Lyfta motorn ur AR 156 V6

Published by Patrik Jansson on

Forum Teknik Lyfta motorn ur AR 156 V6

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34595
    Patrik Jansson
    Deltagare

      Hej,

      Eftersom jag skall byta både kopplingen och kamremmen på motorn i min AR156 V6 så undrar jag är det kanske enklare att ta ur motorn ur bilen och länmna växellådan kvar i bilen är det ens möjligt att göra ? Och om det är det kan man lyfta motorn uppåt ?

      Skulle ju vara lättare att byta kopplingen och kamremmen med motron ur bilen.

      /Patrik

      Mina fordon:
      Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
      Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
      Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
      Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
      Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
      Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
      Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
      Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
      Four Winns Liberator 241 1988

      #34596
      Stefan Atterhall
      Moderator

        Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!

        Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.

        I/utanför garaget:
        - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
        - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
        - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
        - Sprint Veloce 1.7 8V -87
        - Alfasud TI 1.7 8V -78

        #34597
        Stefan Atterhall
        Moderator

          Bildexempel:

          I/utanför garaget:
          - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
          - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
          - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
          - Sprint Veloce 1.7 8V -87
          - Alfasud TI 1.7 8V -78

          #34598
          Patrik Jansson
          Deltagare

            Inlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:38

            Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!

            Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.

            Tack för infon men du menar att du tar bort växellådan också då eller lämnar du den kvar i bilen ? På bilden är det ju bara motorn du har tagit ur ?

            Mina fordon:
            Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
            Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
            Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
            Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
            Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
            Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
            Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
            Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
            Four Winns Liberator 241 1988

            #34599
            Lars Persson
            Deltagare

              Vitsen med urlyft är ju att det är lättare att dela motor/låda utanför bilen. Nackdelen är väl att man får tömma ac och servo-systemen. Iallafall på 155an

              #34600
              Igino Cazzola
              Deltagare

                Inlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:43

                Bildexempel:

                Den motorlyft är som mumsig.

                /Werner & Werner

                Jag är fullständigt Räserskadad

                #34601
                Patrik Jansson
                Deltagare

                  Har några frågor till om att ta ur motorn!

                  Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?

                  Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?

                  Några mer bra tips inför ned monteringen ?

                  Mina fordon:
                  Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
                  Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
                  Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
                  Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
                  Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
                  Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
                  Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
                  Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
                  Four Winns Liberator 241 1988

                  #34602
                  Henrik Ahnfeldt
                  Deltagare

                    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51

                    Har några frågor till om att ta ur motorn!

                    Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?

                    Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?

                    Några mer bra tips inför ned monteringen ?

                    Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke. 

                    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

                    #34603
                    Patrik Jansson
                    Deltagare

                      Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-10-23 21:47

                      Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51

                      Har några frågor till om att ta ur motorn!

                      Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?

                      Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?

                      Några mer bra tips inför ned monteringen ?

                      Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke. 

                      Ok tack för infon får kolla litet mer på det då.

                      Mina fordon:
                      Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
                      Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
                      Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
                      Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
                      Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
                      Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
                      Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
                      Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
                      Four Winns Liberator 241 1988

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.