Lufta bromsar…

Published by Crister Borg on

Forum Teknik Lufta bromsar…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Crister Borg
    Deltagare

Ja, hur svårt kan det va? Skitsvårt när man har bromsar från helvetet…

Jag har provat att vacumsuga från bromsnippeln. Nope. Trycksätta systemet via locket till bromsvätskebehållaren med upp till 2 bar. Nix. Oljekannat bakvägen. Nehedu. Pedalat… Svurit… Hotat…
    Det verkar som att det är stopp nånstans. Jag har följt rephandbokens chema (vä fram, hö fram, vä bak, hö bak) men det kommer inte en droppe… Nya bromsrör och stålomspunna slangar. Systemet har varit tomt ett par år. Kopplingen (som delar behållare) gick fint att lufta. Det stod i handboken att har det kommit in luft i ABS-enheten är det omöjligt att lufta. Jaha, skrotar man bilen då eller…
    Alla tips är såååå välkomna!!!

elCrillo Kalmar

Robert Hultman
    Deltagare

Är det 155:an det handlar om? Inte för att jag har några tips, men man undrar.

Stockholm

Crister Borg
    Deltagare

Precis Robert, det är 155 q4an…!

elCrillo Kalmar

Roger Forsberg
    Deltagare

Lossa nipplarna till rören från behållaren och se om det kommer vätska, gör det så dra åt och lossa nästa nippel efter den första och se om det kommer där, fortsätt till bromsoket. Någonstans borde det bli stopp och då kan du ringa in felet. Vet inte om det är rätt väg att gå men värt att pröva.

GTV 916 3.0 24V -97

Thomas Sjölin
    Deltagare

Kanske läge att byta huvudbromscylindern också? Är packningarna slut i den så trycks inte mycket vätska ut i systemet, om något alls. Å andra sidan borde pedalen kännas extremt svampig och lättrampad om det vore så.

Crister Borg
    Deltagare

Jag har lossat rör från huvudcylindern så det är vätska i den iallafall… Nån som vet om ABS-pumpen går men tändningen påslagen eller måste motorn va igång…? Det verkar som att magnetventilerna i ABS-klumpen är stoppet. Hur får man liv i dom…?

elCrillo Kalmar

Lars Persson
    Deltagare

Lossa relät på ABS-pumpen och bygla, kan kolla sen mellan vilka kontakter. Normalt går pumpen en kort stund när man startar bilen. Gör den inte det så slocknar inte ABS lampan 

Crister Borg
    Deltagare

Tack Lars, kolla gärna det! Min motor är ju inte startklar, hjälper byglingen då!?

elCrillo Kalmar

Björn Selander
    Deltagare

Hej!

Robert Svensson och Per Wadén i garaget i Svalöv har renoverat en sådan bil och bl. a, bytt till nya bromsrör. Hör med dem. De finns säkert att hitta här på forumet eller på alfapower.

Mvh Bjärn Selander

Björn Selander
    Deltagare

Nu blev det fel. Jag är inte från Norrland eller tillhör pistvaktgänget. Jag heter:

Björn Selander

Crister Borg
    Deltagare

Tack Björn! Jag och Per har bytt både ideer och delar redan! Tyvärr så får vi inte igång mina bromsar… Just nu letar jag hopplöst efter diagnosutaget för abs-en. Har fått tips att det ska gå att “öppna” pumpen med Fiatecuscan och rätt kabel…

elCrillo Kalmar

Per Wadén
    Deltagare

Hej elCrillo!

Vi bytte bromsrör från ABS enheten till 3 hjul och samtliga bromslangar och renoverad samtliga broms ok.

Innan vi luftade så läste vi i Supplementet Q4 i Verkstadshandboken att det var mycket viktigt att lufta i rätt ordning. Annars kunde det gå åt h-vete i princip.

Vi hade inga problem med luftningen. Hur smidigt som helst. Det är inte samma Bosch ABS på dom framhjuls drivna. Vi hade visserligen motorn delvis körandes under den perioden (var glapp i vevaxelgivaren så den ville inte starta alltid).

Vi är inte så duktiga (inte jag) på det här med datorer.  

Kan nog inte hjälpa dig med detta.

Vet ej om man kommer åt ABS systemet med vanlig dator. Med lite reservation vad saker egentligen heter så finns det ett Marelli dignossysten som består av en grund enhet med lösa moduler för varje specifik modell. Allan i vår garage har grundenheten men saknar modulen till 155 Q4. Någon som kan låna ut modulen så kan vi kanske hjälpa dig?

Per

PerBerlina

Crister Borg
    Deltagare

Hej Per!

Får jag inte till det med alla sladdar och datorer, jag begriper inte så mycke jag häller, så hoppar jag över bromsarna så länge. Då försöker jag få till allt annat så att jag kan försöka starta motorn och hoppas att abs-klumpen vaknar till liv då…

Jag har ju böckerna och har läst på i dom. Hittate turordningen och har följt den utan resultat…

elCrillo Kalmar

Per Wadén
    Deltagare

Vår går nu riktigt bra!

Är hos Befra i Helsingborg för att ställa CO-halten.

Har konstaterat att fälgarna är ovala så mycket att dom inte går att balansera. Har köpt en omgång 17″  Zender fälgar som får sitta på så länge som Fälgfixarn inte har fått stil på original fälgarna.

Det sista som vi hade problem med var tändspolarna som sitter galet bakom insuget ner mot torped väggen. Fick lossa övre motor fästet och med hjälp av spännband tvinga fram motorn så man precis kunde få ner händerna efter man rensat allt som sitter i överkant på torped väggen.

Men det är en underbar känsla att ut och dra henne genom hela registret, det tog oss all ledig tid under 10 månader att komma så här långt. Och vi som bara skulle byta bromsrör!

Slutsats: Kämpa på det är det fan i mig värt, med råge!

Per

PerBerlina

Lars Persson
    Deltagare

Såg här i tidigare svar att det är en annan ABS enhet än i mina 155or. Iallafall så byglade jag pumprelät kontakt 87-30 för att starta pumpen. Man behöver nog ha tändningen på. Man kan även få blinkkoder från abs-lampan om man jordar den ljusblå-vita tråden som sitter i den trepoliga testuttaget 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.