Lufta koppling 75:a

Published by Magnus Petsen on

Forum Teknik Lufta koppling 75:a

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Magnus Petsen
    Deltagare

Hej!

Nån som har något husmorsknep för att lufta kopplingen på en 75:a.

Har bytt både huvudcylinder och slavcylinder men får inte ut någon olja till slaven hur banne mig jag en gör.

Känns som alla dem vanliga sätten är testade så här dags men utan resultat…..

Mvh Magnus Petsen med svidande ögon efter ha legat på golvet under bilen mest hela helgen…

Sluta kämpa mot....ingen ide ändå.
    På uppfarten
    Alfa Romeo Giulia Veloce
    Alfa Romeo 75 MILANO PLATINA
    Alfa Romeo 75 MILANO ORO
    Alfa Romeo 75 1,8iE
    Alfa Romeo 159 3,2V6 AWD SW

Har du sökt i alfaforum om ämnet, finns många med samma bekymmer… alfapower?
    Pumpa som en galning och sedan öppna nippeln, eller lyfta bakänden på bilen brukar nämnas.

Jag skulle nog testa oljekannemetoden. Fyll en oljekanna med bromsvätska och koppla den på luftnippeln på slaven. Pumpa sedan vätskan för att fylla upp systemet bakvägen. 

När jag brukade pyssla med slavcylindern brukade jag fylla den vid återmonteringen, tryckte sedan ihop den max. Då var systemet i princip färdigluftat, men då hade jag inte rört huvudcylindern. 

Förresten… får du ut någon vätska ur huvudcylindern alls? Om inte kolven i den kan komma i sitt bakersta läge öppnas inte kanalen från kaggen, som ska fylla upp cylindern.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Här har du många tips i ämnet:

Lufta koppling

EDIT: Att det ska vara så svårt att gör en länk “klickbar”  Nån som kan göra en “how-to” i en separat tråd?  

EDIT 2: Tack Mats för tipset… nu gäller det bara att minnas det till nästa gång.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-05 13:20

Här har du många tips i ämnet:

https://www.alfapower.nu/viewthread…#pid389941

EDIT: Att det ska vara så svårt att gör en länk “klickbar”  Nån som kan göra en “how-to” i en separat tråd?  

Klickbar länk brukar funka ifall man ger länken ett kortare namn i rutan “Link text”, utan tex # eller andra tecken.
    Får se om jag lyckas: Länk till tråd

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Upp med aktern och sparka frenetiskt pedalen i botten innan du håller ner den och lufta som vanligt. Upprepa tills vätska kommer. Enkelt  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.