MAF sensor Giulietta 2.0 JTDm

Published by Rickard Tomassone on

Forum Teknik MAF sensor Giulietta 2.0 JTDm

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31361

    Upptäckte att det var bra kladdigt runt anslutningarna till Luftmassemätaren (MAF). Se bild. Hur kan det bli sånt kladd där? Luftburken är torr. Blir det baksug genom turbon?? Finns ju ingen vevhusventilation i närheten vad jag kan se. Ska jag bli orolig eller är det bara att få den rengjord nu när den ska in på 7000 mila service?

    Har märkt att motorn hostar till ibland oftast när motorn är kall. Kan detta va boven?

    #31362
    Rickard Bergh
    Deltagare

    det lommer alltid sådant. det är oljedimma i insugsluften på nått sätt.som blir sånt klet. måste se det för att ge dig svar direkt. det kommer säkert tillbaka igen även om du gör rent. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #31363

    Hm, verkar sitta en vevhusventilation anslutning mellan MAF och Turbon nu när jag kollat på bilder på nätet då “Olivia” är inlämnad för

    7000 mila service med detta “läckage” påtalad. Får se om det blir nån åtgärd.

    Märkligt och dra in oljedimma över turbon och dessutom nära “uppströms” på vad det verkar känsliga MAF sensorn.

    Sen kan man ju undra om det läcker ut oljedimma efter luftfiltret så borde den oxå ta in orenad tjuvluft samma väg? Lämpligt att täta anslutningen

    med gummipackning/ silikon?

    #31364
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Tomassone på 2016-04-05 21:51

    Hm, verkar sitta en vevhusventilation anslutning mellan MAF och Turbon nu när jag kollat på bilder på nätet då “Olivia” är inlämnad för

    7000 mila service med detta “läckage” påtalad. Får se om det blir nån åtgärd.

    Märkligt och dra in oljedimma över turbon och dessutom nära “uppströms” på vad det verkar känsliga MAF sensorn.

    Sen kan man ju undra om det läcker ut oljedimma efter luftfiltret så borde den oxå ta in orenad tjuvluft samma väg? Lämpligt att täta anslutningen

    med gummipackning/ silikon?

    det är inget konstigt att vevhusventilationen sitter där emellan. det är inget fel på din bil. det är normalt. alla ser likadana ut mer eller mindre.
    oljedimman som kommer från vevhusventilationen kommer du alldrig i från. det har du på en bil utan turbo med. det ska vara så. anledningen till att det sitter där det gör är för att du har bättre flöde på vevhusventilationen med hjälp av insugsluften innan turbon. då du har turbo som bygger trycket så måste du har en fungerande vevhusventilation som hinner med att ventilera undan det tryck som blir.. det hjälper inte att täta nått speciellt då detta kommer vara så alltid.

    när vi pratar oljedimma så är det minimalt med oljeparticklar som kommer med i luften från vevhusventilationen.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.