Lyfta motorn ur AR 156 V6
Published by Patrik Jansson on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 24 oktober, 2017 kl. 07:37 av
Patrik Jansson.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2017 kl. 07:40 #34595
Patrik Jansson
DeltagareHej,
Eftersom jag skall byta både kopplingen och kamremmen på motorn i min AR156 V6 så undrar jag är det kanske enklare att ta ur motorn ur bilen och länmna växellådan kvar i bilen är det ens möjligt att göra ? Och om det är det kan man lyfta motorn uppåt
?
Skulle ju vara lättare att byta kopplingen och kamremmen med motron ur bilen.
/Patrik
Mina fordon:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Formula F20LS 4,3 V6 Båt 198118 oktober, 2017 kl. 08:38 #34596Stefan Atterhall
ModeratorMitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!
Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.
Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: YoutubeAlfor för tillfället
147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
156 SW 2.5 V6 TI -05
Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)18 oktober, 2017 kl. 08:43 #34597Stefan Atterhall
ModeratorBildexempel:
Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: YoutubeAlfor för tillfället
147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
156 SW 2.5 V6 TI -05
Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)18 oktober, 2017 kl. 08:55 #34598Patrik Jansson
DeltagareInlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:38
Mitt tips är att lyfta karossen över motorn istället. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen på räsern och det är värt manöverutrymmet!
Det går att byta koppling etc på plats, men det blir mycket bryta och bända utan någon vidare precision, så jag plockar ur drivlinan oavsett.
Tack för infon men du menar att du tar bort växellådan också då eller lämnar du den kvar i bilen
? På bilden är det ju bara motorn du har tagit ur ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Formula F20LS 4,3 V6 Båt 198118 oktober, 2017 kl. 10:11 #34599Lars Persson
DeltagareVitsen med urlyft är ju att det är lättare att dela motor/låda utanför bilen. Nackdelen är väl att man får tömma ac och servo-systemen. Iallafall på 155an
18 oktober, 2017 kl. 11:51 #34600Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Stefan Atterhall på 2017-10-18 08:43
Bildexempel:
Den motorlyft är som mumsig.
/Werner & Werner
Jag är fullständigt Räserskadad
23 oktober, 2017 kl. 20:51 #34601Patrik Jansson
DeltagareHar några frågor till om att ta ur motorn!
Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?
Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?
Några mer bra tips inför ned monteringen
?
Mina fordon:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Formula F20LS 4,3 V6 Båt 198123 oktober, 2017 kl. 21:47 #34602Henrik Ahnfeldt
DeltagareInlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51
Har några frågor till om att ta ur motorn!
Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?
Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?
Några mer bra tips inför ned monteringen
?
Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
24 oktober, 2017 kl. 07:37 #34603Patrik Jansson
DeltagareInlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-10-23 21:47
Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-23 20:51
Har några frågor till om att ta ur motorn!
Går det att lämna Ac pumpen kvar i bilen och ansluten så man slipper fylla den igen ?
Går det att ha växellådan på når man tar ur motorn?
Några mer bra tips inför ned monteringen
?
Lirka fram pumpen och häng upp den med stripes el dyl. Den behöver inte tömmas men remmen måste såklart bort. Och att få ut motorn utan Växellåda låter som ett konststycke i sig så ta ut motor och låda i ett stycke.
Ok tack för infon får kolla litet mer på det
då.
Mina fordon:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.