Lyfta motorn ur AR 156 V6
Published by Patrik Jansson on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 24 oktober, 2017 kl. 07:37 av
Patrik Jansson.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2017 kl. 07:40 #34595
Hej,
Eftersom jag skall byta både kopplingen och kamremmen på motorn i min AR156 V6 så undrar jag är det kanske enklare att ta ur motorn ur bilen och länmna växellådan kvar i bilen är det ens möjligt att göra ? Och om det är det kan man lyfta motorn uppåt
?
Skulle ju vara lättare att byta kopplingen och kamremmen med motron ur bilen.
/Patrik
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198818 oktober, 2017 kl. 08:38 #34596Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!
Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7818 oktober, 2017 kl. 08:43 #34597Bildexempel:
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7818 oktober, 2017 kl. 08:55 #34598Inlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:38
Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!
Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.
Tack för infon men du menar att du tar bort växellådan också då eller lämnar du den kvar i bilen
? På bilden är det ju bara motorn du har tagit ur ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198818 oktober, 2017 kl. 10:11 #34599Vitsen med urlyft är ju att det är lättare att dela motor/låda utanför bilen. Nackdelen är väl att man får tömma ac och servo-systemen. Iallafall på 155an
18 oktober, 2017 kl. 11:51 #34600Inlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:43
Bildexempel:
Den motorlyft är som mumsig.
/Werner & Werner
Jag är fullständigt Räserskadad
23 oktober, 2017 kl. 20:51 #34601Har några frågor till om att ta ur motorn!
Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?
Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?
Några mer bra tips inför ned monteringen
?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198823 oktober, 2017 kl. 21:47 #34602Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51
Har några frågor till om att ta ur motorn!
Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?
Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?
Några mer bra tips inför ned monteringen
?
Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
24 oktober, 2017 kl. 07:37 #34603Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-10-23 21:47
Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51
Har några frågor till om att ta ur motorn!
Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?
Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?
Några mer bra tips inför ned monteringen
?
Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke.
Ok tack för infon får kolla litet mer på det
då.
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 1988 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.