M7 skruv // Växellänkage 116
Published by Anders Eriksson on
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 21 juni, 2016 kl. 07:50 av
Björn Ek.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2016 kl. 17:50 #31882
Anders Eriksson
DeltagareVäxellänkaget på 116-bilarna är ju lite speciellt:-)
plötsligt bestämde sig bilen för att inte alls vilja använda 1an och 2an… stadskörning kräver viss planering, men går faktiskt ok…
Hursom: kollade idag, glappar ganska mycke i leden mellan spak och länkage. bussningen inne i spaken var förvånansvärt fräsch!!
Glappet är mer mellan skruv och länkage, i “gaffeln” på länkaget bakåt.
Jag drog åt skruven, så nu funkar det sådär oprecist som det är, perfekt kan det ju inte bli:-)
Men, jag tänker att en ny skruv och låsmutter borde jag kosta på mig.Alltså: vart köper jag en M7 skruv med tillhörande mutter??
Eller är det någon som kanske råkar ha en ny originalskruv till övers??Bilen är Alfa 90, -86, 2.0 iniezioneNu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
9 juni, 2016 kl. 21:00 #31883Lars Söderman
DeltagareHornbach har M7-skruv har jag noterat.
När jag skulle ha till kamlåsen köpte jag hos Volvo (VO 982781 Flänsskruv), men det blir värre med muttern där.
13 juni, 2016 kl. 21:33 #31884Crister Borg
DeltagareGooglade lite snabbt och det verkar va poppis på cyklar och mopeder…!
elCrillo Kalmar
14 juni, 2016 kl. 09:27 #31885Bengt Svedberg
Deltagarehttp://axelstarck.se/ , där finns det mesta
14 juni, 2016 kl. 17:56 #31886Fredrik Assarsson
DeltagareMät innerdiametern på bussningen för det är där de verkar slitas samt bli ovala och då hjälper ingen ny skruv så mycket
hittar du en sådan bussning så hojta till så köper jag också.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
14 juni, 2016 kl. 20:02 #31887Crister Borg
DeltagareJag har svarv och lagerbrons…
Mät så kan jag kanske svarva ett par bussningar…!
elCrillo Kalmar
15 juni, 2016 kl. 20:06 #31888Anders Eriksson
Deltagarejo, jag har också hittat att cykel och moped ibland använder M7, ganska vanligt på Puch… men moppedelar på en Alfa
annars går det ju att borra upp till M8! lättare att hitta skruv, samt att glapp/slitage försvinner på köpet! problemet är att komma åt, plocka ner länkaget….. nån som gjort detta och har nåt smart tips?!??
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
15 juni, 2016 kl. 20:16 #31889Anders Eriksson
DeltagareNu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
15 juni, 2016 kl. 20:44 #31890Fredrik Assarsson
DeltagareÄr det 7/8 på bilden så är det busenkelt. Lossa den samt märk positionen och lossa de tre skruvarna som håller hela växelföraren så kan du ta in hela spaken och meka på köksbord till sambons förtret.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
15 juni, 2016 kl. 21:30 #31891Anders Eriksson
Deltagare7/8 är ju bussningen, eller egentligen har jag bara en bussning, bilden kanske visar nån annan modell…. M7-skruven är den som är strax under 7/8. dessa delar är enkla att lossa. problemet är ju om jag ska modifiera till M8, då måste ju hela länkaget 10 plockas bort!
jojo, meka på köksbordet…. då åker nog både jag och Alfan ut
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
15 juni, 2016 kl. 22:16 #31892Besar Jashanica
DeltagareOm du kommer åt 7/8 så har du avgas och kardan nere?
10an kan lutas neråt ganska mycket, så kansle kan du jobba underifrån, borde vara tillräckligt med utrymme. Inte bekvämt but still.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
15 juni, 2016 kl. 23:00 #31893Fredrik Assarsson
DeltagareKardanen behöver inte lossas på min 2.0 men avgaset behöver vara ur vägen ja. Förutom det är det inget svårt att lyckas med.
Kan vara att själva pinnen som länkaget fäster i bak mot lådan behöver lossas också men jag är inte säker på det. På 77an sitter den bara med några enstaka muttrar så däri ligger inte något bekymmer.
På’t bara!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
16 juni, 2016 kl. 21:07 #31894Anders Eriksson
DeltagareJag plockar ner det hela till helgen, har bra tillgång till lyft och lokal lördag-söndag:-)
passar även på att mäta bussningen, skickar nog ett mess till Crister
så får vi se om “Stagman” även blir “BussMan”
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
17 juni, 2016 kl. 10:44 #31895Crister Borg
DeltagareTihi!
elCrillo Kalmar
19 juni, 2016 kl. 19:08 #31896Anders Eriksson
DeltagareUppdatering;
bussningen har mått: Ytter dia 12mm. inner dia 7mm. längd 20mm- men egentligen borde den vara längd 20.5mmMekat med lyckat resultat:-) riktigt enkelt att få till en bra lösning. M7-skruven med bussning lossas lätt med 11mm ringnyklar.
Staget bakåt går fritt förbi kardan och avgassystem, sitter en tvärbalk skruvat i golvet/infästningen för torsionsstavarna… alltså, lossa fyra skruvar, bort med tvärbalken, sen bara vika ner växellänkaget!
I mitt fall var det största glappet mellan skruv och stag. Jag borrade upp bussning samt stag/gaffel till 8mm, en ny M8-skruv, som INTE får var helgängad, M8-låsmutter. KLART!
Blev riktigt bra (eller, ja… direkt bra är det ju aldrig på detta växellänkage…)
Tyvärr har jag även ett visst glapp i länkaget bak vid växellådan, typ nr 12 på skissen ovan. Jag tar det sen nångång…SÅ: Tipset är alltså att borra upp till 8mm.
@Crister: jag behöver ingen bussning, men måtten ovan kanske kan vara till hjälp för någon annan!Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.