Lyfta motorn ur AR 156 V6

Published by Patrik Jansson on

Forum Teknik Lyfta motorn ur AR 156 V6

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34595
    Patrik Jansson
    Deltagare

    Hej,

    Eftersom jag skall byta både kopplingen och kamremmen på motorn i min AR156 V6 så undrar jag är det kanske enklare att ta ur motorn ur bilen och länmna växellådan kvar i bilen är det ens möjligt att göra ? Och om det är det kan man lyfta motorn uppåt ?

    Skulle ju vara lättare att byta kopplingen och kamremmen med motron ur bilen.

    /Patrik

    Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

    #34596
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!

    Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #34597
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Bildexempel:

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #34598
    Patrik Jansson
    Deltagare

    Inlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:38

    Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!

    Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.

    Tack för infon men du menar att du tar bort växellådan också då eller lämnar du den kvar i bilen ? På bilden är det ju bara motorn du har tagit ur ?

    Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

    #34599
    Lars Persson
    Deltagare

    Vitsen med urlyft är ju att det är lättare att dela motor/låda utanför bilen. Nackdelen är väl att man får tömma ac och servo-systemen. Iallafall på 155an

    #34600
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:43

    Bildexempel:

    Den motorlyft är som mumsig.

    /Werner & Werner

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #34601
    Patrik Jansson
    Deltagare

    Har några frågor till om att ta ur motorn!

    Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?

    Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?

    Några mer bra tips inför ned monteringen ?

    Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

    #34602
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51

    Har några frågor till om att ta ur motorn!

    Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?

    Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?

    Några mer bra tips inför ned monteringen ?

    Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke. 

    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    #34603
    Patrik Jansson
    Deltagare

    Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-10-23 21:47

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51

    Har några frågor till om att ta ur motorn!

    Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?

    Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?

    Några mer bra tips inför ned monteringen ?

    Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke. 

    Ok tack för infon får kolla litet mer på det då.

    Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.