 maj, 2015 kl. 22:13 #46851Kommer något litet livstecken emellanåt från plåtslagaren, ser däremot ut som bilen behöver konstgjord andning men blir väl bra till slut.
Jag har även renoverat min innerbackspegel. Skar till nytt glas och spegel, plåt slipades ren och lackades sidenmatt.
Som synes så har jag någon bit glas och spegel kvar som är tillskurna, hör av er om ni skulle behöva.
/Mattias
10 maj, 2015 kl. 20:51 #46852Bra jobbat Mattias, men dom verkar ha lite att göra med karossen – tur jag inte skickade dit min Bertone! Den hade aldrig kommit hem igen!
10 maj, 2015 kl. 21:29 #46853Ser ju ut som de gör ett grundligt jobb iaf, den blir nog bra den där bilen!
Snyggt jobbat med backspegeln, ser skitbra ut!11 maj, 2015 kl. 21:53 #46854Idag kom det ett gäng bilder till, hade jag vetat detta så vete faan.
12 maj, 2015 kl. 16:45 #46855Ojojoj, det ser ut som att du får passa på att döpa tråden till (R)osthyveln illa kvickt.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
24 maj, 2015 kl. 21:00 #46856Nu händer det grejer, helt plötsligt har de hittat garaget där min bil stått och väntat i sex månader. Igår kom mail med info om att bilen snart är klar för lack, bara lite små justeringar och duttande återstår.
25 maj, 2015 kl. 00:29 #46857Kul projekt! Den där T-balken ser väldigt märklig ut.. Ser det hemmagjort ut? Har aldrig sett någon som ser ut så, ingen race-version heller. Om du tycker din bil är rostig så ska du se min… Min ser ut som ett durkslag på sina ställen.
16 juni, 2015 kl. 22:02 #46858Blev genuint glad att se någon helrenovera min gamla bil. Jag köpte den av CC-Motors i Eskilstuna som ett nästan körbart objekt. Jag renoverade fram och bakvagn samt bromsarna för att få den körbar. (Samt satte dit det fina klistermärket på handskfacksluckan). Insåg efter ett tag hur hopplöst dåligt skick karossen var i och sålde den. Hann också med att göra några mindre, riktigt dåliga rostlagningar. Har tyvärr ingen aning om från vilken modell bakaxeln kommer. T-staget är nog original, min giulia sprint GT-64 har ett exakt likadant.
Glada Hälsningar
Pontus Larsson
17 juni, 2015 kl. 12:35 #46859Vilket projekt! Jag är imponerad.
Den här projekttråden gör mig ändå kluven. Dels blir jag glad för att mitt eget pågående Bertoneprojekt är betydligt mindre och mer avgränsat. Samtidigt inser jag att det förmodligen finns rost lite här och där på karossen. Rost som jag inte ser och inte vet om. Den här tråden visar också vilket enormt jobb det är att ta tag i saken och göra ett gediget och grundligt jobb. Jag bangar vid tanken på att lägga ned lika mycket tid som du på att plocka bort och göra plåtrent.
Det är en knapp månad sedan senaste uppdateringen av tråden. Jag är nyfiken. Har projektet gått framåt?
Stockholm
21 juni, 2015 kl. 21:25 #46860Inlägg av Pontus Larsson på 2015-06-16 22:02
Blev genuint glad att se någon helrenovera min gamla bil. Jag köpte den av CC-Motors i Eskilstuna som ett nästan körbart objekt. Jag renoverade fram och bakvagn samt bromsarna för att få den körbar. (Samt satte dit det fina klistermärket på handskfacksluckan). Insåg efter ett tag hur hopplöst dåligt skick karossen var i och sålde den. Hann också med att göra några mindre, riktigt dåliga rostlagningar. Har tyvärr ingen aning om från vilken modell bakaxeln kommer. T-staget är nog original, min giulia sprint GT-64 har ett exakt likadant.
Glada Hälsningar
Pontus Larsson
Hej Pontus!
Kul att höra från tidigare ägare, du är den andre som ger sig till känna. När ägde du den? Bilen har ju onekligen haft ett antal ägare, kul att få lite koll på var och när bilen rullat.
Att någon gått igenom bromsar, bak- och framvagn märktes, likaså de mindre lyckade plåtlagningarna. Antar att du är ansvarig för lagningarna inne i kupén, då dessa är de av den mindre storleken?! Klistermärket på handsfacksluckan kommer dessvärre att få lämna bilen men den var ett trevligt inslag. T-staget kommer bli ersatt av ett nytt, så det gamla får snällt hamna på hyllan.
Kul att du fått tag på en ny Sprint Gt, hoppas innerligt att den är i bättre skick än min och att du har mycket nöje med den.
Återkom gärna om du har mer info.
Mvh
Mattias
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.