Lurig oljesticka Alfa 156 TS

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Lurig oljesticka Alfa 156 TS

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Frank Pino
    Deltagare

Jag har ju alltid ansett mig vara relativt kunnig vad det gäller normala serviceåtgärder såsom oljebyte och bromsproblem. Men i dag fick jag huvudbry… för ca 450 mil sedan bytte jag olja och filter i min 156 2,0 TS, fyllde på enligt serviceboken, ca 4,4 liter och lånade sedan ut den till min dotter under sommaren. Nu när jag fick tillbaks bilen så kolade jag oljemängden och stickan visade under min-punkten. Fyllde på 1 liter olja och fortfarande under min-punkten… mystiskt,,, kan ju inte dragit mer än 1 liter på 450 mil? Fyllde på en halv liter till. Stoppade ner stickan igen och då visade den strax över min på ena sidan och långt över max på andra… Va fan… Jag har då aldrig varit med om att det visat olika på sidorna av oljestickan. Stoppade givetvis ner stickan ett antal gånger för att verifiera resultaten.

Ska det vara på detta viset? Nån som haft samma problem?

Alfapino

Alberto Ferrante
    Deltagare

1 lt på 450 mil………..jag skulle inte bli förvånad.

Mina gamla Alfor i Italien drog 1 lt 100 mil, man brukade säga att Alfa motorer förbrukade 1 gram per kilometer.

Lovar att dessa bilar klarade av 20000 mil utan problem.

Min förra GT JTS hade en oljeförbrukning mellan 0,5 och 1 lt var 300 mil och enligt serviceboken är en 400 per 100 mil acceptabel framför allt för äldre jts motorer fram till 2007.

Vad det gäller stickan upplever jag problem med båda Giulietta och Punto men…….stickan på sonens gamla Audi var lika svårt att tolka.

Det jag tror är att är den sida som visar mindre men rent ovanför gäller men för att vara säker skulle jag tömma motorn och mäta kvantiteten.

Alberto

Thomas Karlsson
    Deltagare

Jag har två stycken 2.0 TS (-01)och den ena drar ca 1 liter på 100mil, den andra 1 liter på 200mil. drar mindre om man kör lugnt. 10w60 olja kör jag just nu i den som drar mest för att få ner förbrukningen lite. Köper i 20 liters förpackning. Min uppfattning om oljestickan är att det är sidan som pekar bakåt i bilen som är korrekt (den som visar lägst). Det verkar vara tidiga CF3 motorer som drar mycket, står en del om problem med kolvringar i olika forum. Skulle vara kul att höra om hur det är med er som har lite nyare bilar med 2.0 TS, typ -03, -04. Drar dom normalt med olja?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.