M32 växellåda

Published by Martin Lembke on

Forum Allmänt M32 växellåda

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Martin Lembke
    Deltagare

Är det många som fått sina M32 växellådor utbytta?

Jag fick precis min utbytt eftersom det ven om den i 5an och 6an. Detta var på min mito som gått 7000mil.

Mest undrar om det är ett stort problem eller bara jag som haft otur.

Björn Nilsson
      Deltagare

Hej lådan i min 159 2,2 blev utbytt när den gått 9300 mil men den ven friskt i lagerna i slutväxeln från ca 6500 mil.
        Det är inget unikt för 159 modellen, tyvärr. 159:an är egentligen en Opel Insignia med snygg kaross,
        Nu har bilen gått 16800 och det börjar väsnas från utbyteslådan oxå.
        Fakta: i samarbetet mellan Fiat och GM kom mycket skit från GM och GM fick en fungerande dieselteknik i utbyte nämligen 1,9 motorn som sitter i SAAB, FIAT, ALFA, OPEL osv.
        M32 lådan vållar problem även i andra bilmärken Googla lite olika märkesforum så ser du.
        Vad göra,  tja inte mycket tyvärr mer än att vägra GM produkter eftersom dessa uppenbarligen inte är bygda för aktiva bilförare.

Den raka sexa som GM fortfarande har som sin basmodell i USA designades runt 1930 och den hänger inte med för den var så jävla bra…..

Björn Nilsson

Magnus Örtlund
        Deltagare

M32 lådan är bra när den fungerar. Är tyvärr känslig för värme

När jag delade min och böt lager kunde jag se spår från bränd olja samt att oljekanalen till det havererade lagret var igensatt.

Plockade i snr lager och har iaf kört några hundra mil utan problem. Viktigt är att ersättningslagren har samma arbetsmått som timkens. (Även timken har nu uppdaterade lager till denna låda)

Hela operationen gick på under 1000:- med lager och olja. Tog 6tim men då har jag tillgång till alla tänkbara hjälpmedel. 

Alfa har en helt annan bottenlplatta och annat chassi…

Tifosi

Eeh?

Det förefaller sig vara irrelevant vad den har annan bottenplatta än, när det nu talas om en lagerrasbenägen växellåda? 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Besar Jashanica
          Deltagare

Misstänker att Anders svara på detta:

“159:an är egentligen en Opel Insignia med snygg kaross,”

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Precis som Besar säger.

Tifosi

Mats Strandberg
            Deltagare

Om jag mins historien rätt så är M32 från början en låda som utvecklades tillsammans av Fiat och Saab under 9000/Thema/164 eran. Saab gjorde lite egna saker på lådan för att den skulle funka för Turbomotorerna. Efter detta så har både Fiat och Saab fortsatt att utveckla lådan parallellt och när Saab gjorde fyrhjulsdriften till 159an så jämfördes det mellan lådorna för att se vad som var lika och man kom då fram till att i princip allt var ändrat.

Det är en skitlåda men skyll inte allt på GM. 

/Mats Strandberg

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.