lutande bakhjul, toe in?

Published by Anders Petrini on

Forum Teknik lutande bakhjul, toe in?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anders Petrini
    Deltagare

Båda mina bakhjul lutar en del inåt och det ser ut som om däcken slits mycket mer i innerkant. Finns det nån anledning till att ha dem inställda så lr , är det något fel. Blir det exempelvis sämre väghållning ifall jag lämnar in bilen på en inställning? Det är en 916 gtv. 

916 gtv 30 24v

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Anders Petrini på 2015-03-15 22:37

Båda mina bakhjul lutar en del inåt och det ser ut som om däcken slits mycket mer i innerkant. Finns det nån anledning till att ha dem inställda så lr , är det något fel. Blir det exempelvis sämre väghållning ifall jag lämnar in bilen på en inställning? Det är en 916 gtv. 

Man kan ju gissa att din bil är sänkt. Då får du mer negativ camber. Det finns ingen justering för det i original på 916. Det enda som går att justera i bakvagnen är toe-in.

Thomas Karlsson
    Deltagare

troligtvis är det för mycket toe-out på bakhjulen, då slits innerkanten….

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Anders Petrini
    Deltagare

Och jag som tyckte bilen var lite hög.: )

916 gtv 30 24v

Håkan Andersson
    Deltagare

Finns all anledning att kolla. Kan vara på väg mot allvarligt fel. Utslitna bussningar kan ge nötning på bakramen som är tillverkad av gjuten aluminium. 

Rätt inställning alltid en fördel… Fel toe out/in kan ge rejält slitrage på däck. Lite negativ camber är bra. sliter inte särskilt mycket på bakdäcken. Går att fila upp hålen i länkarmen för att få en justeringsmöjlighet. Min har det. Kan ställas till -3 i camber.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Anders Petrini
    Deltagare

Ok, låter som att jag måste kolla upp det. Tror inte att bilen är sänkt i alla fall.  Men ska ju lämna in den för kamremsbyte och eventuellt byte av kopplingen med, så varför inte lite mer kostnader.  SUCK!

916 gtv 30 24v

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.