M7 skruv // Växellänkage 116

Published by Anders Eriksson on

Forum Teknik M7 skruv // Växellänkage 116

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31882
    Anders Eriksson
    Deltagare
      Växellänkaget på 116-bilarna är ju lite speciellt:-)
      plötsligt bestämde sig bilen för att inte alls vilja använda 1an och 2an… stadskörning kräver viss planering, men går faktiskt ok…
      Hursom: kollade idag, glappar ganska mycke i leden mellan spak och länkage. bussningen inne i spaken var förvånansvärt fräsch!!
      Glappet är mer mellan skruv och länkage, i “gaffeln” på länkaget bakåt.
      Jag drog åt skruven, så nu funkar det sådär oprecist som det är, perfekt kan det ju inte bli:-)
      Men, jag tänker att en ny skruv och låsmutter borde jag kosta på mig.
      Alltså: vart köper jag en M7 skruv med tillhörande mutter??
      Eller är det någon som kanske råkar ha en ny originalskruv till övers??
      Bilen är Alfa 90, -86, 2.0 iniezione

      Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

      #31883
      Lars Söderman
      Deltagare

        Hornbach har M7-skruv har jag noterat.

        När jag skulle ha till kamlåsen köpte jag hos Volvo (VO 982781 Flänsskruv), men det blir värre med muttern där.

        #31884
        Crister Borg
        Deltagare

          Googlade lite snabbt och det verkar va poppis på cyklar och mopeder…!

          elCrillo Kalmar

          #31885
          Bengt Svedberg
          Deltagare

            http://axelstarck.se/  , där finns det mesta

            #31886

            Mät innerdiametern på bussningen för det är där de verkar slitas samt bli ovala och då hjälper ingen ny skruv så mycket 

            hittar du en sådan bussning så hojta till så köper jag också.

            Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

            #31887
            Crister Borg
            Deltagare

              Jag har svarv och lagerbrons…

              Mät så kan jag kanske svarva ett par bussningar…!

              elCrillo Kalmar

              #31888
              Anders Eriksson
              Deltagare

                jo, jag har också hittat att cykel och moped ibland använder M7, ganska vanligt på Puch… men moppedelar på en Alfa

                annars går det ju att borra upp till M8! lättare att hitta skruv, samt att glapp/slitage försvinner på köpet!  problemet är att komma åt, plocka ner länkaget…..  nån som gjort detta och har nåt smart tips?!??

                Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

                #31889
                Anders Eriksson
                Deltagare

                  Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

                  #31890

                  Är det 7/8 på bilden så är det busenkelt. Lossa den samt märk positionen och lossa de tre skruvarna som håller hela växelföraren så kan du ta in hela spaken och meka på köksbord till sambons förtret. 

                  Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                  #31891
                  Anders Eriksson
                  Deltagare

                    7/8 är ju bussningen, eller egentligen har jag bara en bussning, bilden kanske visar nån annan modell….  M7-skruven är den som är strax under 7/8.  dessa delar är enkla att lossa. problemet är ju om jag ska modifiera till M8, då måste ju hela länkaget 10 plockas bort!

                    jojo, meka på köksbordet…. då åker nog både jag och Alfan ut

                    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

                    #31892
                    Besar Jashanica
                    Deltagare

                      Om du kommer åt 7/8 så har du avgas och kardan nere?

                       

                      10an kan lutas neråt ganska mycket, så kansle kan du jobba underifrån, borde vara tillräckligt med utrymme. Inte bekvämt but still. 

                      GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

                      #31893

                      Kardanen behöver inte lossas på min 2.0 men avgaset behöver vara ur vägen ja. Förutom det är det inget svårt att lyckas med. 

                      Kan vara att själva pinnen som länkaget fäster i bak mot lådan behöver lossas också men jag är inte säker på det. På 77an sitter den bara med några enstaka muttrar så däri ligger inte något bekymmer.  

                      På’t bara! 

                      Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                      #31894
                      Anders Eriksson
                      Deltagare

                         

                        Jag plockar ner det hela till helgen, har bra tillgång till lyft och lokal lördag-söndag:-)

                         

                        passar även på att mäta bussningen, skickar nog ett mess till Crister så får vi se om “Stagman” även blir “BussMan”

                        Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

                        #31895
                        Crister Borg
                        Deltagare

                          Tihi! 

                          elCrillo Kalmar

                          #31896
                          Anders Eriksson
                          Deltagare
                            Uppdatering;
                            bussningen har mått: Ytter dia 12mm. inner dia 7mm. längd 20mm- men egentligen borde den vara längd 20.5mm
                            Mekat med lyckat resultat:-)  riktigt enkelt att få till en bra lösning. M7-skruven med bussning lossas lätt med 11mm ringnyklar.
                            Staget bakåt går fritt förbi kardan och avgassystem, sitter en tvärbalk skruvat i golvet/infästningen för torsionsstavarna… alltså, lossa fyra skruvar, bort med tvärbalken, sen bara vika ner växellänkaget!
                            I mitt fall var det största glappet mellan skruv och stag. Jag borrade upp bussning samt stag/gaffel till 8mm, en ny M8-skruv, som INTE får var helgängad, M8-låsmutter. KLART!
                            Blev riktigt bra (eller, ja… direkt bra är det ju aldrig på detta växellänkage…)
                            Tyvärr har jag även ett visst glapp i länkaget bak vid växellådan, typ nr 12 på skissen ovan. Jag tar det sen nångång…
                            SÅ: Tipset är alltså att borra upp till 8mm.
                            @Crister: jag behöver ingen bussning, men måtten ovan kanske kan vara till hjälp för någon annan!

                            Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

                          Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.