Måla fjädrar?/Kapa fjädrar?/Sänkfjädrar

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Måla fjädrar?/Kapa fjädrar?/Sänkfjädrar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31712
    Robert Hultman
    Deltagare

    Jag har ett par begagnade fjädrar till bakaxeln på en bertonekupé. De har jag tänkt kapa och sätta på min bil när jag sänker den och uppgraderar fjädrar och stötdämpare. Jag funderar också på att måla dem. Inte i första hand för att det ska se snyggt ut utan för att rostskydda dem. Vad använder man för färg? Jag gissar att det behövs en färg som är lite flexibel, så att den inte spricker och faller av när fjädern trycks ihop.

    Förslag och erfarenheter?

    Den övre av de båda fjädrarna på bild är en av de fjädrar jag funderar på att måla. Det nedre är en fjäder till en VW LT 28-35 och ska ersätta en av framfjädrarna på bertonen (efter att ha kapats).

    Edit: Ändrade trådrubriken för att återspegla trådens faktiska innehåll.

    Stockholm

    #31713
    Andreas Åberg
    Deltagare

    Jag har kört med Temadur, 50 glans.., En “industrifärg” som är väldigt hållbar och även bra rostskydd! 

    har en bil som renoverades 2006 där fjädrarna inte tappat färgen/spruckit ännu!  är själv inget fan av pulverlack, vilket många verkar gilla! 

    #31714
    Sune Svensson
    Deltagare

    Kapade fjädrar är en styggelse men fantastiskt bra om Man vill fördärva sin fjädring i bilen

    SudSune

    #31715
    Martin Sipek
    Deltagare

    Andreas, var kan man få tag på denna “industrifärg”?

    #31716
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Andreas Åberg på 2016-05-17 22:11

    Jag har kört med Temadur, 50 glans.., En “industrifärg” som är väldigt hållbar och även bra rostskydd! 

    har en bil som renoverades 2006 där fjädrarna inte tappat färgen/spruckit ännu!  är själv inget fan av pulverlack, vilket många verkar gilla! 

    Jag ringde till Tikkurila som tydligen gör färgen. De har ingen återförsäljare (åtm inte av den färgen) i Stockholm. De hänvisade till Tillströms i Eskilstuna (016-140430). De säljer Temadur 50 i enlitersburkar för 220 SEk+moms. Frakt till Stockholm kostar 275 kr (oavsett mängd). Så en liter färg skulle kosta mig 618:75. 

    Jag är öppen för andra förslag.

    http://www.tikkurila.se/industrifarger/metallytor/rostskyddsfarg_for_broar/temadur_50.2850.shtml

    Stockholm

    #31717
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Sune Svensson på 2016-05-18 07:22

    Kapade fjädrar är en styggelse men fantastiskt bra om Man vill fördärva sin fjädring i bilen

    Kapade fjädrar innebär förmodligen oändliga möjligheter att göra bort sig. Det här handlar dock om ett beprövat recept. Så jag har gott hopp.

    Stockholm

    #31718
    Andreas Åberg
    Deltagare

    Inlägg av Martin Sipek på 2016-05-18 10:57

    Andreas, var kan man få tag på denna “industrifärg”?

    Jag handlar här  http://www.lackman.se/produkter/farg-kemi/industrilack/  Verkar dock som den inte fanns i Stockholmsområdet?  Den går även att få i sprayburk med en liten “knapp” i botten som man aktiverar härdaren med! Väldigt smidigt att få bra färg utan att behöva ta fram sprutan, Om man bara skall måla lite

    #31719
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Har kört med mjukmedel i vanlig 2k lack. Mjukmedlet jag har är utav märket Mipa. / mats

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #31720
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Inlägg av Sune Svensson på 2016-05-18 07:22

    Kapade fjädrar är en styggelse men fantastiskt bra om Man vill fördärva sin fjädring i bilen

    Check på den Sune!

    #31721
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Mats Nilsson på 2016-05-18 17:23

    …mjukmedel i vanlig 2k lack…

    Det låter komplicerat.

    Stockholm

    #31722
    Mats Berg
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-05-18 18:26

    Inlägg av Sune Svensson på 2016-05-18 07:22

    Kapade fjädrar är en styggelse men fantastiskt bra om Man vill fördärva sin fjädring i bilen

    Check på den Sune!

    Kan ni utveckla detta lite? Vore kul att veta vad som inte är bra med kapade fjädrar.

    Inget är svårt om man kan det.

    #31723
    Sune Svensson
    Deltagare

    En fjäder är anpassad i sin kofficent på sin totala längd o vid en kapning så blir den den förstörd tänk studsande a traktorer inte epa traktorer då dessa skall vara ofjädrade 

    SudSune

    #31724
    Besar Jashanica
    Deltagare

    Inlägg av Sune Svensson på 2016-05-23 05:21

    En fjäder är anpassad i sin kofficent på sin totala längd o vid en kapning så blir den den förstörd tänk studsande a traktorer inte epa traktorer då dessa skall vara ofjädrade 

    Njaa…den är väl anpassat i sin koefficient på sin totala längd för en VW LT buss, med dess vikt och dess stötdämpare, och dess förväntade körsätt.
    Kapar man originalfjädrar på en originalbil så blir nog allt fel.

    Jag är emot kapade fjädrar, men har man hittat ett recept som funkar för sin bil och det sätt man har tänkt använda bilen på…så behöver detta inte vara fel.

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    #31725
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det här är en diskussison som jag inte alls hade tänkt ta. Dels för att jag har liten kunskap om fjädrar men mest för att jag inte kan se poängen med den.

    Min kunskap om fjädrar gränsar till de obefintliga. Men om man tillämpar lite logiskt tänkande (a k a sunt förnuft) kan man snabbt komma till följande slutsatser:

    • Om man kapar en fjäder förändrar man dess egenskaper. 
    • Förändrade egenskaper hos bilens fjädrar gör att bilens köregenskaper förändras. 
    • Förändrade köregenskaper kan vara bra eller dåligt. Vad som är bra eller dåligt avgörs av hur bilen används (eller av förarens tycke och smak).

     

    Jag vet inte varför men om jag nu skulle behöva försvara min planerade (och havererade) moddning av fjädrar till bertonen är det så här:
    De kapade VW LT31-fjädrarna är inte resultatet av en slump utan uttänkt av människor med någon kunskap om fjädrar. Den lösningen är dessutom beprövad och befunnen fungera väl på bana sedan sådär 20-30 år. De kapade bakfjädrarna är däremot mer av en chansning. Hade chansningen inte gått hem hade ja kunnat köpa t ex Saab 900 sänkfjädrar som originalreceptet lyder.


    Stockholm

    #31726
    Per Wadén
    Deltagare

    Varför inte sänkfjädrar från någon Alfa leverantör i Tyskland -England?

    De är ju hel OK, och utprovade.

     

    Per

    PerBerlina

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.